• Sofiaaa94

    slutat med P-piller, ingen mens!

    Vi bestämde oss i slutet av juni/ början av juli att vi skulle sluta med p-piller för att försöka skaffa barn. 
    Det var faktiskt min sambo som en kväll sa att jag inte skulle börja med ny karta när min tog slut. Glad

    Jag sluta, fick piller mensen som vanligt. Har under min användning av p-piller ätit sockerpillerna varannan månad. (barnmorskan berätta att man kan hoppa dom helt eller typ äta sockerpillerna varannan/var tredje karta om man vill) 
    piller mensen har alltid kommit 3 dagar in på sockerpillerna. Varje gång! 

    sen tänkte jag att min mens skulle komma ca 1 månad efter jag slutat. Men den har inte kommit än. Vill liksom få igång den!
    Har senaste veckan haft lite små ont i magen till och från. Typ som mensvärk. 
    Har även fått vita ganska tjocka flytningar senaste dagarna. (sorry för den informationen) 

    Vet att det kan ta ganska långt tid för mensen att komma igång. 

    Men har någon varit med om det eller någon som också väntar på mensen? 

  • Svar på tråden slutat med P-piller, ingen mens!
  • Kyriie88

    Jag slutade med mina ppiller första gången mitt i en karta (byte av piller) och fick inte min mens på 3 månader (ingen ägglossning heller vad jag vet). Började med de nya utan att vänta på mensen. I mitten av maj slutade jag med dem med efter en hel karta som du. Har inte tagit sockerpillrena på säkert 1 år vid det laget. Fick pillermensen på 6:e sockerpiller dagen som vara i 6 dagar och sen ingen mens. Dock följde jag med ägglossningsstickor och fick ägglossning på cykeldag 42. 11 dagar senare plussade jag så hann aldrig få den riktiga mensen emellan :)

    Jag åt ppiller i totalt 12 år med endast 2 korta uppehåll. Men de kan ta upp till 6 månader innan mensen återvänder, men de kraftiga flytningarna kan också vara ägglossning som närmar sig :)
    Lycka till!

  • Sofiaaa94
    Kyriie88 skrev 2017-08-09 18:27:28 följande:

    Jag slutade med mina ppiller första gången mitt i en karta (byte av piller) och fick inte min mens på 3 månader (ingen ägglossning heller vad jag vet). Började med de nya utan att vänta på mensen. I mitten av maj slutade jag med dem med efter en hel karta som du. Har inte tagit sockerpillrena på säkert 1 år vid det laget. Fick pillermensen på 6:e sockerpiller dagen som vara i 6 dagar och sen ingen mens. Dock följde jag med ägglossningsstickor och fick ägglossning på cykeldag 42. 11 dagar senare plussade jag så hann aldrig få den riktiga mensen emellan :)

    Jag åt ppiller i totalt 12 år med endast 2 korta uppehåll. Men de kan ta upp till 6 månader innan mensen återvänder, men de kraftiga flytningarna kan också vara ägglossning som närmar sig :)

    Lycka till!


    Jag har ägglossningsstickor hemma så kanske borde testa om någon dag och se.

    Jag tycker det vore "lättare" att få igång mensen när jag har haft pillermens varannan månad iallafall. Men kan ju vara så olika person till person.

    Jobbiga är när det känns som mensen är på gång eftersom jag får som mensvärk ,men inget kommer. denna vecka har jag varit lite små yr. mådde även illa till och från för 2 veckor Sen och då fick jag även ont långt ner i magen som om det krampa och spände dig på höger sida.

    Jag får vänta och se vad som händer!
  • EmmieM

    P-piller gör mycket konstigt med kroppen egentligen. "Mensen" som man här när man äter dem gör egentligen ingenting och är bara en kemisk grej. Det har t om kommit ny forskning som säger att det är lika bra att äta p-piller hela tiden, inga sockerpiller (men det är inget som ändrats ännu tror jag i hur de skriver ut, eftersom det är ny forskning).

    Det kan ta många månader innan mens och ägglossning kommer igång. Ofta får man räkna med upp till 6 månader. För vissa har det t om tagit längre. Sedan kan det förstås gå snabbare också.

    Sedan finns ju även möjligheten att du fick ägglossning direkt och om ni inte använt annat preventivmedel blivit gravid. Man måste ju inte få en första mens innan det funkar, eftersom ägglossning kommer först.

    Så två alternativ, egentligen. Antingen kom äl igång direkt och du är gravid, eller så kommer det ta kroppen ett tag till att komma tillbaka till din naturliga cykel, och det är tyvärr bara att vänta.

Svar på tråden slutat med P-piller, ingen mens!