• Have90

    Ska arbetsgivare ha barnets intyg!?

    Hej! Min dotter är född som extremprematur och när jag meddelade min chef att vårt barn kommit sa hon att HR kräver att jag skickar in hennes sjukintyg. Sagt och gjort, jag fixade ett intyg till min chef. För nån vecka sedan gick intyget ut, men då vi inte vet hur länge dottern ska vara inskriven på neo så kan inte läkare heller skriva intyg till ett visst datum utan de skriver retroaktivt som jag sen skickar till f-kassan. Nu håller min chef på att tjata om nytt intyg eftersom det gamla gått ut. Jag har kollat med unionen och enligt dem ska jag inte behöva ge intyg till arbetsgivaren men hon menar på att HR kräver det. Inte ska jag behöva skicka intyg typ varannan vecka till mitt jobb? Nån som varit i samma situation, eller som vet hur reglerna är exakt?

  • Svar på tråden Ska arbetsgivare ha barnets intyg!?
  • Krusbärskompott

    På det neo där jag jobbar brukar vi skriva "vård av allvarligt sjukt barn"-intyg och räkna åtminstone fram till motsvarande fullgången tid samt komplettera sen om det behövs ytterligare.

    Men jäkligt onödigt av din arbetsgivare?

    Lycka till!

    Och tjata på neo, det finns ju faktiskt föräldrar som behöver pengarna relativ omgående från FK, alla har inte så stora marginaler.

Svar på tråden Ska arbetsgivare ha barnets intyg!?