Nu är jag inte mamma, men väl pappa till tre barn (14,12,11) och kan väl delge lite om du ursäktar..
Tycker inte att du skall oroa dig. Puberteten har ett väldigt brett spann, när den infaller, hur den yttrar sig (tillväxt i längd, röst, kroppsbehåring, "svett", "finnar" etc).
Likaså detta med "svett" och "svettlukt". Somliga har lättare för att svettas än andra. Visst, man pratar ofta om att "barn svettas inte", eller iaf inte förens de uppnår en viss ålder. Jag anser att det är BS. Alla är olika, arv och miljö och gener, hur man lever sin dag etc
Att börja prata om "medicinering" låter i mina ögon befängt.
Tycker snarare att du skall ta tillfället i akt att prata om hygien och hur man tar hand om sin kropp, sina kläder (!) etc. Det kommer du ändå behöva göra de närmsta åren som kommer (trust me!)
Som barn blir man itutad hur man skall borsta tänderna, man går till tandläkaren, på min tid hade vi en "flour-tant" som besökte skolan en dag i veckan för "mun-sköljning", man fick träffa en tandhygienist som visade hur man bortstar tänderna, etc bla bla.
Men lite tid läggs på att prata om hur man tvättar sig, hur man duschar, att vissa klädesplagg kanske man bara använder en dag sedan åker de ner i tvättkorgen.
Vi har kört det snacket med våra barn (två grabbar och en dotter). Alla har varsin deo som vi uppmuntrar att de använder. Vi uppmuntrar dem till att "lukta" på sin "tisha" innan de använder den för tredje dagen i rad, eller strumpor, eller att man kanske inte skall ha samma gympapjuck dag ut och dag in etc.
När jag växte upp så började vi grabbar använda deo redan på mellanstadiet. Kanske inte för att det var nödvändigt, men det var "coolt"... Satan vad det stank Lacoste i grabbarna omklädningsrum efter gympan...
Mao, ser ingen anledning till oro, eller att något är "onormalt".
Lycka till