• Anonym (förvånad)

äktenskap utan sex!

Hur pass vanligt är det att gifta par runt 40 inte har sex längre?
    I detta fall är det mannen som inte vill och kvinnan får istället onanera bort sin lust. Han är totalt ointresserad av sex.
    Kan man leva så i år efter år utan att bli bitter?

• Svar på tråden äktenskap utan sex!
  • Anonym (nä)

Nej. Man bör ha samma ståndpunkt om man lever ihop. En kan inte ha stor aptit på sex när den andra är asexuell.

• Anonym (förvånad)
    Anonym (nä) skrev 2017-08-07 13:36:42 följande:

Nej. Man bör ha samma ståndpunkt om man lever ihop. En kan inte ha stor aptit på sex när den andra är asexuell.

Hur ska dom lösa det då?

• Anonym (nä)
    Anonym (förvånad) skrev 2017-08-07 13:39:11 följande:
    Hur ska dom lösa det då?

Genom att komma överens att leva sexlöst i så fall. Att tvinga sig till sex gynnar inte någon part. Förhoppningsvis så kan den som vill ha sex helt enkelt välja att INTE ha sex om det är så att relationen i övrigt är toppen. Jag hade nog föreslagit parterapi. Men det är enbart de två parterna som vet hur de skall komma till en lösning. Jag har inte en aning.
  • Anders 386

Är båda ointresserade av sex är det knappast något problem...

Men hade min partner velat sluta med sex vid 40 hade vi inte varit gifta längre. Då hade förmodligen min kärlek till min partner runnit ut i sanden, jag hade inte velat vara gift med en kompis - och öppet förhållande är inget för mig. Iofs är det säkert mycket lättare för en kvinna att hitta en KK om partnern är med på det - men det leder ändå sannolikt till att förhållandet bryter ihop på sikt.

Parterapi tror jag inte på när det handlar om olika sexbehov, det förändrar ingenting. Parterapi tar man till när man har kommunikationsproblem, inget värt när man har helt olika behov i ett förhållande och kan kommunicera det. 

Det är upp till var och en om man kan leva som TS - men det är jävligt dumt att kasta bort sitt liv på en partner som inte uppfyller dom grundläggande förväntningarna. 

Men ett uppbrott är smärtsamt även om det är bästa valet. Men ser man till statistiken är det många som väljer den bästa lösningen..

• Ben66

Är det problem för ett par i 40-årsåldern så rekomenderar jag först parterapi om båda vill detta.

Annars separation. Tiden går fort och snart är man 50+ och bitter. Tro mig.

• Anonym (Puff)
    Ben66 skrev 2017-08-07 14:51:09 följande:

Är det problem för ett par i 40-årsåldern så rekomenderar jag först parterapi om båda vill detta.

Annars separation. Tiden går fort och snart är man 50+ och bitter. Tro mig.

Jag är 50+ och lyckligt sexfri!
  • Ben66
    Anonym (Puff) skrev 2017-08-07 14:53:17 följande:

Jag är 50+ och lyckligt sexfri!

Du är alltså singel ?
  • Anonym (ta reda på mer)

1a Korinthierbrevet 7:3 Mannen ska ge sin hustru vad han är skyldig henne, och på samma sätt hustrun sin man.

Har han några problem med det fysiska eller psykiskt? Tar han nåt läkemedel? Ni behöver prata öppet om det. Är det nåt särskilt som stör?

Lämna inte. Det ska mycket allvarliga saker till för det. Men självklart ska man försöka tillfredsställa varandra sexuellt, om man kan.

• Anders 386
    Anonym (ta reda på mer) skrev 2017-08-07 16:00:28 följande:

.......

Lämna inte. Det ska mycket allvarliga saker till för det. Men självklart ska man försöka tillfredsställa varandra sexuellt, om man kan.

Och vad är allvarligare än att inte få sex när man lever med en partner man är sexuellt attraherad av?

Självklart kan det vara ett skäl att bryta upp. Skulle tro att brist på sexuell attraktion är den absolut övervägande orsaken till man man skiljer sig. 

Men självklart måste man först ta reda på om det finns annat än bristande attraktion som skapar sexbristen. Men jag förutsätter att TS redan forskat i det, det är ganska självklart. 

Förövrigt har ingen människa någonsin någon skyldighet till att ge sex. Sex ska födas ur attraktion, inte från bibeltexter. 
  • Anonym (Puff)
    Ben66 skrev 2017-08-07 15:01:44 följande:
    Du är alltså singel ?
    Nej, jag är sambo sedan rätt många år.
Svar på tråden äktenskap utan sex!