Anonym (!) skrev 2018-07-06 12:52:54 följande:
Jag förstår inte, vadå "får" ångest, ångest är dina tankar mestadels som skapar enorm trötthet och oro och kroppen är i ständigt stresspåslag,
Vill du att ångesten ska försvinna behöver du ju reda ut vad du lägger in för tankar, om dig själv, din inställning till saker, osv.
Det är avgörande för om du får ångest eller motsatsen till ångest som är tillit och självförtroende.
Säger inte åt er sluta med piller, men sluta att få panik så fort pillret inte verkar, det är då DU ska styra dig själv och ta ansvaret över vad du behöver och vad som ger energi och negativa tunga tankar är inget farligt det gör en bara sjukt trött och kroppen får inte slappna av.
Tanken är inte att vara dygnet runt påverkade av ett piller, tanken är att pillret ska vara en lätt väg till att börja hantera er själva. Låter kanske hård men blir lagom förbannad när jag ser folk som inte fattar att det du upplever och tänker r du inte är påverkad är ju DU och den enda som påverkar det till negativt eller positivt är också du (sen kan du ju tastld terapi hjälp konbamed dig själv reflektera göra en inzoom på dig själv)men det är ditt jobb, inte pillret, inte någon annan och du kommer aldrig må riktigt bra förrän du insett att det ansvaret är din väg till frihet. Ansvar är frihet. Men du behöver puzzla om de där tankarna och det som står skrivet om dig själv i ditt huvud.
Jag bryr mig bara om människor tycker det är sorgligt att man är rädd för sig själv och "livet" när man inte går på piller.
Var tvungen att drygsvara fast tråden är gammal.
Du har helt rätt med att det är upp till en själv att styra sina tankar rätt och lägga fokus rätt för att må bra.
Ångesten upplever jag dock i detta fall kommer av en kemisk process i hjärnan som gör tankepusslandet mycket svårare då en negativ oroskänsla redan finns i grunden som bidrar till att tankarna lättare blir oklara och drar åt ett negativt håll. (vet att allt är kemiska processer i hjärnan. Här har man dock tillsatt ämnen och får ta en extra smäll av det ibland).