• Gustie

Ni som har självavfrostande frys, är ni nöjda?

Ja, som sagt, är ni nöjda?

Jag har nämligen sagt att den dagen vi ska byta frys så blir det borstad aluminium och självavfrostande.
    Men jag hörde att det kunde bli mer is inne i påsarna/paketen i frysen om den är självavfrostande...vad tycker ni?
    Och vad tycker ni som har borstad aluminium om det, är det svårt att hålla det snyggt?

• Svar på tråden Ni som har självavfrostande frys, är ni nöjda?
  • Ninnana

Vi har Electrolux självavfrostande frys (tror det är en EUF2900, det är den som är lite "välvd" på utsidan och har ett runt electroluxmärke mitt på). Jag är kanonnöjd! Vi har haft den sen i juni förra året och än är det inte en frostflinga i den!
    Jag har inte hört att det ska bli mer is i förpackningarna, och jag har inte reflekterat över det heller... Visst, det blir ju is i matlådor och påsar och så... men jag har inte tänkt på att det skulle vara mer än tidigare. Men det kanske det är? Inget jag som sagt irriterat mig på...

Ang aluminium kan jag inte ge något bra svar, vi kör med vitt eftersom vi tycker det är klart snyggast

• Emis04

Vi har en självavfrostande frys, och det är HELT SUVERÄNT!!! Jag har dock inte märkt att det skulle uppstå någon mer insbildning på förpackningarna pga detta...
    Dessutom har vi rostfri kyl och frys med "nonfingerprints"beläggning eller vad det nu kallas, och det funkar väl ganska bra, men helt fläckfritt blir det inte. Men om jag jämför med ugnen,diskmaskinen och micron som inte har den beläggningen så är det stor skillnad.

• Gustie

Tack för era svar.

Jag tänkte samma tanke att det bli is i förpackningarna redan nu när man inte har självavfrostande...men personen ifråga tyckte att det blev mer än innan.
    Men jag är glad att ni kan förneka att det varit ett problem för er

Emis04:
    Har ni blank rostfri alltså, inte borstad aluminium som är lite matt?

• Linda1976

Det är mycket mindre plats i en självavfrostande, därför valde vi inte det när vi byggde hus. Tycker inte det är så jobbigt att frosta av 1 gång om året

• Gustie

Linda1976:
    Nä, det är faktiskt inte så jobbigt, om man bara gör det en gång per år..men jag får ju inte tummarna loss

Jag kan däremot tänka mig att ha mindre plats, eftersom jag redan nu tycker jag har alldeles för mycket mat i frysen. Har svårt att hålla koll på vad jag har och köper hem för mycket jämt.
    Då har jag hellre en mindre frys och koll på grejerna

• Linda1976

Jo, det förstås... jag skulle dock inte klara mig utan vår jättefrys.. Jag bakar allt bröd själv´+ att matlådor tar stor plats. Jag är trött på köpebröd som är fullt av härdat fett och socker, för att inte tala om lunchmaten ute, flottig och *uäck*...

Usch, så präktigt det lät... Det är jag ABSOLUT inte.... Högst opräktig!

• mosterYster

Vi har självavfrostande och det är såååå underbart! Rostfritt/aluminium skulle jag inte vilja ha, dels pga fingeravtryck, men framför allt för att jag tror att det är en typisk modegrej - om 10 år kommer det att kännas såååå 2005-2006. Ungefär som 70-talets gula/gröna/bruna/orange vitvaror kändes på 80- och 90-talet...

• Gustie

Linda:
    Ja fy vad du är präktig

Nä, men duktig! Jag köper ju bröd, visserligen grovt bröd men ändå, och ja, det tar stor plats, det gör det! Matlådor blir det inte så ofta för vi försöker planera så att vi tar med maten redan dagen efter och gör sällan för mycket. Men visst, ibland har man ju en massa rester i frysen trots allt.
    Men ändå så har jag så mycket där som jag inte känner att jag behöver ha i frysen, därför tror jag att jag klarar mig utmärkt med en mindre frys.
    Det är väl så att man anpassar sig också.

Just nu är det så mycket is i min frys så jag har mindre plats ändå
    Plus att den då drar så himla mycket mer ström!

• Emis04

Gustie:
    Frysen är inte av den blanka sorten, utan matt rostfri, dock inte borstad aluminium förmodar jag.... För övrigt en Electrolux med beteckn: EUF2300X.

• Gustie

mosterYster:
    Ja, jag är lite osäker på just det...man tycker det är snyggt idag men kanske man tröttnar..

Ja, jag får väl fundera lite mer på det

Emis04:
    Ja, Electrolux är ett kanonmärke. Vi har det på alla vitvaror i köket just nu och allt det är snart 15 år gammalt och inget har gått sönder...
    Just nu hoppas jag att kyl och frys pajar snart

Svar på tråden Ni som har självavfrostande frys, är ni nöjda?