• Denicee

    välja skola i Malmö

    Hej.
    Jag har en dotter som blir 5 i december. Börjar tänka på skolval och undrar om ni som har barn i skolålder som har tips på bra skola i Malmö. Vi bor på Nydala vilket betyder att hon kommer att bli placerad där. Efter att ha hört mycket om att skolan inte är bra så vill jag söka till en annan. Vilken skola går era barn på och framför allt är skolan bra? Eller har ni hört något bra om en skola? Tipsa gärna mig då om den. Hört att man måste va tidig i att söka, hur tidig vet jag inte...

    Tacksam för svar..

  • Svar på tråden välja skola i Malmö
  • Rockelina

    För att komma in på en friskola bör du sätta ditt barn i kö så fort som möjligt. Redan vid två års ålder kan det vara för sent då det är de barn som går på förskolanoch de som redan har äldre syskon som går på skolan som har förtur.

    Sök på nätet och se vilka friskolor som finns i närheten - kontakta dem och sött din dotter i kö.

    Du kan inte köa till/välja kommunal skola på samma sätt.

    Men om en kommunal skola har plats kvar kan barn från andra områden få plats även här. Ring och fråga på de skolor du är intresserad av.

    I ditt fall tror jag mest på det senare alternativet. Bladins, Montessori etc som är friskolor måste du köa till i flera år.

    (Ber om ursäkt för ev stavfel skriver snabbt från mobil)

  • beckyboop

    till friskolor måste du i de flesta fall sätta ditt barn i kö redan tidigt (som bebis). till populära friskolor är det lång kö! 
    däremot så har ju malmö kommun slopat upptagningsområdena för kommunala skolorna, nu måste alla välja skola och så blir barnet placerat på den skola som har plats av dina val.

  • Denicee
    beckyboop skrev 2017-08-02 20:58:23 följande:

    till friskolor måste du i de flesta fall sätta ditt barn i kö redan tidigt (som bebis). till populära friskolor är det lång kö! 
    däremot så har ju malmö kommun slopat upptagningsområdena för kommunala skolorna, nu måste alla välja skola och så blir barnet placerat på den skola som har plats av dina val.


    Vad menar du? Får man välja? Får man inte bara plats på närmsta skola i området?
  • Denicee
    En glad tjej skrev 2017-08-02 21:53:08 följande:

    Mina barn går på Risebergaskolan. Det är er bra skola med engagerad och kompetent personal.


    Tack för tipset!
  • Rockelina

    Skolvalet till de kommunala skolorna tror jag fortfarande fungerar så att närområdet har förtur. Men du väljer tre skolor - val ett, två och tre. Så rangordnas du enligt adress, vilket val av skola det var för dig och lite efter om du är prioriterad grupp.

    i Malmö är det också lite speciellt för kommunala skolor i "bra områden" får mindre skolpeng än de som anses ha störrre utmaningar. Detta påverkar inte alls friskolorna som får skolpeng efter genomsnittet i Sverige oavsett i vilket område de ligger. Det är en av anledningarna till varför det är extra populärt med dessa skolor här i Malmö och barn sätts i kö direkt när de föds.

  • Snällspiken

    Rockelina det där med friskolepengen gällde fram tills för några år sedan, sen 2015 (om jag minns rätt) får friskolorna betydligt lägre ersättning eftersom denna inte baseras på snittet utan på att varje barn har en "prislapp" på sig. Att pengarna fördelas efter behov, alltså "mer pengar där det finns störst behov" innebär t ex att Djupadalsskolan i Limhamn får lägst ersättning per elev i hela Malmö, eftersom denna skola har lägst andel utlandsfödda barn och väldigt hög andel föräldrar med eftergymnasial utbildning. 

    Mest pengar genererar en pojke född i utlandet med ensamstående förälder utan eftergymnasial utbildning. Ev. påverkar också var i staden han bor men det är jag osäker på. 

    Att friskolorna har bättre resultat handlar nästan helt och hållet om att många högutbildade föräldrar sätter sina barn där, det finns en massa statistik från skolverket som bekräftar att denna faktor är den i särklass mest avgörande för skolresultatet. Inte pengarna, inte lärartätheten, inte andelen utlandsfödda barn, utan just föräldrarnas utbildningsbakgrund. 

    Men faktiskt inte BARA detta. De bästa friskolorna är duktiga på att rekrytera och behålla duktiga lärare, plus att de naturligtvis tävlar om att ha de bästa skolresultaten - det är ju så de attraherar de mest ambitiösa föräldrarna, från ett stort geografiskt område. Till skillnad från de kommunala skolorna som inte måste anstränga sig lika mycket eftersom de ju ändå per automatik får barnen som bor i närområdet (därmed inte sagt att de inte anstränger sig, men de MÅSTE inte göra det). 

