• Anonym (Leah)

Ni som äter Sertralin...

Ni som äter Sertralin/zoloft...vilken dos äter ni?

Jag har en depression och äter 75 mg och undrar om det kanske är för liten dos...? Märker ingen direkt skillnad...förutom något mindre ångest och inte lika ledsen. Men annars fortfarande lite likgiltig..

Någon som har erfarenhet?

Å hur sover ni? Sämre eller bättre med Sertralin?

• Svar på tråden Ni som äter Sertralin...
  • Anonym (Leah)

Ingen??

• JB007

Hej! Jag har samma problem, har i perioder de senaste 20 åren tagit Sertralin. Jag brukar kunna hamna på 150mg för att sedan kunna trappa ned till ex 50mg och stå på det under en längre tid (ett år eller mer) för att sedan sätta ut. Vet inte om mardrömmarna har något samband med medicineringen. Känns som dom kommer oavsett. Tycker att du ska prata med den som skrev ut Sertralin åt dig. Doseringen är väldigt individuell men underdosering är nog vanligare än överdosering. Hoppas det ordnar sig. Livet blir lite beige med medicin och inte starkt rött och blått som det är utan. Men ibland måste man, det kan vara en fråga om överlevnad.

• Anonym (Deppig)

Jag äter och har också ätit Sertralin i omgångar.

sist fick jag äta 150 mg för att känna effekt.

• Anonym (Leah)

Ok... Hm, möjligt att jag har en låg dos då.

Ska träffa läkaren om ett par dagar så får vi se vad hen säger.

Märker ni av nåt gällande sömnen? Att ni sover bättre/sämre?

• Anonym (Deppig)
    Anonym (Leah) skrev 2017-08-08 07:55:53 följande:

Ok... Hm, möjligt att jag har en låg dos då.

Ska träffa läkaren om ett par dagar så får vi se vad hen säger.

Märker ni av nåt gällande sömnen? Att ni sover bättre/sämre?

Jag tar dem precis innan jag somnar, på så sätt så inverkar de mindre på min insomning samt mindre biverkningar under dagen (dåsighet, gäspningar, etc)
  • Anonym (Leah)
    Anonym (Deppig) skrev 2017-08-08 08:43:05 följande:

Jag tar dem precis innan jag somnar, på så sätt så inverkar de mindre på min insomning samt mindre biverkningar under dagen (dåsighet, gäspningar, etc)

Jaha, ok...intressant.

När man höjer dos, får man även då insättningsbesvär?
  • Anonym (Deppig)
    Anonym (Leah) skrev 2017-08-08 09:01:33 följande:

Jaha, ok...intressant.

När man höjer dos, får man även då insättningsbesvär?

Det kan man få. Bli tröttare, dåsigare, gäspig... mm
  • Anonym (NN)

Jag har tagit 200 mg i en massa år, fram till för några månader sedan. Blev vansinnigt trött av dem, gjorde flera försök att trappa ner, under översyn från vården. Det funkade bra till en början, inga direkta utsättningssymptom eller så men efter en 2-3 månader kom mina besvär tillbaka.

Jag fick byta så nu tar jag 150 mg voxra och 100 sertralin och det fungerar så väldigt mycket bättre. Jag var förvisso i princip besvärsfri på 200 mg men mitt sömnbehov var sanslöst stort..

Tycker du ska diskutera saken med din läkare och inte jämföra din dos med andras! Lägsta effektiva dos är självklart önskvärt men samtidigt ska den ju vara just effektiv.

• Anonym (Leah)
    Anonym (NN) skrev 2017-08-09 20:06:45 följande:

Jag har tagit 200 mg i en massa år, fram till för några månader sedan. Blev vansinnigt trött av dem, gjorde flera försök att trappa ner, under översyn från vården. Det funkade bra till en början, inga direkta utsättningssymptom eller så men efter en 2-3 månader kom mina besvär tillbaka.

Jag fick byta så nu tar jag 150 mg voxra och 100 sertralin och det fungerar så väldigt mycket bättre. Jag var förvisso i princip besvärsfri på 200 mg men mitt sömnbehov var sanslöst stort..

Tycker du ska diskutera saken med din läkare och inte jämföra din dos med andras! Lägsta effektiva dos är självklart önskvärt men samtidigt ska den ju vara just effektiv.

Hur upplever du voxran?
  • Anonym (NN)
    Anonym (Leah) skrev 2017-08-09 20:29:14 följande:

Hur upplever du voxran?

Mycket positivt! Det som är besvärligt är att jag svettas kopiöst utan anledning, vet aldrig när det ska slå till. Olustigt värre! Dessutom lite yrsel från och till men inte så farligt. Ingen medicin är ju utan biverkningar och jag tar mycket heller plötsliga svettanfall än ständig trötthet, som jag fick av högre doser av sertralin!
  • Anonym (.)

50 mg dos. Hade 100 mg förut, men blev galet trött.

Sover oroligt, men jag tror inte beror på medicinen, utan på en sjukdom jag har.

• Anonym (glad igen)

Hej, äter 100mg sen ca 2 månader tillbaka, märker enorm skillnad på hur jag mår. Fasen så mycket gladare och dipparna inte lika djupa och inte lika känslig. Har lite svårt att somna och är mycket varmare och svettas mer vid aktivitet inbillar jag mig, magen ballar ur periodvis men annars bara positivt att säga. Ångrar bittert att jag inte tagit detta tidigare när jag haft det rätt tufft de senaste fem åren. trappade upp från 50mg efter c:a 2 veckor men kan känna att jag är ibland rätt speedad och kanske borde gå ner till 50 eller 75mg.   

Svar på tråden Ni som äter Sertralin...