• vikikik

    Letrozol missfall Pergotime

    Hej, jag vill skriva av mig här för att få svar på åtminstone en av mina 10000 frågor.


    Jag är en tjej på 24 år som  har försöt få barn i 1 år och 3 månader, har Pcos har behandlats med Pergotime och Letrozol, åt 3 enkelkur Pergotime och blev gravid 2 gånger, första gången slutade det i MA i v13 (fostret hade utvecklats till v8)  och andra gången i kemisk grav. När Pergotime hade slutat tillverkas började jag med Letrozol. Blev gravid första gången med enkeldos och fick tredje missfallet i rad i v6.


    Missfallsblödningen räknade jag som en mensblödning och denna gången tog jag 2 tabletter Letrozol från dag 3-5 gynekologens rekomendation. Idag är jag på CD 25 men ingen ÄL i sikte än.


    Nu min fråga är :


    1) kan dubbeldos vara för mycket och inte ge någon effekt för någon som får ägglossning av enkeldos?


    2) var det fel att ?använda? missfallet som en mensblödning?


    2) Kan det vara kroppen som inte är redo att bli gravid direkt efter missfallet?


    PS. Kan tilläga att första gången jag åt Pergotime fick jag Äl på Cd 39


    Snälla ni som läser det här inlägget och har en information eller lite erfarenhet svara mig här, det är verkligen jätte viktigt för mig.


     Just nu har jag inget svenskt personnummer och därför får jag inte en ordentligt undersökning även om jag kan stå för alla kostnaderna själv L.
    Tack på förhand som kommer ta tiden att svar mig. 


     

  • Svar på tråden Letrozol missfall Pergotime
  • JosephineH

    Hej

    Jag vet att det var länge sen tråden skapades men får man fråga hur det gick för dig? Jag är lite i samma sits nu, har precis fått ett missfall och räknar blödningen som en mens och har börjat med en ny kur letrozol. Fick du någon ägglossning den gången? :)

  • vikikik
    JosephineH skrev 2018-08-31 18:36:06 följande:

    Hej

    Jag vet att det var länge sen tråden skapades men får man fråga hur det gick för dig? Jag är lite i samma sits nu, har precis fått ett missfall och räknar blödningen som en mens och har börjat med en ny kur letrozol. Fick du någon ägglossning den gången? :)


    Hej på dig, beklagar verkligen ditt missfall :(

    För mig funkade det bra att räkna det som en mens, jag fick ägglossning på dag 30 men blev tyvärr inte gravid, det var av andra skäl förstås. Hoppas på att du ska få en frisk graviditet snart <3
  • Levnudösen

    Hej!

    Längesen du skrev detta inlägget. Men känner mig i en ganska så liknande situation. Har pcos och har blivit gravid lätt med Letrozol, två gånger inom 5 månader men båda graviditeterna slutade i MA med foster som stannat i v.6-7. Funderar nu på att börja med Letrozol på missfallsblödningen också. Vill bara komma igång så fort som möjligt denna gång, blir så utdraget och gå och vänta på en mens som inte kommer och sen börja ta primolut för att få mens...

    Min fråga är mest, hur gick det för dig sen? Blev du gravid igen och fick du då en lyckad graviditet? <3

    Vore så tacksam för svar, känner mig så himla uppgiven just nu..

  • vikikik
    Levnudösen skrev 2020-06-03 08:01:14 följande:

    Hej!

    Längesen du skrev detta inlägget. Men känner mig i en ganska så liknande situation. Har pcos och har blivit gravid lätt med Letrozol, två gånger inom 5 månader men båda graviditeterna slutade i MA med foster som stannat i v.6-7. Funderar nu på att börja med Letrozol på missfallsblödningen också. Vill bara komma igång så fort som möjligt denna gång, blir så utdraget och gå och vänta på en mens som inte kommer och sen börja ta primolut för att få mens...

    Min fråga är mest, hur gick det för dig sen? Blev du gravid igen och fick du då en lyckad graviditet? <3

    Vore så tacksam för svar, känner mig så himla uppgiven just nu..


    Hej på dig:)

    Jag beklagar för dina MA:(

    Tyvärr försöker jag fortfarande att bli gravid. Blev spontant gravid i September 2018 som slutade med sent missfall i vecka 16 pga dålig livmoderhals. Jag har börjat med ivf och ska göra ägguttag på Onsdag, hoppas på bättre lycka denna gång?????.

    Hur gick det för dig?

    Jag kan säga att letrozol har hjälpt mig att få ägglossning varje gång jag åt dem, vore det sig på missfallsblödningen eller mens.

    Håller tummarna för dig <3
  • Levnudösen
    vikikik skrev 2020-06-15 21:07:37 följande:

    Hej på dig:)

    Jag beklagar för dina MA:(

    Tyvärr försöker jag fortfarande att bli gravid. Blev spontant gravid i September 2018 som slutade med sent missfall i vecka 16 pga dålig livmoderhals. Jag har börjat med ivf och ska göra ägguttag på Onsdag, hoppas på bättre lycka denna gång?????.

    Hur gick det för dig?

    Jag kan säga att letrozol har hjälpt mig att få ägglossning varje gång jag åt dem, vore det sig på missfallsblödningen eller mens.

    Håller tummarna för dig <3


    Tack för svar!! <3

    Vad kämpigt ni måste haft det. Starka som fortfarande kämpar! Hoppas IVF är lösningen för er.

    Får man fråga om du fått göra någon mf-utredning efter detta? Och angående det sena missfallet (beklagar verkligen :( ), kunde barnet ha räddats om man visste om det med tappen från början?

