• melkermel76

Vad kommer bli min faktiska lön - timlön?

Hej!

Har funderat över en sak nu som jag känner att jag inte riktigt får klarhet i! Jag jobbar nu under två månader under sommaren. Min chef sa att min månadslön är 28 000 men att jag är timanställd. Det gör att min timlön är 28 000/165 = ca.170 kr. I juli är det 168 arbetstimmar och nu i augusti är det 184. Gör det alltså att jag kommer få ut MER pengar i augusti? Alltså att min lön för augusti blir 170 kr x 184 = 31 280?

Låter liksom helt fantastiskt men stämmer detta?

Tacksam för er hjälp!

• Svar på tråden Vad kommer bli min faktiska lön - timlön?
  • Carambolan

Är du säker på att din timlön är 28 000/168? Det är annars vanligt att man tar årslönen delat med totala antalet arbetstimmar på ett år.

• Birgitta02

Känns väldigt fel att din arbetsgivare säger att du har månadslön när du är timanställd. Så jag hade inte litat på de uppgifterna överhuvudtaget.

• melkermel76
    Carambolan skrev 2017-08-03 10:16:02 följande:

Är du säker på att din timlön är 28 000/168? Det är annars vanligt att man tar årslönen delat med totala antalet arbetstimmar på ett år.

Men om man tar årslönen delat på antal arbetstimmar på ett år så blir timlönen ungefär samma så uträkningen stämmer. 28 000 * 12 / 2008 (antal arbetstimmar året 2017) = 167 kronor per timme.
  • melkermel76
    Birgitta02 skrev 2017-08-03 11:09:58 följande:

Känns väldigt fel att din arbetsgivare säger att du har månadslön när du är timanställd. Så jag hade inte litat på de uppgifterna överhuvudtaget.

Vad menar du? :) Jag har haft månadslön tidigare och jobbar nu endast två månader om året. Då går jag över på timanställning.
  • melkermel76
    snedtak skrev 2017-08-03 11:23:55 följande:

Du har väl ett anställningskontrakt? Vad står det på det?

Det står där att jag har en månadslön på 28 000. När man räknar om det till timlön så blir det 167-170. Men min fråga är ju egentligen: Får en timanställd olika lön beroende per månad? För om jag skulle jobba ett år så skulle ju allt gå ut jämnt men nu jobbar jag två. En av de månaderna innehåller mer timmar (augusti, 184 timmar).
  • Birgitta02
    melkermel76 skrev 2017-08-03 13:55:47 följande:
    Vad menar du? :) Jag har haft månadslön tidigare och jobbar nu endast två månader om året. Då går jag över på timanställning.
    Jag menar att om det verkar väldigt konstigt om du har en fast månadslön på 28 000 kr, men är anställd per timme. Men... jag vet ju inte hur ditt kontrakt ser ut. Det vet bara du och din arbetsgivare.
  • lemonina

Tycker det låter konstigt om det står 28 000 kronor som månadslön i kontraktet, men att han säger att du ska få timlön. Månadslön är ju 28 000 oavsett hur många timmar en månad har.

If you resolve to give up smoking, drinking and loving, you don't actually live longer; it just seems longer
  • Birgitta02
    melkermel76 skrev 2017-08-03 13:57:20 följande:
    Det står där att jag har en månadslön på 28 000. När man räknar om det till timlön så blir det 167-170. Men min fråga är ju egentligen: Får en timanställd olika lön beroende per månad? För om jag skulle jobba ett år så skulle ju allt gå ut jämnt men nu jobbar jag två. En av de månaderna innehåller mer timmar (augusti, 184 timmar).
    En timanställd får lön efter det antal timmar man jobbar. Jobbar man 150 timmar så får man 150 timmars lön. Jobbar man 180 timmar så får man lön för 180 timmar. Jag har månadslön. Och vare sig jag jobbar 6 timmar om dagen eller 9 timmar vissa dagar, så får jag samma lön. Jag har ganska fritt arbete och tar lite ledigt om det passar jobbet. Men lönen är detsamma. Hade jag varit timanställd och fått lön per timme så hade det inte funkat rent ekonomiskt för mig.
  • Birgitta02
    lemonina skrev 2017-08-03 14:11:26 följande:
    Tycker det låter konstigt om det står 28 000 kronor som månadslön i kontraktet, men att han säger att du ska få timlön. Månadslön är ju 28 000 oavsett hur många timmar en månad har.
    Det handlar inte om månadens timmar utan hur många timmar hon arbetat den månaden.
  • melkermel76

