• Anonym (myran)

Hur länge "ska" man dejta innan man vet?

Jag har träffat en man nu i ca 3v.
    Han är fantastiskt, men saknar vissa egenskaper/intressen som jag värdesätter.

Man han har så sunda värderingar och utseendemässigt nog den finaste jag träffat.
    Han är jättetrevlig och supergo!

Men ... det händer som inget i hjärtat, jag letar fel och fokuserar på dom.

Jag är inget proffs på att dejta och har inte haft ett förhållande på 9 år (jag är 29 idag)
    Jag har drömt om att hitta den rätte, nu har jag hittat en man som delar mina framtidsdrömmar och han tycker verkligen om mig som jag är.
    Men jag tänker inte på honom det första jag gör på morgonen...... :(

Jag vet inte riktigt hur "man gör"... det känns så risigt att träffa honom som svävar på moln och här sitter jag på backen. Typ.

• Svar på tråden Hur länge "ska" man dejta innan man vet?
  • Anonym (mmm)

Då är han väl inte rätt?

Jag var på 2 dejter och sen var det klart, när jag mötte den jag lever med. Kändes i hela kroppen liksom.  Har nätdejtat en hel del och jag kan säga att de som det inte blev nåt längre med, var det just så som du beskriver. Det var trevligt, kul men inte hundra procent. 

• Anonym (myran)
    Anonym (mmm) skrev 2017-07-31 17:29:12 följande:

Då är han väl inte rätt?

Jag var på 2 dejter och sen var det klart, när jag mötte den jag lever med. Kändes i hela kroppen liksom.  Har nätdejtat en hel del och jag kan säga att de som det inte blev nåt längre med, var det just så som du beskriver. Det var trevligt, kul men inte hundra procent. 

Jag har fantiserat om att träffa nån där det bara känns bra.
    Inte leta fel ..
  • Anonym (mmm)
    Anonym (myran) skrev 2017-07-31 18:33:37 följande:
    Jag har fantiserat om att träffa nån där det bara känns bra.
    Inte leta fel ..
    det finns säkerligen någon där ute där det känns precis så Solig
  • Anonym (Problemet)
    Anonym (myran) skrev 2017-07-31 17:23:26 följande:

Jag vet inte riktigt hur "man gör"... det känns så risigt att träffa honom som svävar på moln och här sitter jag på backen. Typ.

Det är nog det där om att han är kär och svävar på moln som är problemet för dig. Många gånger fungerar inte det för tjejer, i synnerhet inte dem som jagar den där särskilda kärlekskicken.

För tjejer är det viktigt att veta att killen de dejtar även är eftertraktad av andra tjejer (det är en rent evolutionär instinkt) och den känslan infinner sig inte om han faller för snabbt för dig.

Om hans känsor för dig skulle svalna eftersom de inte är besvarade och han plötsligt skulle få upp ögonen för en annan tjej och hon skulle börja dejta honom så kan jag lova dig att du skulle börja sukta och springa efter honom för att få tillbaka honom.

Men då är det för sent. Den andra tjejen kommer då märka att hon har konkurrens om killen och kommer anstränga sig mer för att behålla honom.

Glad
  • Anonym (myran)
    Anonym (Problemet) skrev 2017-07-31 18:49:12 följande:

Det är nog det där om att han är kär och svävar på moln som är problemet för dig. Många gånger fungerar inte det för tjejer, i synnerhet inte dem som jagar den där särskilda kärlekskicken.

För tjejer är det viktigt att veta att killen de dejtar även är eftertraktad av andra tjejer (det är en rent evolutionär instinkt) och den känslan infinner sig inte om han faller för snabbt för dig.

Om hans känsor för dig skulle svalna eftersom de inte är besvarade och han plötsligt skulle få upp ögonen för en annan tjej och hon skulle börja dejta honom så kan jag lova dig att du skulle börja sukta och springa efter honom för att få tillbaka honom.

