• Anonym (Kim)

Har Skatteverkets anställda handläggare meddelarskyldighet?

Om jag anmäler grannen till socialtjänsten så måste handläggarna på soc berätta vem de fått anmälan ifrån. Är det samma som gäller på Skatteverket, dvs måste de också uppge vem som tipsat dem?

• Svar på tråden Har Skatteverkets anställda handläggare meddelarskyldighet?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Kim) skrev 2017-08-08 11:33:23 följande:

Om jag anmäler grannen till socialtjänsten så måste handläggarna på soc berätta vem de fått anmälan ifrån. Är det samma som gäller på Skatteverket, dvs måste de också uppge vem som tipsat dem?

I båda fallen får du vara anonym.
  • Anonym (NEJ)

Det finns information om det på saktteverkets hemsida. Där finns även blankett man skall fylla i. Och jag har anmält en snubbe för grovt skattefusk. Och om jag minns rätt så skulle han inte veta VEM som anmält honom, utan bara ATT någon gjort det. Det är för att man skall få fast alla dessa skattesmitare.

• Anonym (Kim)
    Anonym (Va) skrev 2017-08-08 11:35:28 följande:
    I båda fallen får du vara anonym.
    Jodå, det vet jag. Men ibland är det svårt att vara anonym om man vill lägga fram fakta.
  • Anonym (offentlighet)

Det handlar inte om meddelarskyldighet utan om att det är offentliga uppgifter som lämnas ut på förfrågan.

Så, ja

• Anonym (Kim)
    Anonym (offentlighet) skrev 2017-08-08 11:44:08 följande:

Det handlar inte om meddelarskyldighet utan om att det är offentliga uppgifter som lämnas ut på förfrågan.

Så, ja

Fast nu var det inte JAG som ville ha uppgifter utan jag som kan ev vara villig att ge uppgifter till Skatteverket.
  • Anonym (.)

Om du inte säger vem du är så vet de inte vem du är och då kan de inte tala om det för den du har anmält. Det gäller för övrigt även om du anmäler till socialtjänsten.

• Anonym (offentlighet)
    Anonym (Kim) skrev 2017-08-08 12:02:32 följande:
    Fast nu var det inte JAG som ville ha uppgifter utan jag som kan ev vara villig att ge uppgifter till Skatteverket.
    Ja, det spelar väl ingen roll för mitt svar? Mitt svar var baserat på att du kallar det "meddelarskyldighet" och det är felaktigt då det inte handlar om det utan att inkomna uppgifter till en myndighet omfattas av offentlighetsprincipen och därmed ska lämnas ut till den som frågar.

Så ja, om du uppger ditt namn i samband med att du lämnar uppgifter till en myndighet så är ditt namn och dina uppgifter offentliga.
  • Anonym (Me)
    Anonym (.) skrev 2017-08-08 16:35:25 följande:
    Om du inte säger vem du är så vet de inte vem du är och då kan de inte tala om det för den du har anmält. Det gäller för övrigt även om du anmäler till socialtjänsten.
    Så är det
Svar på tråden Har Skatteverkets anställda handläggare meddelarskyldighet?