• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 31 Jul 20:17
    25112 visningar
    154 svar
    154
    25112

    Dotter vill att jag ska skilja mig

    Jag och min man har varit gifta i 5 år. Han har en son på 15 år och jag har en dotter på 17 år. Har även en son på 30 år men han bor såklart inte hemma.

    Jag och min man har ett lyckligt äktenskap och han och min dotter har en mycket bra relation till varandra. Relationen mellan min dotter och hans son är dock inte lika bra. Hans son har grov ADHD och detta fick han reda på för 3 år sedan. Han tar medicin för detta och träffar en psykolog då och då.

    Pojken är speciell på många sätt. Han tenderar att brusa upp väldigt snabbt och det kan resultera i skrik hemma. Han kastar saker omkring sig och lever rövare. Dessa utbrott kommer inte särskilt ofta och det är något som jag kan leva med, men min dotter säger att hon inte kan det. Hon tycker dessutom att han är otrevlig och tar all uppmärksamhet i familjen.

    Pojken har dessutom varit inblandad i ett flertal incidenter som har fått koppling till polisen.

    Min dotter säger nu att om inte jag och min man skiljer oss så kommer hon att flytta till sin pappa helt och hållet. 

    Jag vet inte vad jag ska göra. Jag vill såklart bo med min dotter men ska jag behöva ge upp min man för det? Det känns så hemskt. Det borde finnas något annat sätt att lösa detta på, men jag vet ärligt talat inte vad jag ska ta mig till.

    Notera att det sista jag behöver just nu är elaka kommentarer! Mår väldigt dåligt så det är inte ok att skriva om man ska vara spydig och elak som ett flertal användare här på FL tenderar att vara.

  • Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig
  • Anonym (dotte­rn viktig­ast)
    Äldre 31 Jul 20:24
    #1

    Din dotter borde vara viktigare än din man, men problemet är ju lättlöst genom att du helt enkelt inser att din dotters bästa just nu är att inte bo ihop med er och acceptera att hon flyttar till sin pappa på heltid. Hon är ju ändå 17 år, i den åldern umgås man inte särskilt mycket med sin familj ändå. Och snart flyttar hon ändå hemifrån.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 20:26
    #2
    Anonym (dottern viktigast) skrev 2017-07-31 20:24:13 följande:

    Din dotter borde vara viktigare än din man, men problemet är ju lättlöst genom att du helt enkelt inser att din dotters bästa just nu är att inte bo ihop med er och acceptera att hon flyttar till sin pappa på heltid. Hon är ju ändå 17 år, i den åldern umgås man inte särskilt mycket med sin familj ändå. Och snart flyttar hon ändå hemifrån.


    Har aldrig sagt att min dotter inte är viktigare än min man. Antyd inte det, tack.
    Jag blir bara sårad av att hon tvingar mig välja.
  • Äldre 31 Jul 20:27
    #3

    Bor båda hos er på heltid? Om de bor vv, går det att fixa så att de inte är hos er samtidigt, utan han ena veckan och hon nästa?

    Är särbo ett alternativ?

  • Äldre 31 Jul 20:28
    #4

    Om de inte bor på er på heltid kan ni kanske ändra schemat så att hon är hos dig när pojken är hos sin mamma?

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 20:29
    #5
    Ghjvv skrev 2017-07-31 20:27:22 följande:

    Bor båda hos er på heltid? Om de bor vv, går det att fixa så att de inte är hos er samtidigt, utan han ena veckan och hon nästa?

    Är särbo ett alternativ?


    Min dotter är för det mesta här hemma hos mig. Hennes pappa bor i en annan stad så hon åker dit lite då och då. Sonens pappa bor i ett annat land och de träffas ca 1 gång om året, så..
  • Anonym (dotte­rn viktig­ast)
    Äldre 31 Jul 20:30
    #6
    +2
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-07-31 20:26:05 följande:
    Har aldrig sagt att min dotter inte är viktigare än min man. Antyd inte det, tack.
    Jag blir bara sårad av att hon tvingar mig välja.
    Det har jag inte gjort, men dottern mår ju inte bra hemma, så varför inte "låta" henne flytta?

    Du är inte tvingad att välja. Du har båda kvar även om hon flyttar till sin pappa. Som sagt, hon är 17 år. Om ett par år kommer hon ändå lämna boet och flytta hemifrån.
    Din dotter ska INTE behöva ha dåligt samvete för att hon väljer att bo med den andra föräldern, så svälj ner dina känslor om att du är sårad och se till hennes bästa nu. 
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 20:30
    #7
    Ghjvv skrev 2017-07-31 20:27:22 följande:

    Bor båda hos er på heltid? Om de bor vv, går det att fixa så att de inte är hos er samtidigt, utan han ena veckan och hon nästa?

    Är särbo ett alternativ?


    Sonens mamma*
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Äldre 31 Jul 20:31
    #8
    -5
    Anonym (dottern viktigast) skrev 2017-07-31 20:30:21 följande:
    Det har jag inte gjort, men dottern mår ju inte bra hemma, så varför inte "låta" henne flytta?

    Du är inte tvingad att välja. Du har båda kvar även om hon flyttar till sin pappa. Som sagt, hon är 17 år. Om ett par år kommer hon ändå lämna boet och flytta hemifrån.
    Din dotter ska INTE behöva ha dåligt samvete för att hon väljer att bo med den andra föräldern, så svälj ner dina känslor om att du är sårad och se till hennes bästa nu. 
    Stick härifrån, tack. Behöver inte spydiga kommentarer :)
  • Äldre 31 Jul 20:31
    #9

    Barn ska aldrig få bestämma över sina föräldrars relationer om det inte finns våld med i bilden! Låt dottern flytta om hon vill, hon är snart vuxen och flyttar hemifrån ändå.

  • Anonym (Vuxen­)
    Äldre 31 Jul 20:32
    #10

    Om hon hade varit 7 år hade det varit en annan sak, men nu bör hon ju ändå flytta hemifrån om typ 2 år. Tycker inte du ska behöva ge upp ett fungerande förhållande för en nästan vuxen och snart utflyttad dotter. Så jag tycker hon kan få flytta hem till pappa och sen kan ni kanske ha en dag/kväll i veckan då ni ses och äter middag eller gör något annat tillsammans ni två.

Svar på tråden Dotter vill att jag ska skilja mig