• Johan6868

Tips på nyttig glass

Hejsan!

Jag är ny här och hoppas att jag postar denna tråd rätt osv, säg till annars! :)

Jag har två barn under 10 år som jag ofta (lite för ofta) vill skämma bort i många lägen med både glass, godis och liknande. Jag har dock börjat tänka mer på att äta mindre socker, och att även barnen ska vänja sig vid produkter utan tillsatt socker och som i allmänhet känns nyttigt. Gärna kombinationen nyttig/mjölkfri med mindre socker.

Nu har jag börjat experimentera med saker som frozen smoothie, nyttig efterrätt, mjölkfri glass eller vegansk produkter. Jag har testat några recept på nyttig glass som man gör hemma själv, och både jag och barnen gillar det mesta. Jag känner dock att det tar lite väl mycket tid att stå och mixa och göra i ordning när man lite snabbt vill bjuda på t.ex. glass efter maten eller som fika till fredagsmyset.

Har ni några tips på nyttig efterrätt eller nyttig glass att dela med er av som jag kan bjuda barnen på med både glada miner och gott samvete? En kompis till mig har tipsat om Frill  the Frozen Smoothie som tydligen är en nyttig glass som gör att jag slipper stå och mixa allt själv varje gång. Någon som testat den?

Jag tar tacksamt emot tips på produkter som liknar Frill som kan funka som både nyttig efterrätt och nyttigt mellanmål. Frill frozen smoothie finns inte i den butiken jag brukar handla i nämligen.

Stort tack på förhand! Jag läser vidare bland gamla tips och trådar men hittar mest gamla grejer.. :) Ha en bra dag! Mvh Johan

• Svar på tråden Tips på nyttig glass
  • Linnis92

Jag gör egen glass, skivar 3 bananer och fryser in över natten, sen mixar jag dessa med 1 dl mjölk och valfria bär så de får lite smak. Sen serverar jag eller lägger i en låda med lock och förvarar i frysen. Nackdelen är att de blir väldigt hårt i frysen så när man ska äta får man ta upp den ca 30 minuter så den hinner tina lite.

Konsistensen blir precis som glass :)

• IsDimma

Jag har ett recept på lchfglass. Det är från början ett vanligt göassrecept från min mormor som jag har modifierat till lchf.
    5 äggulor
    5 dl grädde
    100 gr 86-90% chokladkaka
    1-2 msk suckrin (går att utesluta om man inte gillar sötningsmedel)
    50 gram saltade nötter

Dela chokladen i mindre bitar och lägg i en glasskål och smält chokladen över vattenbad. Låt svalna något.
    Vispa äggulorna och (ev) suckrin i en bunke
    Vispa grädden i en annan
    Blanda sedan äggulorna med grädden.
    Ta en fjärdedel av gräddblandnigen och blanda ner i den smälta chokladen. Blanda ordentligt. Blanda ner ytterligare en fjärdedel och blanda ordentligt.
    Blanda sedan resten med varann.
    Hacka nötterna, ganska grovt.

Lägg nu glassblandningen i stora muffinsformar. Jag brukar tredubbla detta recept och få runt 35-40 glassar.
    Lägg dom hackade nötterna på toppen.
    Frys

Ta fram och låt tina ungefär 30 minuter innan dom äts för bästa upplevelse ????

• Anonym (Js)
    IsDimma skrev 2017-08-10 13:37:26 följande:

Jag har ett recept på lchfglass. Det är från början ett vanligt göassrecept från min mormor som jag har modifierat till lchf.

5 äggulor

5 dl grädde

100 gr 86-90% chokladkaka

1-2 msk suckrin (går att utesluta om man inte gillar sötningsmedel)

50 gram saltade nötter

Dela chokladen i mindre bitar och lägg i en glasskål och smält chokladen över vattenbad. Låt svalna något.

Vispa äggulorna och (ev) suckrin i en bunke

Vispa grädden i en annan

Blanda sedan äggulorna med grädden.

Ta en fjärdedel av gräddblandnigen och blanda ner i den smälta chokladen. Blanda ordentligt. Blanda ner ytterligare en fjärdedel och blanda ordentligt.

Blanda sedan resten med varann.

Hacka nötterna, ganska grovt.

Lägg nu glassblandningen i stora muffinsformar. Jag brukar tredubbla detta recept och få runt 35-40 glassar.

Lägg dom hackade nötterna på toppen.

Frys

Ta fram och låt tina ungefär 30 minuter innan dom äts för bästa upplevelse ????

Fast han efterlyste nyttiga recept. Ägg och grädde är inte nyttigt. Sen är lchf inte bra för kroppen.
  • sextiotalist

Tänk på att många mjölkfria alternativ är mycket sötare än de som innehåller mjölk. Om det är det dolda sockret du vill undvika,

• sextiotalist
    Anonym (Js) skrev 2017-08-10 13:41:00 följande:
    Fast han efterlyste nyttiga recept. Ägg och grädde är inte nyttigt. Sen är lchf inte bra för kroppen.
    Ägg är nyttigt, grädde är också nyttigt. Självklart i lagom doser. Men det är bättre att använda grädde och ägg istället för konstgjorda ersättningar.

Nu var det glass ts var ute efter.
  • scanmia

Granita på vattenmelon.

Kör vattenmelon (gärna utan kärnor) i mixern och sila ev genom durkslag.
    Häll i en form. Ju tunnare lager desto snabbare går infrysningen. Stoppa in i frysen och rör om med stor gaffel var, varannan timme tills du får ett vackert iskross.

Funkar med all typ av frukt (nästan) men en del behöver spädas ut eller sötas lite eller få en slatt citronjuice för att bli riktigt goda.

• Johan6868

Hej igen allihopa!

Stort tack för att ni tagit er tiden att svara med bra tips på nyttig glass. Jag gillar speciellt de alternativ som är utan tillsatt socker och som också är mjölkfri. Jag har sett att många alternativ i hyllan med glass har mycket socker i sig. Det var anledningen till att jag nämnde Frill frozen smoothie som jag hört tips om som inte har tillsatt socker eller sötningsmedel. Har sett vissa "nyttiga" glassar med protein eller som är veganska med så mycket som 35% socker.. Snacka om skillnader haha :)

Jag ska testa något av de recepten ni pratar om. Bra tips det där med att göra en stor laddning och sen ha i frysen. Jag står nämligen ogärna i köket varje dag för att jobba en massa för att få en nyttig efterrätt. Det är perfekt för mig om jag bara kan bjuda kidsen på ett smidigt sätt! 

Någon som har testat Frill eller andra produkter som jag kan köpa direkt i affären? Alltså mjölkfria, nyttiga och gärna vegansk. Det där med en massa protein i har jag egentligen aldrig känt något behov av.

Stort tack igen! Kul att folk är så hjälpsamma :)

Mvh Johan

• EnAnonumius
    Anonym (Js) skrev 2017-08-10 13:41:00 följande:
    Har du objektiv medicinsk källa som styrker ditt påstående om att lchf är onyttigt för kroppen?

Ny äter ju jag själv inte lchf, dock så har jag aldrig hitta någon objektiv medicinsk källa som säger att lchf skulle vara onyttigt för kroppen. Så jag frågar för att få fakta.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (saft)

köp isglass-formar (finns på bla på ikea) och gör isglass av tex saft eller juice 

Svar på tråden Tips på nyttig glass