  • Rockelina
    Snällspiken skrev 2017-09-25 21:20:15 följande:

    Rockelina det där med friskolepengen gällde fram tills för några år sedan, sen 2015 (om jag minns rätt) får friskolorna betydligt lägre ersättning eftersom denna inte baseras på snittet utan på att varje barn har en "prislapp" på sig. Att pengarna fördelas efter behov, alltså "mer pengar där det finns störst behov" innebär t ex att Djupadalsskolan i Limhamn får lägst ersättning per elev i hela Malmö, eftersom denna skola har lägst andel utlandsfödda barn och väldigt hög andel föräldrar med eftergymnasial utbildning. 

    Mest pengar genererar en pojke född i utlandet med ensamstående förälder utan eftergymnasial utbildning. Ev. påverkar också var i staden han bor men det är jag osäker på. 

    Att friskolorna har bättre resultat handlar nästan helt och hållet om att många högutbildade föräldrar sätter sina barn där, det finns en massa statistik från skolverket som bekräftar att denna faktor är den i särklass mest avgörande för skolresultatet. Inte pengarna, inte lärartätheten, inte andelen utlandsfödda barn, utan just föräldrarnas utbildningsbakgrund. 

    Men faktiskt inte BARA detta. De bästa friskolorna är duktiga på att rekrytera och behålla duktiga lärare, plus att de naturligtvis tävlar om att ha de bästa skolresultaten - det är ju så de attraherar de mest ambitiösa föräldrarna, från ett stort geografiskt område. Till skillnad från de kommunala skolorna som inte måste anstränga sig lika mycket eftersom de ju ändå per automatik får barnen som bor i närområdet (därmed inte sagt att de inte anstränger sig, men de MÅSTE inte göra det). 


    Sant i mycket Snällspiken. Sedan bor jag i ett av de områden där de kommunala får mindre pengar än friskolorna per barn just i och med att de kommunala får mindre i vissa områden medan friskolorna får samma belopp oavsett område = mer i områden som anses OK. Därför viktigt att kolla upp sådant. 

  • Snällspiken

    Rockelina, det du skriver stämmer inte. Grundersättningen är exakt lika hög för alla Malmös elever i samma årskurs, oavsett vilken skola de går på. Friskola eller privat, på Rosengård eller i Limhamn, spelar ingen roll. Sedan tillkommer en "strukturersättning" som är kopplad till varje enskild elev. Denna styrs av sju faktorer, var eleven bor någonstans är en av dessa faktorer. Andra faktorer som styr storleken på strukturersättningen är alltså om det är en pojke (mer pengar), om barnet här nyinvandrat (mer pengar), har en ensamstående förälder utan eftergymnasial utbildning (mer pengar). Och så vidare. 

    Om man är intresserad av att gå på en skola som får maximalt med resurser, ska man välja Rosengårdsskolan. Där är elevpengen nästan dubbelt så hög som på Djupadal i Limhamn. Ändå är det knappast någon som slussar sina barn från Djupadal till Rosengårdsskolan. Wonder why..?

    Rent ekonomiskt är det INTE fördelaktigt att ha sina barn på friskolor. Många av dem tar till exempel ut vinst. Och när det gäller funktioner som skolverket kräver att man håller sig med, som SYO, skolsköterska, kurator, o s v, kan de kommunala skolorna dela mellan sig och det gäller även kostnaderna. Friskolorna måste vara självförsörjande med allt sådant, och kostnaderna fördelas ofta på ett litet antal elever. 

    Att vi ändå valt friskolor handlar om att vi upplever dem som bättre. Mer motiverade rektorer och lärare, mer motiverade föräldrar, mer motiverade barn = bättre studiero och högre snittbetyg. Men pengar har absolut ingenting med saken att göra. Det räcker ju med att man besöker en av kommunens nybyggda skolor och jämför denna med vilken friskola som helst, så ser man att skillnaden i resurser är astronomisk. Kommunens skolor har helt andra ekonomiska förutsättningar. 

  • Rockelina

    De har fler lärare på friskolan pga "strukturersättningen" då. Kan jämföra genom att jag har barn och testat olika skolor. Fler lärare per barn och bättre undervisning på friskolan enligt vår erfarenhet iaf. Sedan får var och en undersöka vad som är bäst val i den stadsdel du bor i. Men ställa sig i kö till friskola så fort barnet föds om du vill ha en plats för senare är det oftast för sent.

  • Rockelina

    En annan sak som kanske är svår att kolls upp i förväg men som du lätt kan jämföra när du haft barn på olika skolor är hur ofta lärarna säger upp sig från skolan.

    Det gör stor skillnad för gemenskapen/undervisningen om lärarna stannar kvar på skolan jämfört med om de slutar/sjukskriver sig så att barnen mest får vikarier.

  • Rockelina

    Ah hade just vaknat så svarade nog fel i förrförra inlägget angående strukturersättningen - den får kommunala mer då den typen av barn sällan står i kö länge. Men den andra vanliga pengen var iaf nyligen olika beroende på stadsdel - mindre i lugna områden än i stökiga vilket påverkade lärartätheten. Lärare pratade själva om det. Och är skillnad i antal lärare per elev fortfarande och i hur fritids organiserar rasterna.

Svar på tråden välja skola i Malmö