• Äldre 3 Aug 20:52
    2296 visningar
    11 svar
    11
    2296

    tips mot sår på bröstet?!

    Jag har fått ett envist sår på bröstvårtan som jag dragits med i veckor nu. Det har blivit som ett hål där det bildas vätska och var jag får lov att trycka ut. Känns som knivar när jag ammar. Hur ska jag bli av med detta envisa sår?! Provat amningsnapp men sonen vägrar ta bröstet då. Även provat kompresser från Mam, även smörjt med bröstmjölk. Men såret går ju upp varje gång jag ammar :(

  • Svar på tråden tips mot sår på bröstet?!
  • Äldre 3 Aug 20:54
    #1

    Amma bara på det andra bröstet ett tag och pumpa ur på det såriga tills det läkt. Pumpa gör inte alls lika ont. Finns en salva man kan köpa, men vad sjutton hette den nu igen... Ja, jag är ledsen, men har glömt namnet.

  • Äldre 3 Aug 20:55
    #2

    Jag hade nog ammat så lite som möjligt på den sidan och låtit det andra bröstet prestera mer tills såret läkt, pumpat ur vid behov från det såriga. Antagligen gått till läkaren också för ev antibiotika.

  • Äldre 3 Aug 20:55
    #3

    Lufta! Det måste få torka ut ordentligt.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 3 Aug 20:56
    #4
    Jag är bara jag skrev 2017-08-03 20:54:57 följande:

    Amma bara på det andra bröstet ett tag och pumpa ur på det såriga tills det läkt. Pumpa gör inte alls lika ont. Finns en salva man kan köpa, men vad sjutton hette den nu igen... Ja, jag är ledsen, men har glömt namnet.


    Är det purelan du tänker på? :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 3 Aug 20:59
    #5
    EpicNurse skrev 2017-08-03 20:56:05 följande:
    Är det purelan du tänker på? :)
    Ja, så hette den nog. Fick tipset på Amningshjälpen, men mina bröstvårtor läkte av sig själva för sonen amningsstrejkade och jag pumpade enbart i flera veckor. Fick tillbaks lite när han började om, men MAM hjälpte.
  • Äldre 3 Aug 21:31
    #6

    Att amma på andra bröstet blir svårt då det producerar mindre och mjölken kommer inte lika snabbt så han vill inte riktigt ta det bröstet :(
    Purelan smörjer jag med nu, men det gör inte så stor skillnad...

  • Äldre 3 Aug 21:36
    #7

    Pumpa från båda och ge då. Med powerpumpning ökar man snabbt produktionen och ditt bröst får en chans att läka.

  • Äldre 3 Aug 21:46
    #8

    Han tar inte flaska. Han är snart 2 år och en envis herre :/

  • Äldre 3 Aug 21:50
    #9

    Då hade jag sagt att det bröstet inte vill mer och han får det andra eller inte alls. Han behöver inte bröstmjölk som näring

  • Äldre 3 Aug 21:50
    #10
    Linae86 skrev 2017-08-03 21:46:58 följande:
    Han tar inte flaska. Han är snart 2 år och en envis herre :/
    Jamen kära värld! 2 år, då är det ju bara att sluta amma! Jag trodde han var några månader och att du ville amma så länge som minst rekommenderas ( ett halvår). Vid 2 kan de leva på enbart mat. Sluta plåga dig själv nu, du har ammat fullt tillräckligt. {#emotions_dlg.flower}
  • Äldre 4 Aug 08:26
    #11

    Riktigt så lätt är det inte att sluta amma ett barn som har sömnproblem och har bröstet som enda tröst. Vi har försökt sluta flera gånger men efter veckor av skrik och sömnlösa nätter har jag gett upp.

Svar på tråden tips mot sår på bröstet?!