• Anonym (Hitme)

Ok bil under 50 000 kr?

Ska köpa vår första bil till familjen och ekonomin är sådär detta år så maxbudget är 50 000. 

Krav:
    Automat
    Den tar oss från A till B
    Behöver inte några större reparationer inom den närmsta tiden
    Får plats med 3 barn där bak varav 2 i stol
    Vara någorlunda snygg

Skulle helst vilja ha en 7-sits men förstår det kanske inte går att få en så bra med vår budget. Vi behöver en bil nu och ca 3 år framöver tills vi har bättre ekonomi och har råd med ny. Vi kommer köra 1-2 gånger i veckan.

Enligt vissa får man ingen bra bil i den prisklassen och enligt andra går det visst.

Vilka begagnade modeller brukar vara bra? 
    Vad ska vi titta efter när vi kollar på bilen? 
    Borde vi köpa privat eller från handlare?

Tack på förhand! 

• Svar på tråden Ok bil under 50 000 kr?
  • Birgitta02

Jag hade blivit medlem i motormännen. Kolla www.motormannen.se/radgivning/ . De hjälper till vid rådgivning i bilköp. Är man som jag okunnig i sånt så skulle jag aldrig i livet köpa en begagnad bil själv utan expertrådgivning :).

• Anonym (Hitme)
    Birgitta02 skrev 2017-08-03 15:16:10 följande:

Jag hade blivit medlem i motormännen. Kolla www.motormannen.se/radgivning/ . De hjälper till vid rådgivning i bilköp. Är man som jag okunnig i sånt så skulle jag aldrig i livet köpa en begagnad bil själv utan expertrådgivning :).

Tack för tipset! :) 
  • Efraim Barkbit

Jag skulle föreslå en Mercedes E-klass W210 (-95-02). Där kan du få en riktigt fin vagn under 40 000:- och sedan spara resten till ev reperation. Dessa bilar kan fås med barnsäten längst bak och därmed bli 7-sitsiga. Behöver du 4-hjulsdrift så finns detta på ganska många beg exemplar.

Välj en mellanstor dieselmotor så får du en stark bil men som endast drar 0.5-0.7 per mil. Vill du ha en gasmotor så får du hoppa till efterträdaren W211 med ett lite högre pris.

• Anonym (Hitme)
    Efraim Barkbit skrev 2017-08-03 15:31:54 följande:

Jag skulle föreslå en Mercedes E-klass W210 (-95-02). Där kan du få en riktigt fin vagn under 40 000:- och sedan spara resten till ev reperation. Dessa bilar kan fås med barnsäten längst bak och därmed bli 7-sitsiga. Behöver du 4-hjulsdrift så finns detta på ganska många beg exemplar.

Välj en mellanstor dieselmotor så får du en stark bil men som endast drar 0.5-0.7 per mil. Vill du ha en gasmotor så får du hoppa till efterträdaren W211 med ett lite högre pris.

Tack för tipset! Hittade dock bara några få på blocket och ingen 7-sits. Tips på andra sidor än blocket?
  • Efraim Barkbit
    Anonym (Hitme) skrev 2017-08-03 15:39:53 följande:

Tack för tipset! Hittade dock bara några få på blocket och ingen 7-sits. Tips på andra sidor än blocket?

Jag hittade 120 på Blocket varav 26 var kombi. Extrasäte att sätta längst bak får du troligen köpa separat. Annars har du några hundra till på mobile punkt de

Eller kan du lägga till 20-30tusen och få efterföljaren W211 (-02-09).
  • Rakad Apa

Jag rekommenderar andra generationen av Toyota Avensis (2003-2008). Driftsäker och pålitlig, mycket bil för pengarna. Känner 3 st som äger en sån och alla är nöjda.

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
Svar på tråden Ok bil under 50 000 kr?