• yssanlull

tar vårdcentralen bort födelsemärken?

eller ja, jag vet att dem gör det! Men tar de bort med laser? Måste man ljuga i hop lite (typ att de blöder och kliar) för att Få ta bort dem. De säger mamma, som är sjuksköterska...haha...för de prioriterar inte de som vill ta bort av estetiska skäl.

Ngn som gjort detta?

• Svar på tråden tar vårdcentralen bort födelsemärken?
  • Aquarius 02

Jag tog bort ett födelsemärke för några månader sen. Jag beställde en tid hos min husläkare (via vårdcentralens hemsida). Jag tog bort den av estetiska skäl, men jag nämnde inga skäl för vårdcentralen till varför jag ville ta bort det. Fick en väntetid på ca en månad.

Mitt födelsemärke tog dom inte med laser, men det är säkert olika. Normalt är jag rädd för allt vad sjukhus och sprutor heter, men det var inga problem alls!

• yssanlull

skar dem bort det?? funderar på det, men de verkar så läskigt!! Berätta lite....*ryser*

• Southern Belle

Om du säger att det blöder och kliar kommer de att vilja skicka dem på analys så då bränner de inte bort dem med laser, utan med kniv!

Det gör inte särskilt ont! Man får en bedövningsspruta, de skär bort märket och ev syr ihop om det är stort.

• yssanlull

men är det inte jobbigt att hålla på med kirurg tejp och allt så länge? och att ta bort stygn? jag blir helt illamående bara jag tänker på det!!

• Southern Belle

Jag hade iofs inget val när det gällde att ta bort dem eller inte så det fanns inget utrymme att oroa sej för sånt men nej, det är inte jobbigt....!

• yssanlull

okej...jag var nämligen på en privat klinik i dag, och de tar över 1000 spänn STYCK!!! men vårdcentralen är ju gratis så jag tänkte att de kanske vore en bättre idé. Tror att de beror på vart man bor- om de tar emot en utan att man har större problem. JAg bor i Göteborg, så...de är la kanske kört!!

tack för era svar

• Aquarius 02

Ja dom skar bort den, eller "borrade" som dom kallade det!?!. Blev lite skraj först när dom berättade om hur dom skulle gå till väga, men det var verkligen inte så farligt.

Jag hade en ganska liten leverfläck i ansiktet, kanske jag ska tillägga. Först tog dom en spruta som kändes lite men sen kändes det absolut ingenting när dom skar/"borrade" bort leverfläcken och sydde. Tog nog inte mer än 10-15 min allt som allt.

Var inte orolig! Lycka till!

• Neko

Blir det något ärr av det ifall man tar bort en leverfläck i ansiktet? Min sambo har tre st som han gärna skulle vilja ta bort men han vill ju inte ha ärr där så då låter han dem nog hellre vara om det blir så. Någon som vet?

• Aquarius 02

Neko:

Jag fick inga ärr som syns numera. Sydde 2 stygn, syntes en tid efter men har nästan bleknat helt nu. (efter ca ett halvår).

För många år sedan tog jag bort en annan leverfläck i ansiktet och sydde 9 stygn, syns inte alls idag.

Sen beror det väl på hur stora leverfläckarna är och så.. Men dom är skickliga på att göra det snyggt, särskilt i ansiktet, så jag tror inte man behöver vara så orolig för det. Kanske kan man prata med vårdcentalen och låta dom kolla, och höra vad dom tror om resultatet innan man bestämmer sig?

• Neko

Anette,

Det låter ju lovande :) De han har är inte så stora precis men lite upphöjda och det är därför han inte vill ha kvar dem, kan inte tänka mej att det skulle behövas mer än 1-2 stygn på varje. Men då kanske vi ska kolla upp det när ekonomin blivit lite bättre :P

• vackrastarflow

jag har en liten röd fläck precis vid läppen (är ingen fara, men det är ingen leverfläck iaf) som jag vill ta bort, men är rädd för att den ska förstöra min läppkontur... någon som har erfarenhet av att ta bort så nära läpp?

• Aquarius 02

Neko:
    Mina var också lite upphöjda. För mig kostade det som ett vanligt husläkarbesök (120 kr). Din sambo kan säkert ta bort alla leverfläckarna på samma gång, dvs minska både kostnaden och pina
    Lycka till

Vackrastarflow:
    nej, ingen erfarenhet av det. Hoppas någon annan kan hjälpa dig *puffar*

Svar på tråden tar vårdcentralen bort födelsemärken?