• Anonym (Orolig)

Fler som fått Knölar i brösten vid amning

Väntar på UL, röntgen och biopsi nästa vecka men är så orolig och vill gärna höra från andra som har haft liknande erfarenheter under amning och vad set isåfall visade sig vara.

Jag har en ca 2 cm stor knöl i ena bröstet och en ca 1,5 cm i det andra samt en ganska stor svullnad i ena armhålan men där känns ingen knöl. Knölarna i brösten är väldigt onda och ömma. Jag delammar och har ammat i drygt 9 månader så vet därför inte om detta är mjölkkörtlar eller nått annat. Har nyligen dragit ner en del på amningen och då fått mindre spända och mer mjuka bröst och då blev detta tydligare. Som sagt har redan varit till läkare och väntar på vidare utredning så detta är bara för att ta reda på mer medan jag väntar på nästa undersökning.

• Svar på tråden Fler som fått Knölar i brösten vid amning
  • McIris

Jag fick en knöl när jag blev gravid med 3:an. Den var ca 1,5-2 cm. Det var en mjölkkörtel som täppts till. Hur känns knölarna? Är de stenhårda eller fasta men ändå lite elastiska? Jag klämde jättemycket på knölen som till sist gav med sig. Låter ju mer som körtlar när de även ömmar. Vad sa läkaren?

• Anonym (Orolig)
    McIris skrev 2017-08-03 23:30:37 följande:

Jag fick en knöl när jag blev gravid med 3:an. Den var ca 1,5-2 cm. Det var en mjölkkörtel som täppts till. Hur känns knölarna? Är de stenhårda eller fasta men ändå lite elastiska? Jag klämde jättemycket på knölen som till sist gav med sig. Låter ju mer som körtlar när de även ömmar. Vad sa läkaren?

Tack för svar. Det jag eventuellt tror och hoppas oclså. Hade enormt stor mjölkproduktion i starten och det va då den ena knölen kom. Sen har hag inte märkt eller tänkt på det så mkt förrän ni när jag nästan slutat amma och brösten därför blev mindre och mjukare och då märkte jag att den fortfarande va där. De är inte stenhårda men rätt fasta. Läkaren sa absolut ingenting mer än atr jag ska vidare till bröstdiagnostik för mammografi, ul och förmodligen provtagning (biopsi) och så fick jag tid en knappt vecka senare. Nu är det bara 2 dagar kvar så är väl bara att hörda ut.

Fick du nått preliminärt svar med en gång? Gjordes biopsi eller höll det med röntgen/ul?
  • Anonym (123)

Nu har jag inte ammat mina barn, men när jag var ca 22 år (10 år sedan) upptäckte jag en knöl i ena bröstet; stor som ett körsbär ungefär. Fick göra biopsi (som inte kändes det minsta) och ultraljud. Det visade sig vara något som kallas fibroadenom; helt ofarligt och försvinner oftast av sig själv. Det kan dock ömma och finns någon liknande variant som kan behöva åtgärder - fortfarande ofarlig men kan göra ont beroende på storlek.

I dag är knölen helt borta och det är vanligt att sådana knölar skrumpnar ihop. Så googla fibroadenom.

Hoppas att det går bra!

• Anonym (Orolig)

Om någon hittar denna tråden och undrar över samma sak kan jag uppdatera med lugnande besked. Det var förtjocknad mjölk som togs ut med grov nål. Man fick lokalbedövning innan så kändes inte när de gjorde det.

Svar på tråden Fler som fått Knölar i brösten vid amning