• scrapparlotta

    Kläder när det regnar?

    Min dotter, 13 år, har ridit en hel del men bara på ridskola med ridhus vid dåligt väder. Nu hjälper hon en tjej med två hästar att rida ibland och då blir det mest utomhus.... Så nu behöver hon ha lite andra kläder på sig. Bla nåt bra när det regnar. Min dotter och denna tjej var på gekås i veckan och jag bad tjejen att hjälpa min dotter att hitta några bra byxor som tål väta. Och dom köpte ett par bra ridbyxor som är bra vid regn....bara det att dom var rätt så varma...nästan lite fodrade. Kan bli jättebra längre fram i höst, men nu känns det för varmt. Så vad använder ni för kläder regniga sommardagar när nu är ute och rider?

    Och bra vinterkläder för kommande kalla dagar? Får väl inte vara för klumpigt antar jag...Så gärna lite tips på bra kläder för vettiga priser.

  • Svar på tråden Kläder när det regnar?
  • Dexter dot com

    Galonställ är det enda som jag tycker är regntätt till 100%, tyvärr blir man svettig eftersom det inte andas. Vintertid hade jag skoteroverall och grova fodrade stallkängor som var stora nog för rejäla ullsockor. Inte så smidigt att sitta och jobba hästen i men för uteritter funkade det bra.

  • raea

    Ang vad som är regntätt.
    Jag arbetar med kläder och det är tyvärr många som tror att gallon skulle vara vattentätt , vilket är helt fel + att det inte andas.

    I dags läget testar man kläder för hur pass vattentätt ett plagg är.
    För att garantera att plagget är helt vattentätt ska det framgå i plagget att plagget har minst 10 000 vattenpelare. Detta Garanterar helt att plagget är vattentätt! och får därmed heta vattentätt. Dessa plagg har även andning funktion, vilket är kanon!
    Gallon uppmäts till 3000-5000 vattenpelare. Här marknadsför leverantören helt fel. Man säger att det är vattentätt men det är det inte!- snarar vatten avisande.

    Och nej en jacka eller byxa kostar inte mer än gallonisar.


    mcKinley är ett av märkena´som är prisvärt och som erbjuder vattentätt (10 000 vpl), hög andningsfunktion och finns även med foder!. Oftas har butiker kampanjer/set till barn.

    Satsa alltid på 10000vpl.

  • F26

    Jag rider oftast utan regnkläder på sommaren. Försöker att sticka ut när det regnar som minst och har med mig något torrt ombyte. Min hud torkar ju fortare än kläderna, så jag kan lika gärna ha t-shirt, och har jag regnkläder blir jag bara blöt inifrån av svett istället.

    Annars är regnchaps en grym uppfinning. Vet dock inte om det finns i barnstorlekar. Vissa tunna jackor med paneler som släpper igenom luft kan stå emot lite regn utan att bli för svettiga också.

  • F26

    Såg att du frågade om vinterkläder också. Vintertid kör jag lager på lager på lager. I 15-20 minusgrader är en typisk outfit: linne, långärmad undertröja, polotröja, tjocktröja, jacka, öronmuffar, halsduk (inga hängande lösa ändar!), ullstrumpbyxor, ett till par ullstrumpbyxor, ridbyxor, knästrumpor, raggsockor, stora fodrade skor, tunna fingervantar, tjocka tumvantar.

Svar på tråden Kläder när det regnar?