Jo, men frågan är väl egentligen:

Om man har 170 kr timmen och alla månader har olika många timmar sammanlagt så kommer man få olika lön? Om man jobbar fulltid som timanställd, alltså alla arbetstimmar i månaden, så kommer lönen väl variera? Alltså att man i augusti får mer betalt än juli. Någon med timlön som har erfarenhet?

• KaptenOhoy

Om du har strikt månadslön så kommer den vara 28000kr oavsett hur många timmar. Låter konstigt att din arbetsgivare skulle benämna det som månadslön annars.

• melkermel76
    KaptenOhoy skrev 2017-08-03 17:08:47 följande:

Om du har strikt månadslön så kommer den vara 28000kr oavsett hur många timmar. Låter konstigt att din arbetsgivare skulle benämna det som månadslön annars.

Jag har kanske varit otydlig. :) Förstår självklart att det är så med månadslön. Men det jag menar är ju att jag har timlön nu, alltså 170 kronor i timmen. Då borde det väl bli så att man får MER betalt i augusti än i juli, eftersom det är sammanlagt 184 arbetstimmar i augusti och 163 i juli. Om man slår ut det på ett år, alltså om jag skulle ha jobbat hela året, då blir det ju i genomsnitt 28000 kronor per månad. Men nu arbetar jag endast 2 av årets 12 månader.

Men tack för era svar, kanske helt enkelt är på fel forum och halkar runt.
  • Elvrond

Du tänker helt rätt, jag har också haft en anställning med månadslön men fått lönen per timme under en period (sommar). Då fick jag vissa månader mindre och vissa månader mer än månadslönen, helt beroende på hur många timmar jag jobbat :) borde vara så för dig med

• melkermel76
    Elvrond skrev 2017-08-03 20:29:03 följande:

Du tänker helt rätt, jag har också haft en anställning med månadslön men fått lönen per timme under en period (sommar). Då fick jag vissa månader mindre och vissa månader mer än månadslönen, helt beroende på hur många timmar jag jobbat :) borde vara så för dig med

TACK Elvrond! Så svårt att hitta rätt information online. Ska dubbelkolla detta med chefen såklart, men hen är iväg på semester för stunden.
  • Anonym (Ellen)
    melkermel76 skrev 2017-08-03 15:43:57 följande:

Jo, men frågan är väl egentligen:

Om man har 170 kr timmen och alla månader har olika många timmar sammanlagt så kommer man få olika lön? Om man jobbar fulltid som timanställd, alltså alla arbetstimmar i månaden, så kommer lönen väl variera? Alltså att man i augusti får mer betalt än juli. Någon med timlön som har erfarenhet?

Svar ja !

Är man timavlönad så får man lön för det antal timmar man jobbar. Eftersom du anger divisorn 165 antar jag att det är kommunal verksamhet?

Då är det inga konstigheter att man pratar både månadslön och timlön i samma sammanhang, ofta gör man det för att tala om vad det motsvarar. Då blir det enklare att jämföra.

Är du timavlönad och jobbar 145h i juli och 170h i augusti kommer du få 145h timlön + semesterersättning för juli och 165h timlön + semesterersättning + 5h kval övertid för augusti eftersom gränsen för övertid för timanställda på det kommunala avtalet går vid 165h per kalendermånad. OM du nu jobbade kommunalt.
Svar på tråden Vad kommer bli min faktiska lön - timlön?