• Anonym (Matte)

Matte 2b, svårt ?

Ska läsa matte 2b i höst. Jag är inte den skarpaste när det kommer till matematik... klarade matte 1b med ett godkänt. Är lite nervös nu att det kanske är jättesvårt? Vill så gärna klara det.

• Svar på tråden Matte 2b, svårt ?
  • Anonym (E)

Jag läste det i våras. Går på distans så att ha kontakt med läraren i fråga är mer än vitalt. Det var min sista kurs innan studenten.
    I ett mail talade jag om för läraren att jag verkligen behövde hjälp, men detta spelade visst inte roll för läraren som istället valde att vabba eller helt strunta i mig (undrar om han gjorde så mot andra elever också?).
    Så jag som är sjukt dålig på matte och knappt klarade matte 1, skulle nu läsa in hela kursen helt själv. Jag vill starkt rekommendera denna youtuber som hjälpte mig att både fatta, lära in, och klara kursen. www.youtube.com/user/johanknubbe/feed

Från början så var jag inställd på att det skulle vara sjukt svårt, men med youtube kan man ju pausa och spela om osv, så när man väl förstod så var det liksom inte så svårt längre, vissa saker var till och med lite roliga. Med en lärare så blir det lätt att läraren rabblar igenom allt på 3 sekunder och så sitter man där som ett frågetecken. 

• Anonym (Simpan)
    Anonym (Matte) skrev 2017-08-02 09:54:54 följande:

Ska läsa matte 2b i höst. Jag är inte den skarpaste när det kommer till matematik... klarade matte 1b med ett godkänt. Är lite nervös nu att det kanske är jättesvårt? Vill så gärna klara det.

Förutsatt att du är en normalbegåvad person så bör kursen inte vara några problem att få godkänt i. Tvärt om är man att betrakta som en korkad dumskalle om man inte klarar av den efter att ha gjort sitt bästa.
  • Anonym (Me 2)

Hahahaha jag ska också läsa det till hösten. Är jättedålig på matte

• Anonym (Wildrat)

Ja den är svårare än matte 1b. Om du fått precis godkänt på 1b så behöver du vara beredd på att plugga en hel del för att klara 2:an.
    Det är mycket ekvationer så är du inte så bra på dem så är det läge att repetera.

• Anonym (Undrar vem som är dumskalle)
    Anonym (Simpan) skrev 2017-08-02 15:17:23 följande:

Förutsatt att du är en normalbegåvad person så bör kursen inte vara några problem att få godkänt i. Tvärt om är man att betrakta som en korkad dumskalle om man inte klarar av den efter att ha gjort sitt bästa.

De som är duktiga på matte brukar ha svårt med det sociala. Det märks på dig.
  • Fggxjk

Jag är mattelärare. Ja, ma2b brukar de flesta tycka är jobbigt, även de som klarat 1b utan större problem. Men självklart kan du klara det! Men jobba regelbundet, du har inte råd att slappa någon vecka och sedan ta igen det, för hamnar du efter blir det genast jättesvårt. Men jobbar du hela tiden och avsätter tid kommer det att gå! Gör gärna en exakt planering vad du ska göra och vilken dag. Självdisciplin är det viktigaste!

Bra tips:

mattecentrum.se

matteboken.se

Som någon skrev finns mycket på Youtube. Sök på det område du behöver hjälp med, som "ekvationssystem". Detta är en bra lärare som förklarar tydligt:

Matematik 2c: www.youtube.com/playlist

Lycka till! Jobba på så har du inget att oroa dig för.

• SweeneyToad
    Anonym (Undrar vem som är dumskalle) skrev 2017-08-02 16:47:06 följande:
    De som är duktiga på matte brukar ha svårt med det sociala. Det märks på dig.
    Nej, det där stämmer inte. 
Svar på tråden Matte 2b, svårt ?