• Mimosa1

Igelkott som hyresgäst

Hej!
    Jag har fått en igelkott som bestämt sig för att bo på min altan. Till att börja med tyckte jag och barnen att det var lite gulligt och mysigt.
    Men den har också valt att använda altanen som toa!
    finns mängder av bruna korvar och blöta pölar som får städas bort dagligen.

Jag har fångat igelkotten flera gånger och burit den bort från altanen. Det gillar den förstås inte och MORRAR!

Men så kommer den tillbaka och sover på vår altan och fortsätter att använda den som toa.

Finns det någon som kan ge mig några bra tips på hur jag får den att flytta ut från altanen! Jag är djurvän och vill inte göra den illa.

Vi har aldrig matat igelkotten.

Tacksam för alla svar.

Igelkott på min altan
  • Svar på tråden Igelkott som hyresgäst
  • Anonym (Anna)

Prova lägga ut något som den inte gillar. Tex pepparmynta, lavendel, tabasco, kanel. prova dig fram.

• viseversa

Även om du inte var djurvän så är igelkotten fridlyst och det är olagligt att skada dom. Hur kommer den upp på altanen? Kan ni inte täppa igen ev ingångar?

• No Logo

Då igelkottar är fridlysta får man inte flytta dem. Antingen kan ni blockera så att den inte kommer upp på altanen eller, om ni vill ha den kvar, ordna en mysig boplats i ett hörn av trädgården och försöka locka dit den med mat.

• viseversa
    No Logo skrev 2017-08-10 11:26:44 följande:

Då igelkottar är fridlysta får man inte flytta dem. Antingen kan ni blockera så att den inte kommer upp på altanen eller, om ni vill ha den kvar, ordna en mysig boplats i ett hörn av trädgården och försöka locka dit den med mat.

Fast jag kan också förstå ts som inte vill att hennes altan ska agera toalett till igelkotten. Jag hade också försökt flytta den till en annan plats i trädgården.
  • Anonym (T)

Att köra 5 mil tar knappt 30 min. Att gå 5 mil tar lång tid, särskilt om man är igelkott. Just saying....

• No Logo
    viseversa skrev 2017-08-10 19:04:13 följande:

Fast jag kan också förstå ts som inte vill att hennes altan ska agera toalett till igelkotten. Jag hade också försökt flytta den till en annan plats i trädgården.

Jag håller med, därför föreslog jag att locka bort den med mat och se till att den inte kan komma upp på altanen. Problemet löst, på lagligt vis. Vill man inte ha den alls i trädgården så blockerar man altanen när den är ute och söker mat. Snart ledsnar den väl och söker sig till någon annans altan.
  • Mimosa1

Jag vill bara tillägga att de gånger jag flyttat igelkotten har jag försiktigt lyft ner den från altanen. Jag har inte gjort illa den på något sätt. första gången hade den själv krupit in i en tygpåse som barnen glömt ute på altanen, Den höll på att trassla in sig i den. Så då räddade jag samtidigt den då jag hjälpte den ut ur den.

Har också försökt tipset med olika dofter. Lavendel fungerade inte alls. Tvärt om verkade den tycka om doften.

Har nu till natten försökt täppa igen alla eventuella hål där den kan krypa in på altanen. Resultatet blev ingen igelkott på altanen förra natten.

Tack för alla tipsen.

Svar på tråden Igelkott som hyresgäst