• Magdaaa

    Usk som jobbar på vårdavdelning MRSA osv tunga lyft? Hur länge jobbar ni och vad har ni undvikit?

    Hej allihopa!

    Jobbar som undersköterska på en oftast väldigt tung vårdavdelning, inte bara med överbeläggningar som det är överallt utan ofta tunga, nyopererade patienter dom ju ska mobiliseras av oss personal.

    Undrar hur länge ni som usk jobbat som gravid på tunga avdelningar?

    Sen undrar jag även över patienter med MRSA, clostridium, hepatit, esbl och liknande, är det patienter ni har fått "dispans" ifrån pga graviditeten eller ska det gå bra att jobba ute i vården som vanligt bland dom med dom hygienrutiner som finns?

    Är ju lite svårt att komma undan saker hos oss med den personalbrist som är:/

    Jobbar ofta en ssk och en usk tillsammans på tex kvällsskift med minst 8 patienter och som det har varit nu har inte ssk hunnit vara med ute i omvårdnaden så mycket så man står ofta ganska själv ute i omvårdnaden vilket oroar mig lite:(

    Har ju inte berättat på jobbet heller om graviditeten då det är vecka 11 bara då svårt att fråga där hur det funkar :)

    Har än så länge bara haft gravida ssk på vårat jobb sen jag började och dom är inte ute i omvårdnaden alls på morgonen hos oss och vid tid på kvällen bara så känner inte att jag riktigt kan jämföra mig där.

    Så tips tack:)

  • Svar på tråden Usk som jobbar på vårdavdelning MRSA osv tunga lyft? Hur länge jobbar ni och vad har ni undvikit?
  • liljah33

    Jag jobbar på vårdavdelning och vad jag vet är det enda du ska undvika är kontakt med cytostatika-patienter. Det utsöndras via svett/urin/avförin mm. Hade jag fått en patient som nyligen fått cyt behandling hade jag berättat för slippa ha hand om denne, tror det är 3-4 dygn efter cyt som man verkligen ska avstå att bädda dennes säng/tömma urin osv.. Finns väl inga restriktioner när det kommer till hep, ESBL, MRSA mer än vad man gör då man inte är gravid.