• Lillifee

    "Ska" det behöva vara så här när man reser med äldre barn?

    Jag och min man var iväg utomlands en vecka för några veckor sedan med våra barn på 8 och 11 år. Vi gjorde roliga saker hela dagarna. Aktiviteterna var givande men tyvärr håll inte barnen sams särskilt bra. Onödigt mycket tid gick åt till att "uppfostra" barnen. De tjafsade om var de skulle sitta när vi var ute och åt, att sitta bredvid deras pappa föredrog de båda (som alltid), de sade mycket otrevliga saker, speciellt till mig. Vi åt ute så lite som möjligt eftersom varken jag eller min man kunde slappna av. De lydde inte ibland och vi var tvungna att säga till på skarpen flera gånger. Vi har rest några gånger tidigare och det har varit samma sak då. De bråkar en del hemma också men det känns som om det blir mest när vi umgås så tätt flera dagar. det kändes som om jag behövt några dagar för mig själv i lugn och ro efter denna "semester". När jag och min man rest själva med ett barn har det gått jättebra. Har vi för höga krav på barnen/semestern? Tror dock inte det, barnen börjar ju bli rätt stora? För ett bra tag sedan bokade vi en resa till vintern. Vi har sagt till barnen att vi undersöker möjligheten att avboka resan pga barnens beteende. En avgift på 11.000 kr blir det om vi avbokar. Kluven... Vill att barnen ska få sig en läxa men det känns ju tufft att slänga så mycket pengar i sjön men samtidigt skulle det kännas mycket bättre att åka om några år istället då de förhoppningsvis kan uppföra sig.

  • Svar på tråden "Ska" det behöva vara så här när man reser med äldre barn?
  • Annelie 76

    Gör som med småbarn, förbered innan. Innan ni går in på restaurangen kommer ni överens om hur ni ska sitta, då slipper ni tjafset precis innan ni ska äta. Kör med millimeterrättvisa om det går, den som satt bredvid pappa förra gången får inte göra det denna gång.
    Eller ta striden långt innan, diskutera hemma hur ni ska göra och låt barnen komma på hur det ska göras. De kan gärna komma på konsekvenser också om de inte sköter sig, sen är det "bara" att genomföra det på semestern. Det är ju ganska stora barn, inte så stora att de inte retas eller blir osams men stora nog att prata med och komma överens med.

  • Tueue

    8 år och 11 år är inte gammalt. Ni ska inte avboka för såna gamla saker, det är dessutom onödigt att avboka om det är 11.000? euro så far på resa.

  • Linux1003

    Om det är någon tröst så är det likadant med våra barn och i synnerhet de yngsta som är på 7 och 9. De bråkar ständigt och 7 åringen nonchalerar sin mamma (min fru) så fort jag är närvarande och min fru blir skogstokig på beteendet.

    Jag tror som någon nämnde här, det viktiga är att ta striden i förväg och det är väl oftast här man brister.

  • straw2008

    Japp så är det,därför behöver föräldrarna semester själva efter "semester med barn"
    Tror alla upplever det på samma sätt, när en förälder kommer tillbaka till jobbet är denne HELT slutkörd.


    I kinamockaskogen.....
  • Euforia

    Kan ni "öva" hemma i er stad? Förklara tydligt och lugnt att nu ska vi gå ut och äta/bio/bada." Om ni tjafsar eller är otrevliga mot mamma/syskon så får en av er stanna hemma nästa gång. Därför att på restaurang/aktiviteter så bråkar man inte och man är trevlig mot varandra. Vi älskar er lika mycket, därför kommer vi att lotta vem som får stanna hemma"

    Och blir det bråk då ute, så talar ni lugnt om att: Nu åker vi hem, imorgon ska vi på bio/bada/etc och tyvärr får en av er vara hemma.

    Om barnet inte är van att vara själv hemma så skaffa tråkig barnvakt. Ta bort tv-spel, mobil. Etc

    Sen när ni kommer hem så var glad att se barnet, men när ni vet att barnet är inom hörhåll, så prata om hur roligt det var och att det inte var tjafs.

    Boka sen in något roligt igen och ta andra barnet. Sen gör så 3-4 ggr, det kan ju bara vara en glass på stan...

    Sen ge en till chans!

    Och har de fortfarande inte fattat galoppen så boka barnvakt i Thailand på hotellet. Lovar att de kommer skärpa sig!

  • Carambolan

    Barnen kanske också hade behövt mer lugn och ro? Inför nästa semester skulle jag se till att inte ha ett för späckat aktivitetsschema utan se till att alla (även barnen) har möjlighet till egentid ifrån varandra. För barnen kanske det handlar om att få sitta på varsitt rum och spela spel på sina ipads, eller hur de nu gillar att varva ner ensamma.

  • ABC73

    Ställ in er på att turas om att göra saker med ett barn I taget åtminstone en del av semestern. Kom överens innan om regler för hur ni ska sitta, vem som får välja först etc. när ni är tillsammans.

    Blir mindre gemensam tid, men mindre jobbigt i praktiken skulle jag tro.

    Satsa på att göra saker ensamma med ett barn i taget ett tag, så båda får ensamtid med respective förälder, och jobba med tjafset hemma och lyssnandet närmsta tiden.

  • Fru Ve

    Mina två äldsta söner är 6 och snart 10, och om det är någon tröst så är det ett ständigt tjafsande även här hos oss. Tex om skitsaker som sittplatser som du skriver. Jag skulle inte förvänta mig att barnen beter sig bättre på en utlandsresa än de gör hemma i vanliga fall. Senare förväntar jag mig mer krångel om vi är ute och reser eftersom vi då är nära inpå varandra och det orsakar irritation. Dessutom blir barnen trötta vilket också gör dem griniga. Så semester är jobbigt tyvärr. Men tror inte det hjälper att hota med avbokning vid dåligt uppförande. Barn är ju barn och de har inte samma konsekvenstänkande. Antingen accepterar man att det blir som det blir och kanske försöker sära på barnen lite så gott man kan. Eller avvaktar med att äta ute och sånt tills barnen är större.

  • Xfh

    Jag tjafsade jämt med min syster i den åldern. Jag upplevde det som väldigt stressande att leva så nära i flera veckors tid utan att har tid att gå undan och få tid för mig själv, och blev retlig.

    Planera in egentid då bara en förälder är med ena barnet och ta pauser från varandra. Byt så att den ene bestämmer plats ena kvällen och den andra nästa.

  • MallaL

    Vad får det för konsekvenser om de säger otrevliga saker till dig? Det skulle jag aldrig ha accepterat. Om så stora barn inte kan uppföra sig vid restaurangbesök känns det som om ni missat något i deras uppfostran.

  • nernu

    Men säg till... på skarpen. Det är väl inte acceptabelt att de säger otrevliga saker till sin mamma. Ryt ifrån ordentligt.

Svar på tråden "Ska" det behöva vara så här när man reser med äldre barn?