Anonym (12345) skrev 2017-08-09 23:15:14 följande:
Att låta barnen välja sina sovtider är direkt fegt. En sexåring har inte tillräckligt utvecklat konsekvenstänk, och att låta barnet vara uppe till tolv för att man inte orkar ta fighten kommer bara resultera i en galet trött unge som inte orkar med skolan. (Även om jag förstår att ni fortfarande har semester?) Tonåringar, absolut. Barn, nej.
Vi hade jätteproblem med utbrott hos vår pojke, som är jämngammal med din. Nu är det mycket lugnare, men vi fick ta hjälp av bup för att få ordning på det. Vi använde oss av rutiner, samma sak varje dag. Och han fick vara arg, vi byttes av när någon inte orkade mer, vi gjorde det som skulle göras hur mycket han än protesterade. Jag förvarnar alltid, "om fem minuter ska du..." eller "när programmet är slut är det dags att...". Men vi märker också om det varit något annorlunda i skolan/på fritids, ny vikarie, ändrade rutiner, då blir det stökigt hemma sen. Är det stora skillnader i bemötande och rutiner hos pappan? Förr kunde vi inte åka bort och stanna borta över natten utan att vi hade tre dagar av bråk och skrik, för att rutinerna ändrades. Nu har han landat och kan finna ro i sig själv, även om omständigheterna ändrats.
Är det helt ohållbart så kontakta bup, eller kommunen, det finns föräldrakurser att gå för att få verktyg. Och jag brukar tänka att "hur jobbigt det än är för mig så är det sju resor värre för mitt barn". Men naturligtvis nolltolerans mot våld, för alla i familjen.
Jag har jobbat med barn/ungdomar med autism och är helt inkörd på vikten av rutiner. I längsta möjliga mån är det samma tider och procedur som gäller alla dagar, +/- nån timme på helgen. Pappan förstår tyvärr inte vikten av rutiner så allt fallerar när han varit där, och sen har det nästan tagit två veckor att få rätt på det tills det är dags igen. Nu var det dock längesen det kom några större utbrott i samband med läggning, men nu sover han inte borta heller, så långt det går att undvika. Mitt största "dilemma" just nu, är att han är så mammig och inte somnar själv. Inte heller om sambon försöker sig på en läggning om jag är borta, går det. Jag lever dock på hoppet att han snart känner sig mogen för att somna själv för det är inte så kul när hela kvällen går åt till nattningen :(