• Anonym ("går snart sönder")

    Hjälp ensam vårdnad...

    Var söker jag ensam vårdnad?
    Hittar inget när googlar....
    Min yngstas dotters pappa har totalt spårat & jag behöver ensam vårdnad på stuts... 
    Hur gör jag?
    Ringer jag Tingsrätten först eller anlitar jag advokat?
    Vi har möte på familjerätten i slutet av augusti men behöver komma igång med processen NUUU!!

  • Svar på tråden Hjälp ensam vårdnad...
  • Anonym (Advokat)

    Du måste kontakta en advokat och stämma ditt ex på ensam vårdnad. Det kommer att bli utredning om vårdnaden. Mycket svårt att få ensam vårdnad om det inte är missbruk och/eller misshandel som du MÅSTE kunna bevisa. Det finns tyvärr ingen Quick fix.

    Om du anser att det föreligger FARA för ditt barns säkerhet så är du skyldig att inte lämna barnet till pappan förrän domstolen tagit ett beslut.

  • Anonym (fam)

    Det är ingen ansökan utan det är en stämning dvs du får lämna in en stämningsansökan om ensam vårdnad till Tingsrätten. Förslagsvis anlitar du en advokat för att göra detta om det ska bli rätt och bra. Är det akut kan du stämma för ett interimistiskt beslut om ensam vårdnad medan ni väntar på utredningen.

    vad menar du med "spårat"? Vad är det som gör att du behöver ensam vårdnad "på studs"?

  • Brumma

    Som ovanstående skriver är det inget du ansöker om. Kontakta en advokat som hjälper dig att stämma pappan. Beroende på varför du vill ha ensam vårdnad finns olika alternativ för hur utfallet blir. Om ni båda yrkar på ensam får inte rätten döma till gemensam. Dock kan det ju hända att de anser att pappan är den som bör ha ensam vårdnad. Om ngn av er yrkar på gemensam vårdnad är chansen stor att det blir så. För att bli av med vårdnaden behöver man antingen utgöra en fara för barnet eller försvåra gravt för den andra föräldern.

    Umgänget påverkas INTE av vårdnaden.

    Varför vill du ha ensam Vårdnad?

  • Anonym (Elvira)

    Om det är barnets bästa,så hoppas du får vårdnaden.Min väninna fick detta,så det är inte omöjligt.Ring en advokat/jurist om råd .

Svar på tråden Hjälp ensam vårdnad...