• Ammyloulou

Hur länge fick ni vara på neo?

Hej!

Skulle vara så glad om jag fick svar på lite frågor nedan. Ligger på special bb nu och kan föda närsomhelst. Vi är i vecka 31+1, har hunnit få både kortisonsprutorna och enligt ulen väger han ca 1800gram.

1. Vilken vecka kom er prematur?

2. vad vägde hen?

3. När kom ni igång med ev ammning?

4. Hur länge låg ni kvar på neo?

5. Vaginal eller snitt?

Tusen tack för alla ev svar, försöker att sätta in mig i neo- och prematurvärlden så snabbt jag bara kan!

• Svar på tråden Hur länge fick ni vara på neo?
  • anas998

Hej,
    Jag hoppas det ska gå bra för er och att bebis stannar lite till. Min första kom nästan i v.26 men vi lyckades med nöd och näppe ha henne kvar.

Båda mina barn är prematura:
    Dotters föddes med akutkejsarsnitt i v.36+0 vägde 1900g vi låg på neo 3dygn med återbesök varannan dag ett par veckor. Sondmatades och amning kom inte igång, flaskmatades från 3 dygnet.
    Sonen föddes vaginalt i v.34+5 (stoppad förlossning v.34+1) vägde 2395g, neo 1dygn och sondmatades första gångerna, flaskmatades med besvär (tog 1h att äta 20ml) på kvällen hans första dag (född på morgonen) återbesök 1 gång.
    Lycka till :)

• Mamma@N

Sonen föddes v 33+0, 1955 g, han hade cpap i två dygn och syre via grimma ca 1 dygn. Vi var 2 veckor på neo där han hade värmebädd och fick sola. Påbörjade amningsförsök på neo men han sondmatades i 4 veckor som vartefter kompletterades med amning. Vi hade hemsjukvård i 4 veckor efter neotiden där vi fick besök 3 dagar per vecka då vikt togs och sondning/amning justerades. Återbesök till neo vid 3 tillfällen. Amningen kom igång och när sonden försvann helammade jag sonen i 8 månader. Hoppas detta hjälper dig :)

• Anonym (Mamma)

1. Plockades ut v 34+6, maxgränsen för vad de ville vänta till... då legat inne 3 v.

2. Strax över 3000g men rejält svullen i kroppen, såg ut som en sumobrottare ;) fick vätskedrivande och låg nere på 2300g efter någon dag.

3. Hade bestämt innan att jag ej skulle amma. Hade ändå sond i 1 månad.

4. Låg bara 3v på neo (thank god) blev sen utskrivna till hemmet.

5. Snitt. Jag blev förvarnad om det redan när jag blev inlagd. Hen hade inte överlevt en normal förlossning.

Barnet mår toppen idag! :)

• Mamma@N
    Mamma@N skrev 2017-07-30 20:00:04 följande:

Sonen föddes v 33+0, 1955 g, han hade cpap i två dygn och syre via grimma ca 1 dygn. Vi var 2 veckor på neo där han hade värmebädd och fick sola. Påbörjade amningsförsök på neo men han sondmatades i 4 veckor som vartefter kompletterades med amning. Vi hade hemsjukvård i 4 veckor efter neotiden där vi fick besök 3 dagar per vecka då vikt togs och sondning/amning justerades. Återbesök till neo vid 3 tillfällen. Amningen kom igång och när sonden försvann helammade jag sonen i 8 månader. Hoppas detta hjälper dig :)

Glömde skriva att sonen föddes med ett urakutsnitt.
  • Ammyloulou

Tack för svar allihop. Hur var er tid på neo? Var det hemskt jobbigt? Bodde ni på sjukhuset under tiden?

• skorpan112

Hej

Fick vår dotter i April i år

1. Vilken vecka kom er prematur?
    Vi fick vår dotter i vecka 31+1

2. vad vägde hen?
    Vägde 1505

3. När kom ni igång med ev ammning?
    Kom aldrig igång med ammningen, försökte länge men gick ej

4. Hur länge låg ni kvar på neo?
    Vi fick komma hem 34+0, det gjorde de flesta på det sjukhuset vi låg på och fortsatte sedan i sjukhusets hemsjukvård och var på sjukhuset för kontroller 2 gånger i veckan fram till och med 39+0 och sondmatades fram till och med i slutet av vecka 38

Blev kejsarsnitt då det var för stora risker för dottern med vaginal förlossning.

Svar på tråden Hur länge fick ni vara på neo?