• Swedman

    Uppehållstillståndsmöjlighet?

    Min sambo är en s.k Latina (ej EU/ESS alltså). Hon har varit här 5 mån för länge har det visat sig. Visat har gått ut. Vi vill bo tsm här lagligt. Hur ska det gå till? MIG (migrationsverket) säger vid anonym mailfråga att hon måste resa tabax till sydamerika (eller annat land hon får vistas i) o söka UT därifrån. Det är dyrt för oss. Går det att göra på nåt annat sätt? Söka UT i Norge och sen söka UT i Sverige? Men Norge kräver väl också att hon är i ett "lagligt land" när hon söker UT...

    Har fått höra att det är viktigt att bevisa att vi är "sambos" vid en intervju (längre fram). Vi har ju chatt-loggar o foton. Ska vi regga partnerskap hos Skatteverket då? Kommer polisen o tar henne då? Adressen som hon bor på blir ju då samma som min. Eller reggar man utan att ange adress?

    Tacksam för lite råd i detta. Behöver veta mer och om det finns olika vägar att gå.

  • Svar på tråden Uppehållstillståndsmöjlighet?
  • SpiffySpider

    Jobbig sits för Er. Tyvärr är det ju så att hon måste som MIG säger åka hem och ansöka därifrån. Just nu är väntetiden 18-24 månader och hon får inte vara i Sverige när beslutet tas som jag har förstått det. Det är inte till någon fördel att hon är kvar efter att visumet gått ut och jag har ingen aning om vad som kan hända.


  • Swedman

    Ja. Jag anade det. Har läst några trådar i Lawline om att vissa gånger behöver de inte åka tillbaka....det är väl en tunn tråd å hänga i. Andra alternativet är att hon stannar här (illegalt) i 5 år....men har ej överblick över konsekvenserna av det.

  • SpiffySpider

    Är själv gift med en man från Marocko sedan januari. Vi är registrerade som gifta både i Marocko och här i Sverige. Just nu är han här på besöksvisum och snart är det dags för honom att åka hem. Det känns fruktansvärt att vi måste vara ifrån varandra igen. Livet pausar när vi måste resa fram och tillbaks hela tiden. Hade det inte varit så lång väntetid hade han ansökt direkt och sedan hade vi bott här några år för att längre fram flytta ner. Nu drar jag istället, för att sitta här ensam i två år och vänta på att få leva mitt liv med min man vägrar jag att göra. Att man måste ansöka från ett land man har rätt att vistas i är väl ok men att man sedan inte ens får vistas i landet man sökt till är lite märkligt tycker jag.


  • Tow2Mater
    Swedman skrev 2017-08-07 07:06:24 följande:

     Har fått höra att det är viktigt att bevisa att vi är "sambos" vid en intervju (längre fram). Vi har ju chatt-loggar o foton. Ska vi regga partnerskap hos Skatteverket då? Kommer polisen o tar henne då? Adressen som hon bor på blir ju då samma som min. Eller reggar man utan att ange adress?


    Sambo är ju per definition att man just bor tillsammans, på samma address. Annars är man inte sambo. Och ska ni kunna "bevisa" samboskap, ska ni ju vara reggade på samma address.

  • Swedman

    Sant. Men jag vill veta mer innan jag "registrerar" nåt alls rörande henne hos någon myndighet. Det gäller alltså Registrerat Partnerskap och givetvis det du nämner, vilken adress hon är skriven på.
     

  • Jonas Karlsson

    Om ni ansöker om uppehållstillstånd (UT) pga anknytning måste ansökan inges när hon befinner sig utomlands. Som du kanske känner till är det ganska långa handläggningstider nu, vad jag förstår kan man efter ansökan ingivits söka turistvisum under tiden ert ärende utreds. När beslut tas måste dock den sökande befinna sig utomlands. Har hon stannat för länge vid tidigare turistvistelse kan det ligga henne i fatet då myndigheterna kan vara osäkra på om hon avser lämna landet efter visumet gått ut.

