• Anonym (loveemall)

Är jag sjuk i huvudet? Vill ha dem alla typ.

Kan man vara kär i flera stycken samtidigt?

Kan man älska någon så djupt att man skulle gå genom eld och vatten för den men ändå åtrå någon annan?

Vad är det som får någon att inte kunna nöja sig med en?

Hur löser man dessa situationer?

Jag är galet kär i min sambo, älskar honom något så otroligt mycket. Vi lever ett fantastiskt liv tillsammans. Jag kan ändå inte sluta sukta efter en annan som jag suktat efter i många år, han som får min puls att öka rejält, han som får min lust att svämma över. Och jag kan inte låta bli att flirta lite med två andra som jag vet vill ha mig.

Vad är det för fel på mig?
    Detta måste väl vara något sjukligt?
    Eller är det normalt? Är det möjligt?

• Svar på tråden Är jag sjuk i huvudet? Vill ha dem alla typ.
  • Anonym (Mikaela)

Klart det är möjligt! Inte sp vanligt med poly-förhållanden i Sverige då vi är inrutade i ett monogamt mönster men självklart finns det människor som lever med fler än en och har känslor för fler.

• Anonym (Li)

Ja det är sjukligt beteende men tyvärr inget du kan få hjälp för mer än genom att prata med en psykolog

• Anonym (know the feeling)

Känner som du hela tiden förutom precis när jag är nyförälskad i någon.

Blir så lätt attraherad av andra män fort de ser bra ut och man får den där speciella kemin!

Lider med dig för det skapar en stress inombords för det handlar inte om att du är kär i alla, det är bekräftelsen du vill åt.

Vad du borde försöka ta reda på är varför ditt behov av detta är så stort? Varför du inte kan nöja dig med att få den från bara en källa?

Sen att man attraheras av många olika och kan känna sexuell dragning är ju inte så konstigt alls...

Tänk alla otroligt vackra kvinnor som finns på jorden. Inte fan ska du tro att män kanske även din egen man inte suktar efter dessa trots att de är gifta. Det är ytterst normalt...men titta är en sak, att vilja agera, en helt annan!

• Anonym (goddag)

Är du kanske polyamorös?

• Anonym (Nåjden)

Nä inte sjuk i huvudet men du skapar problem för dig själv om du tror det...

Fortsätt känna in och till slut kommer du välja det liv du vill ha....

Lev ditt liv genom dig själv..

• LAzon

Jag är helt övertygad om att en människa kan älska flera personer, kanske inte alla har den förmågan att öppna sina sinnen på det sättet men jag är övertygad om att så kan vara fallet!

• Anonym (Hm)
    Anonym (Mikaela) skrev 2017-08-03 15:40:29 följande:
    Klart det är möjligt! Inte sp vanligt med poly-förhållanden i Sverige då vi är inrutade i ett monogamt mönster men självklart finns det människor som lever med fler än en och har känslor för fler.
    håller med
    LAzon skrev 2017-08-03 21:58:44 följande:

Jag är helt övertygad om att en människa kan älska flera personer, kanske inte alla har den förmågan att öppna sina sinnen på det sättet men jag är övertygad om att så kan vara fallet!

Man kan älska många men bara vara förälskad i en åt gången enligt hjärnforskning som gjorts mycket i b l a kärleks & lustsyfte för att ta reda på vilka hormoner som ligger bakom när förälskelse slår till.

Endast en enda person utlöser denna reaktion och detta pågår en ganska lång tid ca 6 mån- 2 år, ibland längre, förmodligen tilräckligt för att barn ska bli till.
    Har du många partners eller är otrogen t ex så har du kanske lojaliiteten kvar hos din man/fru men är förälskad i älskarinnan och dina tankar kommer vara mer hos denne. 

Jag och majoriteten av alla människor på jorden är ointresserad av att dela mig själv med någon annan romantiskt men har många olika människor jag bryr mig om inkl familj...men inte lika mycket som min partner som  för mig är viktigast och den som står mig tveklöst närmst!
  • LAzon
    Anonym (know the feeling) skrev 2017-08-04 19:12:21 följande:
    Man kan älska många men bara vara förälskad i en åt gången enligt hjärnforskning som gjorts mycket i b l a kärleks & lustsyfte för att ta reda på vilka hormoner som ligger bakom när förälskelse slår till.

Endast en enda person utlöser denna reaktion och detta pågår en ganska lång tid ca 6 mån- 2 år, ibland längre, förmodligen tilräckligt för att barn ska bli till.
    Har du många partners eller är otrogen t ex så har du kanske lojaliiteten kvar hos din man/fru men är förälskad i älskarinnan och dina tankar kommer vara mer hos denne. 

Jag och majoriteten av alla människor på jorden är ointresserad av att dela mig själv med någon annan romantiskt men har många olika människor jag bryr mig om inkl familj...men inte lika mycket som min partner som  för mig är viktigast och den som står mig tveklöst närmst!
    Håller med dig, jag tror också att man kan älska flera personer. Men förälskad...det kan jag bli flera gånger per år i olika människor (utan att för den skull göra något åt det). Jag är väldigt kritiskt inställd till den studie du säger finns...
    LAzon skrev 2017-08-04 21:35:40 följande:
    Håller med dig, jag tror också att man kan älska flera personer. Men förälskad...det kan jag bli flera gånger per år i olika människor (utan att för den skull göra något åt det). Jag är väldigt kritiskt inställd till den studie du säger finns...
    Så klart. finns ingen som köper studier här haha

Men det är inte bara en utan så himla många.  Den senaste var nog på Vetenskapens Värld eller BBC där de mätte hjärnan i förälskade människor.

Tror dessutom att det var denna kvinna som var med i programmet

www.ted.com/talks/helen_fisher_studies_the_brain_in_love/transcript

Jag pratar inte om lust nu som man kan känna för väldigt många som är attraktiva och kommer i ens väg. Jag pratar om den riktiga förälskelsen som är djupgende och ofta ömsesidig.
Svar på tråden Är jag sjuk i huvudet? Vill ha dem alla typ.