• Anonym (Ihopskrivning)

När ska det vara nog med sär skriv ningar på FL?

Men hur svårt kan det vara att skriva ihop orden?

Nu senast t.o.m i en rubrik: "Rök pauser" . Det stavas "Rökpauser", och detta är grundläggande och enkel stavning.

Det får väl ändå vara nog snart. Istället för att vi skriver isär sammansatta ord så skriver vi ihop dem. Kan vi vara överens om detta?

• Svar på tråden När ska det vara nog med sär skriv ningar på FL?
  • Rockelina

Sidan om fenomenet lade upp för många år sedan.

Familjeliv är en sida utan redigeringsfunktuoner och vi skriver alla snabbt från våra mobiler. Detta är inte en forum där korrekt stavning därför kan förväntas.

• äldreochklokare

Man kan förvänta sig korrekt stavning av folk som orkar läsa igenom vad de skrivit innan de postar. Problemet är snarare att väldigt många särskriver idag utan att fatta att de gör det. 

• Themis

assåvadåråfattaentestördedejtypeller?

Ja, det är störande med folk som skriver fel. Men vissa kan inte bättre och andra bryr sig inte, i synnerhet inte när det är rader i strandkanten av internetsjön som ändå försvinner rätt snart.

De flesta skulle nog lägga ner lite mer energi om det gällde en jobbansökan eller en broschyr som ska delas ut till 10 000 hushåll. Hoppas jag.

Nej, jag tvättar inte min bil. Jag vattnar den för att se om den växer och blir en buss. /sarcasticquotes
  • Trött på dem

Varflör ska det alltid finnas de där språk poliserna?

Världens jobbigaste människor. Man fårv väl skriva vad man vill. Om det värkligen stör er så mycket ska ni inte vara på inter nätet.

• Rockelina

Gav upp - men se så blir det när man skriver lite snabbt mellan allt annat fix. Prio läggs där prio bör.

• MallaL

Särskrivningar är ett otyg, det stör läsrytmen.

"Frukost tips", "graviditets symtom", "rök pauser", "skit sur", "barn skor", "jätte svullen" etc, stackars jätte som är så svullen

Fast de flesta skriver bra

• Gizmo
    Trött på dem skrev 2017-08-06 19:30:17 följande:
    Världens jobbigaste människor. Man fårv väl skriva vad man vill. Om det värkligen stör er så mycket ska ni inte vara på inter nätet.
    Det som irriterar ännu mera är felstavningar....
  • Frontline
    Trött på dem skrev 2017-08-06 19:30:17 följande:
    Ja "språk poliser" finns det gott om.
    Vad det gäller stavning blir det ju ett rött sträck under orden som är felstavade.
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • John22

Folks språkkunskaper rent generellt har blivit bedrövliga. Man skäms framförallt när man läser hur många vuxna män skriver. Det ser i många fall ut som att det är mellanstadielever som slumpmässigt hamrar på tangentborden.

Just särskrivning har jag svårt att förstå hur man kan få fel. Uttalar man ordet som ett ord ska det givetvis skrivas som ett ord.

• Frontline
    John22 skrev 2017-08-07 10:39:00 följande:
    Folks språkkunskaper rent generellt har blivit bedrövliga. Man skäms framförallt när man läser hur många vuxna män skriver. Det ser i många fall ut som att det är mellanstadielever som slumpmässigt hamrar på tangentborden.

Just särskrivning har jag svårt att förstå hur man kan få fel. Uttalar man ordet som ett ord ska det givetvis skrivas som ett ord.
    Vadå är det bara vuxna män som skrivet som en kråka?
  • Bananesisk Froggok
    Frontline skrev 2017-08-07 10:31:04 följande:

Vad det gäller stavning blir det ju ett rött sträck under orden som är felstavade.

Men fattar du inte... det var meningen att där skulle stå språk poliser för att reta TS. Jag hatar språk poliserna!
  • John22
    Frontline skrev 2017-08-07 10:49:48 följande:
    Vadå är det bara vuxna män som skrivet som en kråka?
    Nej, det skrev jag inte.
  • Rockelina
    Bananesisk Froggok skrev 2017-08-07 11:15:56 följande:
    Men fattar du inte... det var meningen att där skulle stå språk poliser för att reta TS. Jag hatar språk poliserna!
    Jag med. Om det du skriver är på en forum där folk skriver till varandra lite i all hast och det inte rör arbete eller något annat viktigt. Folk skriver till varandra idag ungefär som vi förr pratade (sms etc). Vi lägger inte så mycket tid på denna typ av meddelanden.
    Och här på forum är det upp till läsaren att läsa om personen vill. Det är frivilligt.

Irriterad blir jag bara över särskrivningar i tidningar och på skyltar i skolor. När skolan inte kan - hur ska då elever lära sig.

Läst på skolavslutningen: MAT SAL
  • Påven Johanna II
    Frontline skrev 2017-08-07 10:31:04 följande:
    Vad sa rättstavningsprogrammet dig om din användning av ordet "sträck" i det av mig citerade inlägget?
  • Frontline
    Påven Johanna II skrev 2017-08-07 14:38:33 följande:
    Vad sa rättstavningsprogrammet dig om din användning av ordet "sträck" i det av mig citerade inlägget?
    Ingenting och jag vet att det ska vara streck men då det inte går att ändra eller redigera här så blir det så där.
    John22 skrev 2017-08-07 12:34:03 följande:
    Nej, det skrev jag inte.

Du skrev ju.
    Man skäms framförallt när man läser hur många vuxna män skriver. Det ser i många fall ut som att det är mellanstadielever som slumpmässigt hamrar på tangentborden.
  • John22
    Frontline skrev 2017-08-07 16:03:49 följande:
    Ingenting och jag vet att det ska vara streck men då det inte går att ändra eller redigera här så blir det så där.
    John22 skrev 2017-08-07 12:34:03 följande:
    Nej, det skrev jag inte.

Du skrev ju.
    Man skäms framförallt när man läser hur många vuxna män skriver. Det ser i många fall ut som att det är mellanstadielever som slumpmässigt hamrar på tangentborden.
    Precis, det var exakt vad jag skrev.

Tycker du att "Man skäms framförallt när man läser hur många vuxna män skriver" är samma sak som "det är bara vuxna män som skriver dåligt"?
  • Frontline
    John22 skrev 2017-08-07 16:36:22 följande:
    Precis, det var exakt vad jag skrev.

Tycker du att "Man skäms framförallt när man läser hur många vuxna män skriver" är samma sak som "det är bara vuxna män som skriver dåligt"?
    Det var jag som läste fel första gången.
    Läste det igen och då är jag med i matchen
Svar på tråden När ska det vara nog med sär skriv ningar på FL?