• Anonym (vad?)

Vad betyder 300 ersättningsdagar med A-kassa?

Jag kommer snart att bli arbetslös och läser nu och försöker förstå reglerna för A-kassa. Är medlem i Unionens A-kassa. Det står att man har 300 ersättningsdagar och att man kan få ersättning för max.5 dagar per vecka. Menar de 300 betalda dagar eller är hela veckor inräknade i dessa dagar? Alltså även de obetalda dagarna. Hoppas att någon förstår vad det är jag undrar. Skrattande

• Svar på tråden Vad betyder 300 ersättningsdagar med A-kassa?
  • Schack73

Har A-kassa obetalda dagar? Hela grejen med a-kassa är väl att det är istället för lön?

• Anonym (Stina)
    Anonym (vad?) skrev 2017-08-03 13:01:35 följande:

Jag kommer snart att bli arbetslös och läser nu och försöker förstå reglerna för A-kassa. Är medlem i Unionens A-kassa. Det står att man har 300 ersättningsdagar och att man kan få ersättning för max.5 dagar per vecka. Menar de 300 betalda dagar eller är hela veckor inräknade i dessa dagar? Alltså även de obetalda dagarna. Hoppas att någon förstår vad det är jag undrar. 

Det är 300 dagar du får betalt för. Inga "helger" inräknade. Däremot så minskar dagarnas värde med tiden. Om jag inte missminner mig så funkade det inom Handels ungefär såhär: 100 dagar med högsta ersättningen, sen sänks ersättningen, och efter 100 dagar igen så sänks ersättningen återigen. Så dagarna blir mindre värda med tiden.
  • Anonym (vad?)

Ja precis det jag undrade...om helgerna var inräknade i dessa 300 dagar. Tack för svar! 

• Anonym (Plupp)
    Anonym (vad?) skrev 2017-08-03 13:01:35 följande:

Jag kommer snart att bli arbetslös och läser nu och försöker förstå reglerna för A-kassa. Är medlem i Unionens A-kassa. Det står att man har 300 ersättningsdagar och att man kan få ersättning för max.5 dagar per vecka. Menar de 300 betalda dagar eller är hela veckor inräknade i dessa dagar? Alltså även de obetalda dagarna. Hoppas att någon förstår vad det är jag undrar. Skrattande

Du svarar själv på din fråga - 5 dagar i veckan får du ersättning för.
Svar på tråden Vad betyder 300 ersättningsdagar med A-kassa?