• Anonym (Snokas)

    Kan jag få ensam vårdnad pga samarbetssvärigheter?

    Jag har gemensamvårdnad med min sons pappa. Sonen är nu 3,5 är gammal och vi har redan hunnit med 2 tvister i TR. Jag är boende förälder. Vi har en dom som visar hur umgängen ska se ut med pappan. Tider, plats för hämtning, samt hur umgänge via facetime (videosamtal) ska se ut.

    Vid lämning/hämtning för umgängena som varit har det uppstått dramatik och skrik inför sonen.

    Sonen har flertalet gånger kommit hem med kiss/bajs kläder. (Psykiskt obehag?)

    Vid facetime samtalen har pappan flera gånger frågat; slår mamma dig? Har mamma slagit dig? Har mamma gjort illa dig? Varför äter du sån skitmat? (Cornflakes till kvällsmat)

    Nyligen gjorde vi en utlandsresa. Jag min sambo, sonen och vår gemensamma dotter åkte till mitt hemland i 12 dagar på semester och för att träffa släkt/familj. I domen står tydligt hur man ska gå tillväga vid utlandsresa med sonen, t.ex. att meddela den andre vårdnadshavaren 1 månad innan samt visa upp tur&retur biljetter för sonen.

    När jag sa att vi skulle resa började han bråka och säga att han skulle göra allt för att förhindra denna resa för sonen.

    När vi kommit iväg skrek pappan på mig i telefonen framför sonen: din hora din fitta, du kommer få betala för det här. Jag kommer och hämtar min son. (Jag lade på så fort han började skrika) Han skickade bild på arlanda skylten att han var påväg.

    Under resans gång hotade han med att han kommer göra allt inom lagarnas gränser för att fucka mitt liv och göra mig olycklig.

    Detta är kortfattat men det är så mycket dramatik med pappan hela tiden?

    Att samarbeta känns omöjligt?!

    Att gå till familjerätten för samarbetssamtal funkade inte heller, då han tyckte att medlaren var partisk..

    Ensam vårdnad?

  • Svar på tråden Kan jag få ensam vårdnad pga samarbetssvärigheter?
  • Anonym (Sara)

    Ensam vårdnad kommer inte göra någon skillnad för umgänget, vårdnad och umgänge är två olika saker. Men ja, ni har uppenbara problem. Dokumentera allt du kan och prata själv med familjerätten och fråga hur du ska göra.

  • Anonym (Juridik)

    Att få ensam vårdnad innebär i princip bara att du får hela det juridiska ansvaret. Dvs kan skriva på papper själv utan hans medgivande, tex vilken skola barnet ska gå på, ta beslut när barnet behöver vård etc. Umgängesrätt kommer han alltid ha ändå. Tänk på att Sverige finns det människor som sitter inne på livstid för mord, men fortfarande har umgängesrätt med sina minderåriga barn (så länge våldet inte varit riktat mot barnet). Det är väldigt osannolikt att pappan inte skulle få behålla sin umgängesrätt även om du får enskild vårdnad..

    Man får helt enkelt överväga länge och noga vem man skaffar barn med.. då man blir bunden till den personen tills barnet är myndigt.

  • Anonym (T)

    Om han hotar dig samt använder kränkande ord mot dig, spela in, spara sms och polisanmäl!! Det har jag fått råd från polisen att göra.

  • Anonym (G)
    Anonym (Sara) skrev 2017-07-31 07:41:18 följande:
    Ensam vårdnad kommer inte göra någon skillnad för umgänget, vårdnad och umgänge är två olika saker. Men ja, ni har uppenbara problem. Dokumentera allt du kan och prata själv med familjerätten och fråga hur du ska göra.
    Håller med
Svar på tråden Kan jag få ensam vårdnad pga samarbetssvärigheter?