• Anonym (Mamma)

Får barnet själv välja vart den vill bo?

Som rubriken lyder, får barnet välja själv vart den vill bo?

Har en pojk som fyllt 11 år.

Pappan och jag har varannan vecka.

Som det är nu vill inte pojken vara där mer än varannan helg och vi har tagit upp det med pappan och han bara vägrar.

Pojken säger att han inte trivs där och jag har försökt hålla distans till det där, för jag vill inte klaga..

När det gäller ekonomi så har jag ingen hjälp av honom utan står för det mesta av pojkens aktiviteter. Hans ekonomi är inte den bästa.

Jag har fått behålla barnbidraget så jag köper allt i klädväg

• Svar på tråden Får barnet själv välja vart den vill bo?
  • Anonym (M.)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-06 08:47:47 följande:

Som det är nu vill inte pojken vara där mer än varannan helg och vi har tagit upp det med pappan och han bara vägrar.

Pojken säger att han inte trivs där och jag har försökt hålla distans till det där, för jag vill inte klaga..

När det gäller ekonomi så har jag ingen hjälp av honom utan står för det mesta av pojkens aktiviteter. Hans ekonomi är inte den bästa.

Det är klart att det är ni som föräldrar som bestämmer det.
  • Anonym (mmm)

Nej barn får aldrig bestämma själv, men samtidigt måste man ju lyssna på barnet och ju äldre de blir desto mer brukar man gå på vad barnet önskar. 

Om det handlar om att pappan inte tar hand om barnet tillräckligt bra kan man ju förstå om barnet inte vill vara där. Det kan du ringa familjeenheten och prata med dem om. De kan säkerligen hjälpa er till ett samarbetssamtal där man diskuterar frågan. Om pojken inte trivs får han berätta mer om exakt varför så att du kan ta upp det. 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (M.) skrev 2017-08-06 08:56:46 följande:

Det är klart att det är ni som föräldrar som bestämmer det.

Blir svårt då vi inte är enade..
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (mmm) skrev 2017-08-06 08:58:18 följande:

Nej barn får aldrig bestämma själv, men samtidigt måste man ju lyssna på barnet och ju äldre de blir desto mer brukar man gå på vad barnet önskar. 

Om det handlar om att pappan inte tar hand om barnet tillräckligt bra kan man ju förstå om barnet inte vill vara där. Det kan du ringa familjeenheten och prata med dem om. De kan säkerligen hjälpa er till ett samarbetssamtal där man diskuterar frågan. Om pojken inte trivs får han berätta mer om exakt varför så att du kan ta upp det. 

Okej, tack för tipset.

Man kan kanske vända sig till kuratorn på skolan..
  • Denicee
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-06 08:47:47 följande:

Barnet får välja själv så fort de fyllt 12 år.. men jag hade låtit mitt barn välja trots ålder.. tror de e någon lag som säger att barnet har rätt o välja när de fyllt 12.
  • Anonym (Mamma)
    Denicee skrev 2017-08-06 09:20:32 följande:

Barnet får välja själv så fort de fyllt 12 år.. men jag hade låtit mitt barn välja trots ålder.. tror de e någon lag som säger att barnet har rätt o välja när de fyllt 12.

Har googlat runt nu och detta gäller inte längre :-/

Känner inte för att dra igång någon tvist då jag tror det kommer skada pojken i slutändan...

För mig kännu det mer som att han behåller pojken för att slippa betala underhåll

Rent krasst så försörjer jag honom själv nu ändå vilket oxå känns rent bedrövligt..
  • kioskvältare
    Denicee skrev 2017-08-06 09:20:32 följande:
    Helt fel! Finns inte någon som helst lag som anger någon ålder när barn har rätt att välja.

För övrigt så SKA inte barn ta sådana beslut över huvud taget. Däremot ska man lyssna till barnet och väga in det i sin bedömning tillsammans med den andre föräldern. 

Om ett barn inte trivs hos den andre och vill bo mer hos den ene så är inte först åtgärden att föreslå ändring i boendet utan att reda ut vad som orsakat barnets känslor och försöka åtgärda detta först. Och detta ska ske endast föräldrarna emellan utan att barnet är involverat i diskussionen. 
  • Anonym (M.)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-08-06 09:14:17 följande:

Blir svårt då vi inte är enade..

Du kan naturligtvis inte kräva att du ska slippa ansvar och att barnet ska bo hos pappan hela tiden.
  • John22

Nej, barn är inte kapabla att ta sådana beslut. Givetvis får han komma med åsikter och önskemål, men det är inte upp till han att bestämma.

Svar på tråden Får barnet själv välja vart den vill bo?