Men då är det för sent. Den andra tjejen kommer då märka att hon har konkurrens om killen och kommer anstränga sig mer för att behålla honom.

Det kan säkert ligga något i det...

Men varför känner jag att han inte är tillräcklig? När han är mer än bra.

Ingen kärlekskick har infunnit sig.
  • Anonym (Växa fram?)

Mellan mig och min man växte kärleken fram från min sida. Det var lite som för dig i början! Han var jättekär och jag mer avvaktande. Jag fortsatte dejta honom för att jag tyckte han rent logiskt var en otroligt bra person samt att jag fick bekräftelse ... men något hände under vägen och nu tre år senare älskar jag honom enormt mycket och kärleken växer fortfarande mellan oss!

Stor skillnad mot mina tidigare (långa och korta) förhållanden där jag varit störtförälskad och sen har känslorna antingen svalnat eller så har relationen blivit "stormig" och jobbig. Nu har jag ett intensivt förhållande men hittills helt utan gräl! Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att ett förhållande kunde kännas såhär fantastiskt ...

• Anonym (den rätte)
    Anonym (myran) skrev 2017-07-31 17:23:26 följande:

Men ... det händer som inget i hjärtat, jag letar fel och fokuserar på dom.

Jag är inget proffs på att dejta och har inte haft ett förhållande på 9 år (jag är 29 idag)
    Jag har drömt om att hitta den rätte, 

Du har inte haft något förhållande under hela din 20-årsålder. Är det något som hänger ihop med detta att du letar fel, eller en tillfällighet? Är det ett mönster, så kanske du skall fundera vad det beror på.
  • Anonym (mmm)
    Anonym (Problemet) skrev 2017-07-31 18:49:12 följande:

Glad
    Jag tycker personligen att mycket av det där är skitsnack. Jag har aldrig brytt mig om vad andra tjejer tyckt om killen jag ev dejtat eller hur "populär" han är. Snarare har jag föredragit att killen inte hade ett harem efter sig Skrattande. Men alla är olika, det finns säkerligen folk som är som du beskriver. Tror det handlar mycket om hur man är själv, hur trygg man är i sig själv. Kanske också har med mognad att göra, säkert mer tonåringar/yngre som gör så. 

TS: jag kan berätta hur det kan gå när man som du, så gärna vill möta någon. Man vill så gärna att man står ut med/blundar för att det inte känns helt perfekt. Jag var ihop med en person i nästan ett helt år innan jag gav upp. Han var trevlig, skojig, vi hade kul ihop och första månaderna tänkte jag att nu har jag träffat rätt. Men så falnar det lite grann, den där första förälskelsen, man märker mer av egenheter hos den andre, ju mer vardag man upplever tillsammans. De där första dejterna är ju egentligen inte rättvisa för hur man är när man är sur, hängig etc.
    Ju längre tiden gick fattade jag att han bara ville ha nån att hänga med, umgås med, medan jag ville ha ett seriöst förhållande. Till slut gick det ju inte längre och jag gjorde slut. Han fattade inte riktigt, tyckte vi kunde fortsätta som vi gjorde men det var oacceptabelt för mig. Funderade liksom du på "hur man vet" och varför jag inte såg tidigare att vi inte passade ihop. 
    Sen mötte jag då min sambo, det slog liksom gnistor direkt, på ett helt annat sätt. Kändes som om vi känt varann hela livet nästan. Vi har varit oskiljaktiga sen dag 1 (gifter oss snart Skrattande ) . Då fattade jag hur det "ska" kännas och känns ff nu efter flera år tillsammans. Trots att tiden gick falnade inte känslan och jag ser inga "fel och brister", vi passar bara så sjukt bra ihop.
    Kan se den första killen som en lärdom, jag lärde mig se och känna skillnad på vad det var jag ville ha. 

