• Salkin

    Håller jag på bli bipolär Skiträdd!!!!

    Hej!

    Är en kille på 20 år som går igenom en tuff period med Katastrof tankar och ångest varje dag. De 2 senaste dagarna har jag fått en konstig energi känsla i kroppen känns som jag kan springa 3 maratonsnär jag tidigare i veckan var helt slut och tog det lugnt.. Vad händer med mig??? Vill att den här äckliga känslan ska försvinna.. 


    Läst att de med bipolär sjukdom blir maniska och får så mycket energi och att de gör massa saker de inte annars brukar orka.. Och jag har börjat läsa mycket om programering och börjat plugga massa för de intresserar mig riktigt mycket men det läskiga är att jag har börjat med det de 2 senastre dagarna när jag har haft den här energi känslan....

    Måste bara tillägga att jag är skiträdd och hakar lätt upp mig på sjukdomar förrut  var jag skiträdd för psykos och fortfarande är men nu blir jag skiträdd för att jag är bipolär... vafan händer med mig får panik!!!!!

  • Svar på tråden Håller jag på bli bipolär Skiträdd!!!!
  • Dumbledore

    Lugn nu. Det kan vara en alldeles normal energikick bara. Hur sover du? Har du någon hjälpt för ångesten och katastroftankarna? Två dagar uppåt säger ingenting om fortsättningen, i morgon känns kanske allt som vanligt igen. Har du gjort något annorlunda? Druckit mycket kaffe? Mediciner?

    Alla bipolära får inte renodlade manier, utan stannar på en lägre nivå, hypomani. Att du märker vad som håller på att hända tyder på att du inte är på väg in i en mani. Det lägger man inte märke till, man mår bara toppen och fortsätter framåt i full fart tills man kraschar och behöver vård. Du är medveten om vad som händer.

  • Salkin
    Dumbledore skrev 2017-08-07 00:10:35 följande:

    Lugn nu. Det kan vara en alldeles normal energikick bara. Hur sover du? Har du någon hjälpt för ångesten och katastroftankarna? Två dagar uppåt säger ingenting om fortsättningen, i morgon känns kanske allt som vanligt igen. Har du gjort något annorlunda? Druckit mycket kaffe? Mediciner?

    Alla bipolära får inte renodlade manier, utan stannar på en lägre nivå, hypomani. Att du märker vad som håller på att hända tyder på att du inte är på väg in i en mani. Det lägger man inte märke till, man mår bara toppen och fortsätter framåt i full fart tills man kraschar och behöver vård. Du är medveten om vad som händer.


    Hej! Har just slutat röka och får mindre nikotin än vanligt! Sovit väldigt mycket på senaste tiden eftersom min ångest har börjat minska och jag börjat må bätttre. Men det skrämmer mig nu eftersom de som är maniska har väl en dålig period sen mår de skitbra osv. Säger inte att jag mår skitbra nu men det som är lite läskigt är  att jag börja må bättre och de kmr den här energi kicken... är ba skiträdd att vara sjuk på riktigt liksom.. Tror du det är okej?
  • Dumbledore
    Salkin skrev 2017-08-07 00:26:06 följande:

    Hej! Har just slutat röka och får mindre nikotin än vanligt! Sovit väldigt mycket på senaste tiden eftersom min ångest har börjat minska och jag börjat må bätttre. Men det skrämmer mig nu eftersom de som är maniska har väl en dålig period sen mår de skitbra osv. Säger inte att jag mår skitbra nu men det som är lite läskigt är  att jag börja må bättre och de kmr den här energi kicken... är ba skiträdd att vara sjuk på riktigt liksom.. Tror du det är okej?


    Bra att du slutat röka! Snyggt! :) Och skönt att du mår bättre! Jag är bipolär (typ 2, slarvigt uttryckt är det light-versionen av bipolär sjukdom) och jag tror faktiskt att du kan vara lugn. För mig, och alla andra med manier/hypomanier, är sömnen en oerhört viktig markör för hur man mår. Minskar sömnbehovet drastiskt behöver jag möta upp med ökad medicinering, för då är en uppåtperiod på ingång. Den som är manisk förstår det inte själv, och du oroar dig, det är ett bra tecken.

