• Anonym (Trådstartare)

Snälla, erfarenheter Elvanse?

Jag fick ADD diagnos i februari och ätit Concerta sen dess, är uppe i 54 mg nu. I alltså ca 6 mån. Har fått mer ångest, panikångest och börjar bli riktigt deprimerad igen. Dessutom börjar jag igen få svårt med igångsättande av uppgifter och motivation :( Mitt största problem!

Min läkare har föreslagit att jag ska byta till Elvanse, är det någon som har liknande erfarenheter? Snälla dela med er!

• Svar på tråden Snälla, erfarenheter Elvanse?
  • Anonym (Trådstartare)

Ingen?

• Anonym (ADHD Mamma)

Hej.

Har ätit concerta i olika mg i två år, har även testat att blanda med Ritalin. Men inget funkade.....fick sån oerhörd ångest när medicinen gick ur kroppen (Hemskt) och var på dagen för uppvarvad.

Har nu bytt till elvanse och ätit den i ca 4 månader.

Sån jäkla skillnad.....får alla positiva verkningar och mår bra men slipper den där jäkla ångesten! (Muntorrheten är det ända som är samma)

Är supernöjd med bytet till elvanse. Det är inte alls samma ämnen. Är grymt nöjd.

Men det är ju min erfarenhet.

Men tycker verkligen du ska testa att byta till elvansen....det förändrade allt för mig:)

Lycka till:)

• klenben
    Anonym (ADHD Mamma) skrev 2017-08-03 00:43:37 följande:

Hej.

Har ätit concerta i olika mg i två år, har även testat att blanda med Ritalin. Men inget funkade.....fick sån oerhörd ångest när medicinen gick ur kroppen (Hemskt) och var på dagen för uppvarvad.

Sån jäkla skillnad.....får alla positiva verkningar och mår bra men slipper den där jäkla ångesten! (Muntorrheten är det ända som är samma)

Är supernöjd med bytet till elvanse. Det är inte alls samma ämnen. Är grymt nöjd.

Men tycker verkligen du ska testa att byta till elvansen....det förändrade allt för mig:)

Concetta och Ritalin är samma sak(metylfenidat), så jag förstår inte varför du blandar dom båda?
  • Anonym (ADHD Mamma)

Tog concerta på morgonen o en mitt på dagen det skulle ju hålla i länge....men det gick ur för tidigt på mig. Så skulle enligt läkaren då ta Ritalin senare på em då den är mer snabbverkande och inte håller i lika länge, för att fylla ut dom sista timmarn på em/kvällen????

Skrev lite plumt...blandade inte utan kompletterade.

klenben skrev 2017-08-03 02:13:29 följande:

Concetta och Ritalin är samma sak(metylfenidat), så jag förstår inte varför du blandar dom båda?

• Anonym (Trådstartare)
    Anonym (ADHD Mamma) skrev 2017-08-03 00:43:37 följande:

Hej.

Tack för svar! Ska nog ge elvanse en chans. Gick för några dagar sedan ner till 36 mg Concerta och ångesten har minskat men ingen mer fart i mig ändå. Hoppas på elvanse!
  • Anonym (ADHD Mamma)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2017-08-03 10:30:40 följande:

Tack för svar! Ska nog ge elvanse en chans. Gick för några dagar sedan ner till 36 mg Concerta och ångesten har minskat men ingen mer fart i mig ändå. Hoppas på elvanse!

Tycker jag du ska göra:) Blir iallafall inte sämre. Utan förhoppningsvis bättre som för mig.

• Snakevillekid

Hej.

Jag har provat Concerta 18 mg och jag kände effekt från dag et till dag två, sen blev det bara ännu värre kaos i hjärnan. Gick upp till 36 mg och katastrofen var ett faktum. Slutade tvärt och var utan medicin 2 veckor.Sedan fick jag börja på Ritalin istället. Kände ingen effekt alls utan allt blev bara ännu mer rörigt än utan medicin och massor med biverkningar. Slutade tvärt med det också.

Var utan medicin i 2 veckor till och sedan 3 dagar tillbaka äter jag Elvanse Vuxen 30 mg.
    Känner inte direkt någon effekt förutom att jag kanske har lite lättare för att sätta igång med vardagssysslor...Däremot svettas jag som en gris, det bokstavligen rinner svett om mig vid minsta ansträngning. Smärtor i magen är också en biverkning. Muntorrheten också såklart. Har nästan inte ätit något på 3 dagar och är inte hungrig.

Jag märker att det är dags att tvinga i sig något lite när jag börjar skaka och må illa. Jag har ett fysiskt jobb från 7-16 så jag gör av med massor energi. Orkar typ ta ett par bett av en macka sen är jag "mätt" på mat. Hoppas att jag känner mer av den positiva effekten snart och att biverkningarna försvinner eller minskar

• Anonym (Elvanse)

Hej!

Jag har ätit Elvanse i snart ett år nu. Är ganska nöjd så länge effekten sitter i, men tyvärr släpper den redan framåt eftermiddagen och jag får en del ångest och blir trött.. Har nu fått Attentin att fylla på med på eftermiddagar, men har inte provat den än. Hoppas att det ska funka :)
    För övrigt kan jag tipsa om en medicin som heter Voxra, som jag också fick riktigt bra resultat av! Nu är det ju ingen ren och skär ADD/ADHD-medicin, men den funkade riktigt bra just för det där med att komma igång och göra saker och så vidare.
    Tyvärr fick jag lite jobbiga biverkningar av den, så var tvungen att sluta äta den, men önskar att jag hade fått fortsätta :)

Lycka tll med Elvanse! Helt klart värd att testa!

