HerrNilsson skrev 2017-08-15 19:11:08 följande:
Åh, tack för ett bra och utförligt svar!
Vi får se hur det blir med amningen framöver. Jag är kluven med hur jag vill göra med amningen, å ena sidan känns det bra att ge mitt barn det han vill ha och som är bra för honom, å andra sidan börjar det bli lite tungt.
Ta det lugnt och känn in hur du vill göra, om du kanske vill avsluta helt eller bara minska antalet tillfällen. Om du väljer att avsluta amningen med din stora så försök att ge så mycket närhet och gos som möjligt. Och ta det i etapper, kanske först nattamningen, sen bara vid vila och tröst, sen mindre och mindre... Att sluta tvärt kan orsaka både mjölkstockning hos dig och bli extremt jobbigt för barnet. Prata med honom om att det är okej att han är ledsen och sakna amningen men att du alltid finns där för honom. Kanske vill han t.ex. ha ett nytt (eller "gammalt" favorit) gosedjur att krama om det blir jobbigt?
Om ni avslutar så tror jag att det är bäst att du själv tar det, istället för att lämna det till någon annan (t.ex. din partner, mormor, farmor..) Det kan bli extra jobbigt för barnet om både mamma och brösten försvinner samtidigt. Krama, trösta och bekräfta hans känslor <3
Glöm inte att du inte är en sämre mamma om du väljer att avsluta! Och glöm inte heller att inget är definitivt, om du vill kanske ni kan testa att ta upp amningen igen? (Risken finns dock att han glömt hur man gör, men testa kan man alltid om ni båda vill.)
Jag är säker på att du kommer komma fram till rätt beslut <3
Lycka till!