    Du tror inte det kan vara så att du helt enkelt mår lite bättre nu? Jag förstår att du är orolig, det blir jag också när jag har riktigt bra dagar, men jag tror att du kan sitta lugnt i båten. Annars kan du slå en signal till 1177, eller maila dem via "mina vårdkontakter". Det finns en flik där man kan fråga psykiatrin där.
  • Salkin
    Dumbledore skrev 2017-08-07 00:37:12 följande:
    Bra att du slutat röka! Snyggt! :) Och skönt att du mår bättre! Jag är bipolär (typ 2, slarvigt uttryckt är det light-versionen av bipolär sjukdom) och jag tror faktiskt att du kan vara lugn. För mig, och alla andra med manier/hypomanier, är sömnen en oerhört viktig markör för hur man mår. Minskar sömnbehovet drastiskt behöver jag möta upp med ökad medicinering, för då är en uppåtperiod på ingång. Den som är manisk förstår det inte själv, och du oroar dig, det är ett bra tecken.

    Du tror inte det kan vara så att du helt enkelt mår lite bättre nu? Jag förstår att du är orolig, det blir jag också när jag har riktigt bra dagar, men jag tror att du kan sitta lugnt i båten. Annars kan du slå en signal till 1177, eller maila dem via "mina vårdkontakter". Det finns en flik där man kan fråga psykiatrin där.

    Skönt att höra! Förväntar mig alltid det värsta.. Hade tvångstankar och var 100% säker att jag hade psykos kanske likadant i detta fall? 

    Tack så mycket för dina svar! Lugnade mig lite.. Tror jag över analyserar allting! 


     

  • Dumbledore
    Salkin skrev 2017-08-07 00:46:13 följande:

    Skönt att höra! Förväntar mig alltid det värsta.. Hade tvångstankar och var 100% säker att jag hade psykos kanske likadant i detta fall? 

    Tack så mycket för dina svar! Lugnade mig lite.. Tror jag över analyserar allting! 

     


    Om du har tvångstankar så är det lätt att det blir låsningar på andra saker också ju, så jag skulle tro på det. Om du är väldigt orolig och känner att det är jobbigt att hantera, så be psykiatrin om att få utredas för bipolaritet. Då vet du ju sen hur det ligger till. :)
  • Salkin
    Dumbledore skrev 2017-08-07 00:54:40 följande:

    Om du har tvångstankar så är det lätt att det blir låsningar på andra saker också ju, så jag skulle tro på det. Om du är väldigt orolig och känner att det är jobbigt att hantera, så be psykiatrin om att få utredas för bipolaritet. Då vet du ju sen hur det ligger till. :)


    Har varit i kontakt med en psykolog men det var för min ångest och tvångstankar men det här kom typ iförgår.. typiskt att när jag börjar må bra att det kommer nåt annat skit..
    T
  • Amak
    Salkin skrev 2017-08-07 01:08:49 följande:

    Har varit i kontakt med en psykolog men det var för min ångest och tvångstankar men det här kom typ iförgår.. typiskt att när jag börjar må bra att det kommer nåt annat skit..


    Jag har oro och lättare ångest - inget som jag har tagit till sjukvården, utan det har jag hanterat själv. Hör ihop med PMS, då jag alltid får det samma tid på månaden. Men det är typiskt för mig att när jag har mått dåligt1-2 dagar så kommer nåt annat skit. Det är som att hjärnan letar efter en anledning till varför jag mår dåligt och rätt som det är hittar min hjärna det: vanligtvis något scenario där jag gjort bort mig lite och plötsligt förstorar jag upp händelsen och börjar gräma mig förfärligt över den. Men någon gång har det varit själva måendet som jag hängt upp mig på: jag är säkert bipolär, det är något fel på mig, jag mår alltid skit osv. Om jag har druckit alkohol och ätit mycket kolhydrater så mår jag värre och andra månader händer det inte alls. Det kan hjälpa mig lite att hålla koll på var i månaden jag är, men ibland glömmer jag bort att tänka på det om det inte har hänt mig på länge.

    Jag är alltid lite rädd över att bli bipolär/vara bipolär eftersom min mamma har sagt att jag säkert kommer bli det, precis som hennes släkting.
Svar på tråden Håller jag på bli bipolär Skiträdd!!!!