• Linusnn3

Tacka nej till marskalk / best man

Har fått förfrågan om jag kan vara marskalk / best man på en väns bröllop. 

Till saken hör att jag fick frågan ca 2-3 veckor innan bröllopet, det är alltså relativt kort tid att planera t.ex. svensexa (speciellt då jag har andra saker inplanerade för semestern) samt är inte alls förtjust över att hålla tal vilket jag förstår att man som marskalk bör göra under middagen. Har själv heller aldrig varit på ett bröllop tidigare så jag vet inte riktigt vad som förväntas av mig i rollen som marskalk, känner mig helt enkelt inte riktigt "trygg i rollen".

Är det möjligt att avböja ett erbjudande om att vara marskalk / best man eller är det bara oförskämt? 

Tacksam för råd!

• Svar på tråden Tacka nej till marskalk / best man
  • Anonym (C)

Om brudgummen är en nära vän så skulle jag säga att det kan nog skada relationen lite med att tacka nej att vara best man. Han måste ju se dig som sin närmsta kompis för att välja dig. Det kommer att vara mycket stress med svensexa och hålla tal osv men du kanske lär dig och nästa gång du ska hålla tal så behöver du inte vara rädd. Någon gång måste ju vara den första. 

• Aniiee

Om han är så pass nära att han frågar dig så måste han ju vara medveten om att du kommer tacka nej. han känner dig väl så pass bra att han vet att du skulle vara obekväm med ett sånt uppdrag? Påminn honom om det annars....

"Vad roligt att du känner att vi är så goda vänner, men som du vet så är jag inte bekväm med en sån roll och har ingen aning om vad som ingår i den eftersom jag aldrig ens varit gäst på ett brölopp förut. Jag förstår att du önskar att jag var det, och det gör jag också, men jag vill inte förstöra ditt bröllop."

no harm, no foul och förmodligen det bästa för alla.

Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Glinda från Oz

I och med att han frågar så nära inpå bröllopet känns det som att han som egentligen skulle vara best man har hoppat av, för vem kommer på en sådan sak 2-3 veckor innan annars. Dessutom mitt i semestertiderna, det känns lite desperat. Jag tycker absolut att du kan tacka nej, säg att du känner dig hedrad men tyvärr är det lite kort varsel/du har inte möjlighet/vill gärna att ditt första bröllop ska vara som vanlig gäst då du saknar erfarenhet.

• Anonym (98)

Tacka nej, säg att du blev glad men hänvisa till din osäkerhet. Det är en förfrågan du fått inte en kommendering

• Anonym (fråga)

fråga om han förväntar sig svensexa och tal? Han kanske inte gör det. Om han gör det får du säga som det är; kort tid att hinna få ihop nåt vettigt. Alla vill ju inte ha svensexor så utgå inte från nåt innan du frågat hur han tänker 

• Anonym (M)
    Anonym (98) skrev 2017-08-06 16:57:44 följande:
    Tacka nej, säg att du blev glad men hänvisa till din osäkerhet. Det är en förfrågan du fått inte en kommendering
    Precis så skulle jag gå till väga
  • Anonym (...)
    Glinda från Oz skrev 2017-08-06 04:51:24 följande:

I och med att han frågar så nära inpå bröllopet känns det som att han som egentligen skulle vara best man har hoppat av, för vem kommer på en sådan sak 2-3 veckor innan annars. Dessutom mitt i semestertiderna, det känns lite desperat. Jag tycker absolut att du kan tacka nej, säg att du känner dig hedrad men tyvärr är det lite kort varsel/du har inte möjlighet/vill gärna att ditt första bröllop ska vara som vanlig gäst då du saknar erfarenhet.

Behöver inte vara så att någon hoppat av, jag hade definitivt trott som Glinda för några år sedan men när min man den senaste tiden har blivit tillfrågad att vara marshalk av två olika kusiner (vid olika tillfällen) med bara några veckors framförhållning är det bara att inse att alla inte tänker så långt fram som man skulle tro :S
  • John22

Vadå är det möjligt? Det är väl klart att det är möjligt. "Nej tack, jag vill inte".

Så svårt var det.

• Anonym (M.B.)
    John22 skrev 2017-08-07 15:03:15 följande:

Vadå är det möjligt? Det är väl klart att det är möjligt. "Nej tack, jag vill inte".

Så svårt var det.

Man bör kanske ge en förklaring, och inte bara "Nej tack, jag vill inte"
Svar på tråden Tacka nej till marskalk / best man