    Det är riktigt det finns undantag där den sökande inte behöver lämna landet utan kan vänta här medan ansökan behandlas. Det är dock bara i extremfall detta kan tillämpas (t.ex. att det är krig i den sökandes land och att det då är orimligt att denne åker hem för att inge ansökan därifrån).

    Hon bör åka hem och inge ansökan därifrån. Ansökan inges med fördel via webben. annars kommer handläggningen ta ännu längre tid. Hon kommer med stor sannolikhet få UT pga anknytning då ni känner varandra och sammanlevt tidigare. Ni behöver inte gifta er innan. Du måste dock ha tillräcklig inkomst att försörja er båda och bostad av lämplig storlek.

    www.migrationsverket.se/Privatpersoner/Flytta-till-nagon-i-Sverige/Planerar-att-gifta-dig-eller-bli-sambo.html

  • Swedman

    Tack. Det där lät som om du har tidigare erfarenheter av denna process?
    Finns det nån regler som säger att om personen har vistats i landet mer än XX år så blir det automatiskt "nån-form-av-UT"?

  • Jonas Karlsson

    Jag har viss erfarenhet av detta ja.. Cool

    Det migrationsverket prövar är om er relation framstår som seriös (vad som hittills framkommit i tråden framstår er relation som seriös). Gör den det har du rätt att sammanleva med din partner här. Jag skulle vilja påstå migrationslagarna är ganska generöst tillämpade i anknytningsärenden i den bemärkelse man behöver inte gifta sig eller träffat partnern i flera månader för att få bifall på ansökan.

    Du behöver nog inte vara orolig för avslag så länge du gör allt rätt och inte försöker hitta genvägar. Dvs hon ansöker från utlandet och ni väntar ut väntetiden. Förutsatt att du har inkomst att försörja er båda och bostad av lämplig standard och storlek. För två vuxna räcker det med en ett rums lägenhet med kokvrå. Finns barn med i bilden kan det behövas fler rum, detta framgår på migrationsverkets hemsida.

  • Swedman

    Ja. Seriös är förhållandet och även känslorna. Har haft alla "sensorer" påslagna. En del varnar mig men det kan jag inte lyssna på. De vet ju inte vad som utspelas med och utan ord mellan oss som ett par.

    Det jag fruktar lite är att hon kan ev. inte åka tillbaka av orsaker jag inte riktigt har grepp om. Dessutom är ju väntetiderna 1-2 år som jag förstått på ett beslut. Det blir dyrt med resor och turistvisum etc men får väl sälja bostadsrätten...

    För att visa att vi har ett förhållande (inför en ev. intervju) så spar jag loggar o biljetter o sånt. Har tänkt registrera Partnerskap eller byta adress åt henne också men tvekar då hon varit här för länge (5 månader över tiden). 

    I det läget är vi nu.

  • MajaVira

    Registrerat partnerskap gällde bara samkönade par och upphörde 2009 då de istället fick möjligheten att gifta sig.

  • Swedman

    Undra vad konsekvenserna blir om hon beslutar att stanna illegalt? Finns ingen bortre gräns? Där hon kan få UT pga att hon varit här X antal år och är tsm med en svensk?
    Vård / Tandvård? kan hon få en privat försäkring som är nåt värt?

  • Swedman

    Jag vill berätta att hon fick UT nyss. Hon reste hem i slutet på februari i år för att ansöka om UT hos mig.  Hon var in på intervju på ambassaden i hennes hemland. Det var veckan före midsommar i år. Sen besökte jag henne i Juli. 2 veckor. Sen har vi väntat....och väntat. Förra veckan kom ett e-mail från Migrationsverket.    De hade fattat ett beslut. Positivt sådant.
    Så nu flyger hon till mig direkt efter julafton. Hon har fått 2 års UT.

    Yey!!

  • AnnaZL

    Grattis, vad kul att det gick bra och ni höll ut i de år det tog.
    Trevligt att du uppdaterade!

Svar på tråden Uppehållstillståndsmöjlighet?