Kanske är killen du är med nu också en sån "lärdom"? 
  • Anonym (mmm)

TS, bli inte förblindad av att han verkar så kär i dig. Man blir ju glad när någon tycker så mycket om en, inget fel i det, men du måste ju känna att det funkar från din sida också 

• Anonym (myran)

Tack för svar!!

Jag vet inte hur viktigt det egentligen är att man ska vara någolunda lika.

Jag är en tjej från landet och han är från stan.. Jag ser inte honom som en riktig "karl", som fixar och donar med allt möjligt. Jag är nästan mer man är honom.... :)

Tillägger att jag är från norrland.

Han pratar som en sörlänning, och jag på dialekt.

Han upprepar ord och uttryck, och det stör jag mig på.. *skäms*

Han är lite tofflig och allt vi gör är som jag vill, inget spelar nån roll för honom utan vi gör som jag vill.

Gah.....

Men vi vill samma saker i livet, med resor, familj, gård osv. Plus att han har så otroligt sunda värderingar, och väldigt attraktiv.

Men jag kan uppriktigt bli irriterad på hans upprepning av ord och uttryck...

det känns lite tidigt för det....

• Anonym (.)
    Anonym (myran) skrev 2017-08-01 09:30:08 följande:
    Tack för svar!!

Jag vet inte hur viktigt det egentligen är att man ska vara någolunda lika.
    Jag är en tjej från landet och han är från stan.. Jag ser inte honom som en riktig "karl", som fixar och donar med allt möjligt. Jag är nästan mer man är honom.... :)
    Tillägger att jag är från norrland.

Han pratar som en sörlänning, och jag på dialekt.
    Han upprepar ord och uttryck, och det stör jag mig på.. *skäms*
    Han är lite tofflig och allt vi gör är som jag vill, inget spelar nån roll för honom utan vi gör som jag vill.
    Gah.....

Men vi vill samma saker i livet, med resor, familj, gård osv. Plus att han har så otroligt sunda värderingar, och väldigt attraktiv.
    Men jag kan uppriktigt bli irriterad på hans upprepning av ord och uttryck...
    det känns lite tidigt för det....
    Jag tycker det låter som att du är kär i kärleken snarare än i honom.
    Det är rätt talande att du stör dig på sådana ytliga saker som ord och uttryck. Annat som är lika talande är att du frågar om det är rätt. Frågar man så undrar man och undrar man så är det inte rätt.

För egen del tog det ungefär 5 minuter att veta att han var rätt. Det var omedelbart och så kraftigt att jag golvades. Det är han och jag sedan dess och vi kommer att dö tillsammans. Det är inga tvivel även om vi bägge har ovanor som inte gillas helt av den andre. Vi är rätt för varandra helt enkelt.
  • Anonym (myran)
    Anonym (.) skrev 2017-08-01 10:06:20 följande:

Jag tycker det låter som att du är kär i kärleken snarare än i honom.

Det är rätt talande att du stör dig på sådana ytliga saker som ord och uttryck. Annat som är lika talande är att du frågar om det är rätt. Frågar man så undrar man och undrar man så är det inte rätt.

För egen del tog det ungefär 5 minuter att veta att han var rätt. Det var omedelbart och så kraftigt att jag golvades. Det är han och jag sedan dess och vi kommer att dö tillsammans. Det är inga tvivel även om vi bägge har ovanor som inte gillas helt av den andre. Vi är rätt för varandra helt enkelt.

Saken är att jag är flyktbenägen, jag vill gärna ha anledning att fly då relationer skrämmer mig. Det är ju jättesvårt att veta vad som är vad.... jag är inte kär i kärleken för jag skulle kunna leva ensam resten av livet, på riktigt. Men jag vet inte när man bör ge upp faktiskt, han kan ju va mannen i mitt liv om en månad, eller aldrig.

Men jag retar mig på saker, samtidigt som jag respekterar honom och han får mig att bli en bra tjej.

