• Anonym (*)

Snabbt missfall?

Hej!

Hur snabbt kan man få missfall?

Jag och sambon försöker på en 2:a nu och slutade med p-medel 6 juli, alltså bara drygt 3 veckor sen. Bara 5 dagar senare fick jag en blödning i 5 dagar, vilket jag tänker som normalt p.g.a hormoner och sånt när kroppen återställer sig.

Hur som. Vi har sexat på, inte brytt oss om att kolla äl eller nåt, bara kört på. Händer det så händer det, liksom. Grejen är... igår och i förrgår mådde jag illa på morgonen och typ kallsvettades dag och natt. Idag fick jag lite värk i magen och så började jag blöda. Såg ut som helt vanlig mens, bara mycket på en gång mot vad jag normalt har första dagen.

Kan det ha varit ett väldigt tidigt missfall eller är jag bara oregelbunden efter att ha använt p-medel i drygt 1,5 år? Enligt min menskalender på mobilen har jag inte ens haft äl mellan 11 och 31 juli. Senaste riktiga mensen hade jag mellan 27 juni och 4 juli.

Jag har mig veterligen aldrig haft missfall tidigare. Gjorde en tidig abort i augusti 2016. Vad tror ni? Har aborten påverkat så jag fått missfall? Eller är det inte ens troligt att det är ett missfall?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Snabbt missfall?
  • EpicNurse

Man har inte riktig mens när man har prevmedel, så blödningen Du hade innan du slutade var en bortfallsblödning, inte en mens. Sen efter att du slutade med prevmedel fick du en blödning, ett resultat av att du slutade med hormoner.

Du kan inte utgå ifrån någon menskalender eftersom du inte någon cykel än. From att man slutar med p-medel så kan man få ägglossning bara någon dag senare. Det kan också dröja flera månader. Men eftersom du fick (riktig) mens nu så hade du antagligen ägglossning för ca 2 veckor sedan.

Om du är orolig att det skulle vara ett missfall så kan du ta ett gravtest. Det skulle isåfall visa positivt om det är ett missfall.

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
Svar på tråden Snabbt missfall?