• Lillave

Primolut Nor / Cyklo F. Era erfarenheter?

Hej! Jag behöver skjuta upp mensen 1-2 dagar om ett par veckor. Jag har fått Primolut Nor utskriva, men tvekar när jag läser om biverkningarna. Jag ska sitta i en bil på resa och vill definitivt varken få diarrre eller må illa! ???? Hur har tabletterna funkat för er? Min cykel varierar från 25-29 dagar. Ska jag då börja med tabletterna på dag 22? Tänker att om jag blir dålig så hinner jag sluta innan resan så får jag ha mens istället.

Annars funderar jag på Cyklo F - hur har ni upplevt dem? Biverkningar? Jag vet att de bara minskar blödningen men jag blöder väldigt lite redan.

P-piller är inte aktuellt.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Primolut Nor / Cyklo F. Era erfarenheter?
  • Lena

Enda biverkningen med primlut nor för mig är mer mens och mensvärk när den kommer.

• EpicNurse

Cyklo-f kan du släppa helt för de funkar inte alls så! De flesta har dessutom väldigt liten effekt av dem!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Aprildimma

Var faktisk i exakt samma dillemma för ett litet tag sedan. Skulle på solsemester och mensen skulla såklart komma på resan. 

Jag vågade aldrig ta Primolut Nor eftersom jag vet att jag är sjukt lättpåverkad av hormoner. Läste om folk som fått väldigt tråkiga biverkingar och ville inte förstöra min vecka utomlands. (kan inte äta p-piller av den anledningen). 

Köpte Cyklo F för att i alla fall korta ner mensen och få mindre. Har inte rikliga blödningar alls och brukar ha mens i typ 3-4 dagar. 
    Tog två tabletter direkt såfort jag fick mens, det är det viktigtaste. Sedan inte glömma av att ta det tre gånger om dagen.

Blödningen blev mindre, lite annorlunda (det koagulerar typ) och pågick i ca 1 och 1/2 dag kortare. 

Om det blir så här igen vid typ en resa ska jag testa primolut nor cykeln innan istället, så man får ev biverkningar hemma. Det är nog det bästa men det är nog försent för dig också? 

• Lillave

Aprildimma - tack för svar!

Jag börjar med tabletterna en vecka innan jag tror att mensen kommer och jag åker. Förhoppningsvis hinner jag känna av biverkningar på den tiden. Isåfall slutar jag. Men det är ju inte säkert att jag känner något...

• Rafael90

Jag tog primolut nor för att slippa min handikappande mensvärk under de veckor vi skrev slutprov på gymnasiet (utländsk linje). Gjorde exakt som barnmorskan som tipsat sa, och exakt som de på apoteket sa. Det gjorde inte ett skit. Mensen kom ändå med illamående, diarré, kramper, yrsel osv. Kan inte säga om det berodde på mensen eller biverkningar men troligtvis mensen.

• knivskrik

Cyklo-f fungerar hur bra som helst på mig! Har ganska kraftiga blödningar men med dem så blir det mest en blodblandad flytning och jag känner inte heller av några biverkningar. Har inte upplevt att de kortar ner antalet dagar, men det spelar inte så stor roll när jag knappt märker blödningen.

Through the darkness of future's past, the magician longs to see. One chants out between two worlds... Fire... walk with me!
  • Majken03

Provade cyklo f en gång, och aldrig mer!!! Satt på toa i ungefär 4 timmar på kvällen pga diarré

• Rainbowdash

Jag är väldigt känslig för hormoner, så pass att jag slutat med alla preventivmedel och kör numera med kondom. Jag har tagit primolut tre ggr och har faktiskt aldrig haft några biverkningar. Möjligen att jag har blödit nämnvärt mer första dagarna när mensen väl satt igång. Det har funkat hur bra som helst!

Svar på tråden Primolut Nor / Cyklo F. Era erfarenheter?