• 123456789987654321

Migrationsverket!!

Hejsan jag har en fråga och skulle vara tacksam om någon med erfarenhet skulle kunna svara. Jag har nyligen gift mig med mitt livs kärlek nere i Turkiet och ansökt om uppehållstillstånd för honom . Jag har ettan fast tjänst på 70% samt jobbar oftast mer. ( min lön brukar ligga mellan ( 16-20 tusen ) o månaden . Alltså jag får ut den summan . Men jag har ingen egen lägenhet utan är folkbokförd hos min syster , är svensk medborgare och står på kö i lägenheter men vill inte hyra något och betala 4000 kr i månaden utan att min man är här . Hos min syster betalar jag endast 1000 kr för hushållet utöver de har jag mina pengar för mig själv och sparar inför hans kommande, möbler osv. Jag förklarade detta tydligt på min ansökan med . Någon mer erfarenhet ? Har de hänt att man har fått uppehållstillstånd utan en kontrakt . Håller på blir galen av alla tankar och oro.

• Svar på tråden Migrationsverket!!
  • Långbenopluto

Utan kontrakt och en lön som ni båda klarar er på så kommer han inte få komma.

Så fixa lägenhet och ett jobb med högre lön är mitt tips.

• Ola22

Uppfyller du inte kraven så kan han således inte få uppehållstillstånd på de grunderna, det säger väl sig självt? 

• Mawa

Du behöver inte nödvändigtvis ha ett förstahandskontrakt, och det kan fungera om ni är inneboende inledningsvis under förutsättning att bostaden ni bor i är tillräckligt stor för er alla. Ni har tid på er innan beslut fattas av MIV att fixa eget. Har ni gjort en webbansökan går det snabbare med handläggningen än om ni skickat in ansökan med post. Det är viktigt att din man genomgår SFI och att ni visar att ni båda agerar för att bo i eget hem och att han söker arbete så snart som möjligt och att ni dokumenterar ansträngningarna. Du bör vara beredd att betala betydligt mer än 4000 för er bostad, skaffa möbler som bortskänkes och säljs begagnade hellre än att hoppas på en jättebillig lägenhet. Har inte uppgift om hur stor en bostad ska vara för att MIV ska anse den stor nog att vara inneboende i, men ett eget rum ska alla i bostaden ha i alla fall. Och som sagt, innan de fattar beslut bör bostadsfrågan vara löst.

Sen ett tips: Acceptera inte om din man vill ligga på latsidan med det här med SFI och jobb. SFI är rena farsen på många håll, men den måste genomgås. Det inbringar lite pengar och visar på vilja att bidra med det man kan.

Mina uppgifter och erfarenheter (de har kollats upp med en som varit i din situation) är inte dagsfärska, så jag gör en reservation för att reglerna kan ha ändrats. Du bör ringa MIV för besked (få gärna skriftligt besked) men det är ju väldigt svårt att få kontakt med handläggaren så kanske du är hjälpt av denna information så länge.

Svar på tråden Migrationsverket!!