• Anonym (V 21)

Bakterier i slidan

Hej alla ,

Om man har råkat torka sig fel , alltså bakifrån o sen framåt , sprids bakterier till slidan ? Trots att det inte var bajs där bak ? Är så orolig .

Kan tillägga att jag brukar tvätta baken med vatten efter att jag bajsat , finns bakterierna ändå där ?

Förlåt om det låter äckligt men vill bara veta .

• Svar på tråden Bakterier i slidan
  • Anonym (jo)

Ja, bakterierna kan komma in då.

Om du får en infektion så märker du det.

• entillelin

Du har bakterier i alla regioner där nere. Dels runt analen, men även in i slidan. De är där för att du ska ha rätt miljö och vara frisk. Om tarmbakterier från rumpan kommer in i slidan kan balansen rubbas och du blir "irriterad" i underlivet, eller till och med får en infektion. Men vanligare att det leder till svampinfektion snarare än bakteriell infektion

• EpicNurse

Det är mycket osannolikt att du skulle få en infektion av att torka dig på fel håll ett par gånger!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (V 21)
    entillelin skrev 2017-08-06 17:29:54 följande:

Du har bakterier i alla regioner där nere. Dels runt analen, men även in i slidan. De är där för att du ska ha rätt miljö och vara frisk. Om tarmbakterier från rumpan kommer in i slidan kan balansen rubbas och du blir "irriterad" i underlivet, eller till och med får en infektion. Men vanligare att det leder till svampinfektion snarare än bakteriell infektion

Tack för svaret ,

Men hur tidigt kan man testa sig för en infektion? Jag menar om man lämnar urin visar sig bakterierna på urinodlingen eller måste jag avvakta ett par dagar ? Är extra orolig eftersom jag är gravid .
  • Lena

Urinprov visar urinvägsinfektion och inte obalans eller infektion i slidan.

• Anonym (B)
    entillelin skrev 2017-08-06 17:29:54 följande:

Skulle man få svampinfektion av att flytta bakterier från anusregionen till slidan? Snarare UVI isåfall...
  • Anonym (B)

TS är du orolig för att du råkat torka dig lite fel en gång?

Om du får en infektion kommer du märka det och det är inte jättestor risk. Händer nog de flesta att man torkar lite fel ibland, tänk hur nära de två regionerna är jämte varandra.

Ingen fara!

• Anonym (Me)
    Anonym (B) skrev 2017-08-06 18:46:07 följande:
    TS är du orolig för att du råkat torka dig lite fel en gång?
    Om du får en infektion kommer du märka det och det är inte jättestor risk. Händer nog de flesta att man torkar lite fel ibland, tänk hur nära de två regionerna är jämte varandra.
    Ingen fara!
    Håller med
  • entillelin
    Anonym (V 21) skrev 2017-08-06 17:52:26 följande:
    Tack för svaret ,

Men hur tidigt kan man testa sig för en infektion? Jag menar om man lämnar urin visar sig bakterierna på urinodlingen eller måste jag avvakta ett par dagar ? Är extra orolig eftersom jag är gravid .
    Du kan invänta symptom innan du testar dig. Sannolikheten att du skulle bli sjuk är väldigt låg, så oroa dig inte. Om du får symptom så kommer du får antibiotika.
  • entillelin
    Anonym (B) skrev 2017-08-06 18:43:23 följande:
    Skulle man få svampinfektion av att flytta bakterier från anusregionen till slidan? Snarare UVI isåfall...
    Svampar är opportunister och kan ge infektion vid rubbad bakterieflora i underlivet. Väldigt vanligt!

Och ska du få uvi ska bakterierna in i urinröret, inte slidan ;)
Svar på tråden Bakterier i slidan