• Anonym (!)

Jag förstår inte, vadå "får" ångest, ångest är dina tankar mestadels som skapar enorm trötthet och oro och kroppen är i ständigt stresspåslag,

Vill du att ångesten ska försvinna behöver du ju reda ut vad du lägger in för tankar, om dig själv, din inställning till saker, osv.

Det är avgörande för om du får ångest eller motsatsen till ångest som är tillit och självförtroende.

Säger inte åt er sluta med piller, men sluta att få panik så fort pillret inte verkar, det är då DU ska styra dig själv och ta ansvaret över vad du behöver och vad som ger energi och negativa tunga tankar är inget farligt det gör en bara sjukt trött och kroppen får inte slappna av.

Tanken är inte att vara dygnet runt påverkade av ett piller, tanken är att pillret ska vara en lätt väg till att börja hantera er själva. Låter kanske hård men blir lagom förbannad när jag ser folk som inte fattar att det du upplever och tänker r du inte är påverkad är ju DU och den enda som påverkar det till negativt eller positivt är också du (sen kan du ju tastld terapi hjälp konbamed dig själv reflektera göra en inzoom på dig själv)men det är ditt jobb, inte pillret, inte någon annan och du kommer aldrig må riktigt bra förrän du insett att det ansvaret är din väg till frihet. Ansvar är frihet. Men du behöver puzzla om de där tankarna och det som står skrivet om dig själv i ditt huvud.

Jag bryr mig bara om människor tycker det är sorgligt att man är rädd för sig själv och "livet" när man inte går på piller.

• Henkyre89

Elvanse,

Har användt detta preparat i flera år nu, som alla vet så klarar man inte av jobbet utan den.

Så vad i helvete gör man om ens tabletter blivit stulna ur skåpet på jobbet ? Har självklart anmält till polisen, min läkare har dock som ?rutin? att aldrig skriva ut ?borttappad/stulen? medicin! Två burkar 50mg åt helvete!!

• Anonym (Hjärndribblaren)
    Anonym (!) skrev 2018-07-06 12:52:54 följande:

Jag förstår inte, vadå "får" ångest, ångest är dina tankar mestadels som skapar enorm trötthet och oro och kroppen är i ständigt stresspåslag,

Vill du att ångesten ska försvinna behöver du ju reda ut vad du lägger in för tankar, om dig själv, din inställning till saker, osv.

Det är avgörande för om du får ångest eller motsatsen till ångest som är tillit och självförtroende.

Säger inte åt er sluta med piller, men sluta att få panik så fort pillret inte verkar, det är då DU ska styra dig själv och ta ansvaret över vad du behöver och vad som ger energi och negativa tunga tankar är inget farligt det gör en bara sjukt trött och kroppen får inte slappna av.

Tanken är inte att vara dygnet runt påverkade av ett piller, tanken är att pillret ska vara en lätt väg till att börja hantera er själva. Låter kanske hård men blir lagom förbannad när jag ser folk som inte fattar att det du upplever och tänker r du inte är påverkad är ju DU och den enda som påverkar det till negativt eller positivt är också du (sen kan du ju tastld terapi hjälp konbamed dig själv reflektera göra en inzoom på dig själv)men det är ditt jobb, inte pillret, inte någon annan och du kommer aldrig må riktigt bra förrän du insett att det ansvaret är din väg till frihet. Ansvar är frihet. Men du behöver puzzla om de där tankarna och det som står skrivet om dig själv i ditt huvud.

Jag bryr mig bara om människor tycker det är sorgligt att man är rädd för sig själv och "livet" när man inte går på piller.

Var tvungen att drygsvara fast tråden är gammal.

Du har helt rätt med att det är upp till en själv att styra sina tankar rätt och lägga fokus rätt för att må bra.

Ångesten upplever jag dock i detta fall kommer av en kemisk process i hjärnan som gör tankepusslandet mycket svårare då en negativ oroskänsla redan finns i grunden som bidrar till att tankarna lättare blir oklara och drar åt ett negativt håll. (vet att allt är kemiska processer i hjärnan. Här har man dock tillsatt ämnen och får ta en extra smäll av det ibland).
  • Anonym (Elva)

Elvanse är placebo medicin, vet ni inte det?

• Anonym (Hjärndribblaren)

Varför tror du det?

Hade konspirationsteorier själv (fast inte seriöst).

Körde 30mg å blev cool lugn och fick bra struktur som sedan avtog lite. Ökade till 50mg och trodde jag skulle bli cool igen. Kändes då precis som utan medicin. Tänkte en tanke att läkaren testade mig med tomma kapslar eller att läkemedelsföretaget sket i att fylla en del burkar för att spara pengar.

I början var det som ett mirakel. Allt funkade skitbra.

Nu upplever jag att allt flyter på bättre än innan men att humöret svajar och att jag aldrig känner mig helt utvilad fast jag sover fler timmar än vanligt.

Puls, blodtryck å allt är mycket bättre än innan.

Vore kul att höra från någon som käkat elvanse en längre tid.

3 månader här och fortfarande mer plus än minus.

Svar på tråden Snälla, erfarenheter Elvanse?