    EN fråga:

    Jag vågade inte börja ta Letrozol på cd 5, som jag annars brukar. Då jag upplevde viss osäkerhet kring om allt verkligen kom ut med missfallsblödningen. Idag är jag dock mycket mer övertygad, känner mig ?tömd?, slutat blöda, inga symtom kvar alls och gravtest idag (1 v efter mf) visade väldigt svagt positivt, som det såg ut ca BIM -3. Så tänker att det mesta borde va ute. Ska till gyn imorgon och göra en efterkontroll.

    Blir därför väldigt sugen på att börja med Letrozol nu, på CD8, inte i syfte att det ska bli en graviditet. Men för att få en ägglossning och sen en mens. Upplever att min kropp behöver en fungerande omgång innan den kan bli gravid. Har ju varit så historiskt iaf..

    Tror du att man kan börja på CD8 ist för det normala CD5? Tror du att jag kan få en ägglossning trots att jag börjar 3 dagar för sent?

    Väldigt tacksam för svar! Håller tummarna för att det blir en bebis för er snart också <3 Det är ni verkligen värda efter allt slit!
  • vikikik
    Levnudösen skrev 2020-06-16 07:03:12 följande:

    Tack för svar!! <3

    Vad kämpigt ni måste haft det. Starka som fortfarande kämpar! Hoppas IVF är lösningen för er.

    Får man fråga om du fått göra någon mf-utredning efter detta? Och angående det sena missfallet (beklagar verkligen :( ), kunde barnet ha räddats om man visste om det med tappen från början?

    EN fråga:

    Jag vågade inte börja ta Letrozol på cd 5, som jag annars brukar. Då jag upplevde viss osäkerhet kring om allt verkligen kom ut med missfallsblödningen. Idag är jag dock mycket mer övertygad, känner mig ?tömd?, slutat blöda, inga symtom kvar alls och gravtest idag (1 v efter mf) visade väldigt svagt positivt, som det såg ut ca BIM -3. Så tänker att det mesta borde va ute. Ska till gyn imorgon och göra en efterkontroll.

    Blir därför väldigt sugen på att börja med Letrozol nu, på CD8, inte i syfte att det ska bli en graviditet. Men för att få en ägglossning och sen en mens. Upplever att min kropp behöver en fungerande omgång innan den kan bli gravid. Har ju varit så historiskt iaf..

    Tror du att man kan börja på CD8 ist för det normala CD5? Tror du att jag kan få en ägglossning trots att jag börjar 3 dagar för sent?

    Väldigt tacksam för svar! Håller tummarna för att det blir en bebis för er snart också <3 Det är ni verkligen värda efter allt slit!


    Tack snälla<3

    Kämpa får man göra om man är sugen på bebis :)

    Jag är säker på att man kunde förhindra mitt senaste missfall om läkarna tog mig på allvar när jag sa att jag hade grova sammandragningar som inte var normala så tidigt i graviditeten.

    Skönt att din kropp börjar återställa sig så ni kan börja försöka igen:)

    Letrozol har jag tagit en gång på CD6 och blivit gravid i den cykeln.

    Jag har Pcos och himla oregelbundna cykler så flera gånger har jag börjat med letrozol även i mitten av cykeln och ändå fått ägglossning. Jag vet att det är fel att självmedicinera men men... ;)
  • Levnudösen
    vikikik skrev 2020-06-16 14:39:53 följande:
    Tack snälla<3

    Kämpa får man göra om man är sugen på bebis :)

    Jag är säker på att man kunde förhindra mitt senaste missfall om läkarna tog mig på allvar när jag sa att jag hade grova sammandragningar som inte var normala så tidigt i graviditeten.

    Skönt att din kropp börjar återställa sig så ni kan börja försöka igen:)

    Letrozol har jag tagit en gång på CD6 och blivit gravid i den cykeln.

    Jag har Pcos och himla oregelbundna cykler så flera gånger har jag börjat med letrozol även i mitten av cykeln och ändå fått ägglossning. Jag vet att det är fel att självmedicinera men men... ;)

    Det har du rätt i, finns inget annat val än att kämpa!

    Åh, fy, vad jobbigt :( bara den tanken kan ju få en att tappa det helt. Men fick ni göra någon missfallsutredning efter detta eller skickade dem direkt en remiss för IVF? <3

    Tack för informationen! Den var oerhört givande ska jag säga dig. Ska bli intressant att se hur denna behandlingsomgången ter sig, mina tidigare omgångar (4 st) har varit identiska i stort sätt, både i form av mogna ägg, livmoderslemhinna och sen en ägglossning på exakt samma dag. Men då har jag ju följt samma "schema" också. Så detta kommer ju bli annorlunda, men frågan är hur mycket annorlunda! Kommer ju inte att få göra något vul för att få se hur många äggblåsor som mognat, vilket känns liiiiite läskigt. Men samtidigt har jag i fyra omgångar fått 1 ägg, 2 ägg, 1 ägg, 1 ägg. Så har ju aldrig blivit överstimulerad. Har dessutom alltid fått Ovitrelle som jag tagit vid positivt ägglossningstest. Vilket jag såklart inte fått utskrivet nu. Hade kunnat ta risken för att 3 st ägg mognar. Men fler hade såklart känts hemskt. 

    Jag har också PCOS och typ mens 4 ggr per år annars.....Så letrozol har ju gjort underverk när det kommer till ägglossning iaf. Tacksam för den hjälpen, men det betyder ju dock inget om det inte i slutändan blir ett barn. Det är ju det som man kämpar för. 

    Nu håller vi tummarna för att det blir en bebis för oss båda 2021! <3

Svar på tråden Letrozol missfall Pergotime