• Sandbergjosefine

Vet inte vad jag ska göra..

Hallå där!
    Jag har ett litet problem när det gäller mitt arbete. Jag jobbar på en väldigt liten firma, med en chef och cirka 6 kollegor. Detta företag sköts inte som det ska av denna chef då det har varit nära konkurs flera gånger och lönen blir försenad titt som tätt, vilket ger mig enorm stress.

Jag är idag gravid i v.12+0, vill inte behöva fortsätta med denna stress. När företaget går så dåligt att chefen inte vet om/när lönerna till oss anställda kommer komma ut, så får alla jobba extremt mycket för att lösa situationen, och chefen ger en dåligt samvete för att man går hem efter 8-9 timmars arbetsdag i konstant stressmode. Blir så trött på detta, jag trivs inte över huvud taget på min arbetsplats, då min kollega som var min nära vän precis blev uppsagd pga. företagets ekonomi dessutom. 

Jag vet även att jag kommer att behöva berätta om graviditeten snart, och då vet jag att chefen kommer ge mig enorma skuldkänslor pga att "jag lämnar honom i sticket" då jag verkligen behövs på min arbetsplats. Hade hoppats på att komma in på universitetet nu till hösten för att bara kunna börja plugga och slippa jobbet, men så blev det inte. Vet inte hur länge till jag orkar med detta, jag kan gå runt med bröstsmärtor på jobbet när det är som värst stressigt, jobba 12-13h på kontoret är inte ovanligt för att lösa problemen som den dåliga styrningen av företaget ställt till med.

Vad ska jag göra? Jag vill ju helst inte behöva leva på a-kassa (+ avstängningen som blir om man säger upp sig, vilket gör att man blir utan ersättning i 52 dagar(?)) men jag vill inte heller utsätta mig för detta. Har på känn att det är svårt att skaffa nytt jobb då jag ej har någon speciell utbildning och det redan börjar synas att jag är gravid. Ber om ursäkt för långt inlägg men hoppas någon har något tips till mig..

• Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra..
  • Lena

Kontakta facket om missförhållandena. Sluta kompensera bristerna och jobba bara åtta timmar och sök nytt jobb.

• Knappklara

Stress i denna bemärkelse har en negativ effekt på en bebis i magen. Låt inte företaget ta denna ifrån dig! Vänd dig till facket, vilket jag hoppas du är ansluten till? Och skit i din chef.

Svar på tråden Vet inte vad jag ska göra..