• Anonym (ida)

    Skriva nytt avtal med hjälp av advokat?

    Hej!

    Finns det någon insatt som vet om det går att kontakta en advokat för att göra ett nytt umgängesavtal?  Jag och barnens pappa kom överens om nuvarande avtal för 5 år sedan, och vi har sedan dess haft flera olika egna överenskommelser kring upplägg om barnen, avtalet har altså inte följts.
    För några månader sedan så kontaktade pappan mig och meddelade att avtalet skulle börja följas, jag föreslog att vi skulle träffas hos familjerätten och skriva ett nytt avtal, men det ville pappan absolut inte gå med på. Familjerätten försökte kontakta honom både på mail och brev, han svarade att han inte tänker komma dit.

    Vi har 2 barn ihop, pojke 8år och flicka snart 11år, varannan vecka. Flickan ska börja klass 5 nu, och det är mycket disskutioner kring att hon vill sluta gå på fritids, ingen annan i hennes klass ska gå där detta året. Hon har övat på att vara hemma själv, och åka buss/gå hem själv, och det fungerar mycket bra. För att inte behöva skicka med henne mina hemnycklar till pappan en hel vecka så vill jag att vi ändrar bytesdag från måndag till söndag eftermiddag. Pappan har inga planer på att hon ska sluta fritids nu, men jag hoppas att han också börjar utslussningen snart, för hennes skull.

    Utöver ny bytesdag, så vill jag att vi har fortsatt varannan vecka under sommarloven, det står i avtalet att vi ska ha 2-veckors peiod, som inte fungerar för mig som jobbar varannan helg. Den här sommaren har jag inte kunnat jobba på vikariat pga. det. Även en överenskommelse kring ekonomi hade vi behövt göra, hur vi ska fördela inköp av ytterkläder, skor, regnkläder, gymnastik kläder, fritidsaktiviteter. Och en överenskommelse kring barnens lov som det inte står något om i avtalet heller. Om han tex. tänkt att ha barnen på fritids hela lovet, borde inte barnen kunna få vara hos den andre föräldern lite då? om man är ledig?

    Är detta skäl nog, att kontakta en advokat och försöka göra ett nytt avtal? Någon som vet hur man går tillväga? Skickar advokaten först förslag till pappan på post? eller lämnar man ansökan hos tingsrätten direkt?
  • Svar på tråden Skriva nytt avtal med hjälp av advokat?
  • Anonym (Kvinna37)

    Dessvärre skulle ni ha specificerat precis allt i ert första avtal, dvs även loven. Det är som sagt familjerätten som handhar sådana ärenden om ni ska ha nytt avtal men då måste ni också vara överens om hur det ska gå till. Jag får känslan att karln är tjurig och svår att komma överens med i detta och då är det advokat som gäller. Man kan också få socialnämnden till att godkänna avtalet om karln vägrar, med grund att det är bäst för barnet. Har svårt att se att byta dagar och sluta fritids t ex skulle kunna ingå där så jag tror du får vända dig till advokat för det är antagligen tingsrätten som gäller för er del då karln är så omedgörlig. Lycka till!

Svar på tråden Skriva nytt avtal med hjälp av advokat?