Dagis för nattarbetare?
Någon som har koll på hur dagis fungerar för nattarbetare? verkar orimligt. att jag ska jobba natt sedan vara ledig i två dagar. andra dagen måste jag upp kl 07 tillsammans med barnet. då jag är "ledig"
Någon som har koll på hur dagis fungerar för nattarbetare? verkar orimligt. att jag ska jobba natt sedan vara ledig i två dagar. andra dagen måste jag upp kl 07 tillsammans med barnet. då jag är "ledig"
Jobbar du säg natten mellan måndag och tisdag och mellan tisdag och onsdag,ledig torsdag och fredag lämnar du barnet /barnen på måndag kväll innan du går på hämtar senast 8 h efter du gått av på tisdag morgon,lämnar barnet igen på tisdagkväll för att hämta barnet senast 8h efter du gått av på onsdag morgon i klockslag kan det då om du säg jobbar kl 21-06 ,barnet lämnas kl tex kl 20 på måndagkvällen och hämtas kl 14.30 senast på tisdag em (30 min resväg 😀), lämnas igen kl 20 för nästa nattsjobb och hämtas senast kl 14.30 på onsdagen,torsdag är ni lediga hemma båda två Grundreglen är att den som jobbar natt har rätt till 8h vila efter att man gått AV sitt arbetspass- restid/tid att varva ner innan man kan sova räknas inte in här ( säg att du slutar kl 06 men " kan" inte sova förrän kl 08 pga att du " måste" se på tv/läsa/spela etc för att " varva ner" så räknas ändå de 8 h från kl 06 när du har möjlighet att börja din vila ..från kl 06) SEN brukar de flesta kommuner även räkna med 30min restid i " vilotiden " som då blir 8,5h...
tack för svar. men har man bara rätt till 8h efter man gått av sista natten? om jag har två lediga nätter har jag inte rätt till någon dagistid då andra dagen?
Nej är du ledig har du inte rätt till någon tid på förskolan normalt sett...det är arbetstid+ restid som gäller, är du ledig är barnet ledig Undantaget är om barnet är över 3 år då har man alltid rätt till minst 15h/ veckan och alltså rätt att lägga in " extra" tid i samråd med förskolan
Samma ska gäller om man jobbar dagtid men tex varannan helg - då har man ju ledigt vardagar istället för lör- sön som vi andra med " vanliga" jobb och då är barnen lediga från förskolan de dagarna
Fast skillnaden är att nattarbetaren befinner sig i konstant jet-lag om den ska jobba byta sovtid varannan/var tredje dag. För dagarbetaren som ibland jobbar helg så kommer inte den situationen uppstå.
Jag sa inte att det var lätt eller att det är det bästa för kroppen men Ts efterfrågade hur reglerna är och oavsett om man jobbar natt eller helger så har man inte rätt till barnomsorg de dagar man är ledig. Visst kan man göra undantag från reglerna ibland men hur skulle man lösa det annars?...är föräldern hemma på,natten finns ju inget behov av omsorg... För att inte tala om att antalet " nattis" platser är begränsat minst sagt ...inte ens alla kommuner erbjuder det alls och för att få plats i de kommuner som har det krävs att man antingen är ensamståend/ båda föräldrarna jobbar nätter ( och inte ens då får man alltid plats utan anses ofta kunna " gå om lott") ...I " min " kommun finns ett nattis De har om jag inte minns helt fel plats för som mest 12 barn på natten men ca 20 barn inskrivna... Detta fungerar eftersom barnen går om lott... De flesta barn är där som mest 2-3 nätter i veckan därför räcker sängplatserna till men skulle alla barn vara där " extra" nätter för att föräldrarna ska " ställa om" och slippa " jet-lag" skulle platserna inte räcka.... Arbetsgivaren ansvarar för,schemat och hur många nätter man jobbar i följd/lediga i följd...att man " måste upp kl 7 andra dagen man är ledig" ...tja rent krsast: sånt är livet som småbarns/skolförälder till yngre barn om man är ensamstående- är man två kan förhoppningsvis partnern ta barnet / barnen på morgonen så man själv får sova/vila lite till... Det handlar om en kort period i livet innan barnen klarar sig själva en stund på morgonen... En 4-5 åring kan roa sig själv en stund på morgonen om barnet är morgonpiggt, även om hen naturligtvis behöver ha frukost framåt 8.30-9 tiden Nu pratar jag om ett " normalbusigt " barn som inte har några diagnoser 😎.. MEN det kräver av föräldern att man lär barnet att det är OK att leka själv,visar på vad barnet kan göra och BERÖMMER sitt barn för att hen var så snäll och lät föräldern vila lite till de dagar det funkar samtidigt som man får vara fullt införstådd med att man kanske blir väckt tidigare än man önskar 6 av 10 ggr.... Tidigare än man vill och är beredd på så är de där morgonpigga barnen som glatt hoppade upp kl 6 vardag som helgdag stora tonåringar som helst sover till 12-13 minst om de har möjlighet 😀😂