• HerrNilsson

Gravid och ammar

Jag är gravid, gick in i vecka 7 idag, och har en son som snart är 18 månader som jag fortfarande ammar.

Jag hade hoppats att min son skulle sluta amma av sig själv när jag blev gravid eftersom mjölken sägs bli besk, men det verkar inte hända.
    Han börjar förskolan om en vecka och jag vill inte att vi slutar med amningen samtidigt. Samtidigt är jag lite orolig att amningen ska dra ihop livmodern för mycket. Men det kanske inte gör så mycket tidigit i graviditeten. Hur länge är det okej att amma när man är gravid?

Någon som har erfarenhet av att amma och vara gravid samtidigt?

• Svar på tråden Gravid och ammar
  • Jag är bara jag

Har en bekant som ammat in i 2 eller 3 graviditeter. Hon har slutat några månader före b.f eftersom mjölken ska hinna ställas om till att passa en nyfödd.

• Leeandra

Jag har ammat genom hela graviditeter och även syskonammat. Ammar man hela graviditeten blandas den vanliga mjölken upp med råmjölk på slutet. Det är ingen fara alls att amma när man är gravid så du kan sluta i din och din sons takt ist för att stressa fram ett avslut. Det värsta brukar vara ifall man blir väldigt öm i brösten i början bara.

• EpicNurse

Fast så tidigt som i vecka 7 så är nog inte mjölken speciellt påverkad än. Du har ju bara varit gravid i ett par veckor!

Sammandragningar pga amning påverkar inte graviditeten.

Det är inga som helst problem att amma hela graviditeten och fortsätta amma båda barnen sen. Mjölken "ställs om" till en nyfödd ändå!

~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • HerrNilsson

Åh, tack för era svar. Nu kan jag lugnt låta min son få amma sig nöjd utan att känna mig orolig. 

• regndroppe

Jag är gravid och ammar min treåring. Jag planerar att amma båda barnen när liten föds. Det är inte farligt att amma under graviditet, om du mot slutet av graviditeten märker att du får sammandragningar så kan ni avsluta amningstillfället då. Och testa om r liten stund igen när det känns bättre för dig.

Men det finns några saker som kan vara bra att tänka på.

Det kan bli så att din mjölk sinar. Vissa barn tycker att det är tråkigt och väljer att sluta amma då, andra barn fortsätter att "torramma" utan att bry dig om att där inte finns mjölk. Det kan även bli så att kroppen börjar producera råmjölk redan nu under graviditeten. Det är inte farligt för det stora barnet att få i sig det, och den tar inte slut. Det bildas ny råmjölk fram till barnet är fött och sen övergår de till mogen mjölk efter några dagar. Men det kan vara så att stora barnet inte gillar smaken på råmjölk nu, utan att han själv väljer att sluta amma då.

Det kan också bli så att du känner aversion (ovilja) mot att amma stora barnet. Som att man vill ha sin kropp för sig själv och fokusera på bebisen. Känner du det kan du antingen välja att härda ut (det går över!) eller så kan du välja att avsluta amningen med den stora. Men det är en vägning du själv får göra.

Med detta sagt så NEJ, det är inte farligt att amma under graviditet <3

• HerrNilsson

Åh, tack för ett bra och utförligt svar!

Vi får se hur det blir med amningen framöver. Jag är kluven med hur jag vill göra med amningen, å ena sidan känns det bra att ge mitt barn det han vill ha och som är bra för honom, å andra sidan börjar det bli lite tungt.

• regndroppe
    HerrNilsson skrev 2017-08-15 19:11:08 följande:

Åh, tack för ett bra och utförligt svar!

Vi får se hur det blir med amningen framöver. Jag är kluven med hur jag vill göra med amningen, å ena sidan känns det bra att ge mitt barn det han vill ha och som är bra för honom, å andra sidan börjar det bli lite tungt.

Ta det lugnt och känn in hur du vill göra, om du kanske vill avsluta helt eller bara minska antalet tillfällen. Om du väljer att avsluta amningen med din stora så försök att ge så mycket närhet och gos som möjligt. Och ta det i etapper, kanske först nattamningen, sen bara vid vila och tröst, sen mindre och mindre... Att sluta tvärt kan orsaka både mjölkstockning hos dig och bli extremt jobbigt för barnet. Prata med honom om att det är okej att han är ledsen och sakna amningen men att du alltid finns där för honom. Kanske vill han t.ex. ha ett nytt (eller "gammalt" favorit) gosedjur att krama om det blir jobbigt?

Om ni avslutar så tror jag att det är bäst att du själv tar det, istället för att lämna det till någon annan (t.ex. din partner, mormor, farmor..) Det kan bli extra jobbigt för barnet om både mamma och brösten försvinner samtidigt. Krama, trösta och bekräfta hans känslor <3

Glöm inte att du inte är en sämre mamma om du väljer att avsluta! Och glöm inte heller att inget är definitivt, om du vill kanske ni kan testa att ta upp amningen igen? (Risken finns dock att han glömt hur man gör, men testa kan man alltid om ni båda vill.)

Jag är säker på att du kommer komma fram till rätt beslut <3

Lycka till!
Svar på tråden Gravid och ammar