Förstorad livmoder som ska tas bort
Sedan i våras har det varit känt att mamma har förstorad livmoder. Hon genomgick VUL, tog blodprover och skiktröntgades. Efter VUL sattes hon på behandling för att minska det man misstänkte var myom. Prover visade, vad jag förstod, inget anmärkningsvärt. Skiktröntgen visade däremot att det växt väldigt snabbt sedan VUL, vilket innebär att hon inte svarar på behandlingen såsom de hade hoppats. På tisdag har hon fått tid hos narkosläkare och ska förberedas inför operation där de tar bort hela livmodern. Allting går väldigt snabbt nu och det tycker jag känns obehagligt. När mamma igår gick samtalet om tid hos narkosläkare hade hon frågat om det var något som var farligt det här i livmodern, varpå läkaren hade svarat att de inte visste det förrän de hade plockat ut det. Jag trodde att blodproverna tidigare skulle ge svar på det och har nu utgått från att det är myom och inte cancer. Kan det alltså vara cancer? Varför alla dessa prover om de inte ger några svar? Hon är i vilket fall påverkad av att ha en förstorad livmoder (måste kissa väldigt ofta osv) så det är såklart bra att ta bort den i vilket fall, men jag vill kunna försäkra mig om att det inte är cancer utan bara just myom.
Någon med erfarenhet av detta? Hur stor/komplicerad är operationen? Tips, råd, pepp och stöd? :(