Den känslan, att man "blir bättre" med nån. Den är stor.
  • Anonym (.)
    Anonym (myran) skrev 2017-08-01 10:32:04 följande:
    Saken är att jag är flyktbenägen, jag vill gärna ha anledning att fly då relationer skrämmer mig. Det är ju jättesvårt att veta vad som är vad.... jag är inte kär i kärleken för jag skulle kunna leva ensam resten av livet, på riktigt. Men jag vet inte när man bör ge upp faktiskt, han kan ju va mannen i mitt liv om en månad, eller aldrig.
    Men jag retar mig på saker, samtidigt som jag respekterar honom och han får mig att bli en bra tjej.

Den känslan, att man "blir bättre" med nån. Den är stor.
    Jag har varit likadan, flyktbenägen alltså, så jag förstår vad du pratar om.
    Jag tror trots det, eller kanske tack vare, att du är mer kär i kärleken.
  • Anonym (myran)
    Anonym (.) skrev 2017-08-01 10:39:49 följande:

Jag har varit likadan, flyktbenägen alltså, så jag förstår vad du pratar om.

Jag tror trots det, eller kanske tack vare, att du är mer kär i kärleken.

Ja... vad vet man.

Men man drömmer ju såklart om att träffa nån utan tvivel. Så dyker det upp nån man tvivlat på sen dag 1. Försöker vända det hela och vänta på att det slår till, medan hjärtat säger att drömprinsen är nån annnastans.
  • Anonym (.)
    Anonym (myran) skrev 2017-08-01 10:53:42 följande:
    Ja... vad vet man.
    Men man drömmer ju såklart om att träffa nån utan tvivel. Så dyker det upp nån man tvivlat på sen dag 1. Försöker vända det hela och vänta på att det slår till, medan hjärtat säger att drömprinsen är nån annnastans.
    I det läget har jag alltid brutit upp därför att det inte är riktigt okey mot någon, speciellt inte mot partnern, att stanna kvar när man inte är där med hjärtat.
  • Anonym (myran)
    Anonym (.) skrev 2017-08-01 11:03:24 följande:

I det läget har jag alltid brutit upp därför att det inte är riktigt okey mot någon, speciellt inte mot partnern, att stanna kvar när man inte är där med hjärtat.

Men han är så pass jäkla fin människa så jag VILL bli kär i honom. Handlöst förälskad!

Men hjärtat säger ingenting.... jag fattar det faktiskt inte själv för jag borde bli jättekär.

Därför står jag i ett vägskäl om jag ska fortsätta träffa honom, eller om jag ska låta han gå.
  • Anonym (.)
    Anonym (myran) skrev 2017-08-01 11:05:17 följande:
    Men han är så pass jäkla fin människa så jag VILL bli kär i honom. Handlöst förälskad!
    Men hjärtat säger ingenting.... jag fattar det faktiskt inte själv för jag borde bli jättekär.

Därför står jag i ett vägskäl om jag ska fortsätta träffa honom, eller om jag ska låta han gå.
    Men tänk lite rationellt nu Solig

Blir du arg och besviken på människor av enda anledningen för att du VILL?
    Jag tror att du innerst inne vet att det inte går att framtvinga känslor som kanske inte finns där från början.

Vänner kanske skulle funka bättre? Att ha jäkligt fina människor "bara" som vänner är faktiskt inte så illa.

• Anonym (myran)
    Anonym (.) skrev 2017-08-01 11:10:32 följande:

Men tänk lite rationellt nu

Blir du arg och besviken på människor av enda anledningen för att du VILL?

Jag tror att du innerst inne vet att det inte går att framtvinga känslor som kanske inte finns där från början.

Vänner kanske skulle funka bättre? Att ha jäkligt fina människor "bara" som vänner är faktiskt inte så illa.

Jag vet bara inte hur jag ska kunna se allt fina med honom, när jag retar mig på småsaker...
Svar på tråden Hur länge "ska" man dejta innan man vet?