• Anonym (?)

Får man bostadslån med A-kassa, sjukpenning eller föräldrapenning?

Någon som vet om man kan få bostadslån om den enda personen i ett par endast får A-kassa, föräldrapenning eller sjukpenning och den andra har ett fast jobb? Kommer de bara att räkna med den ena, fasta inkomsten? 

• Svar på tråden Får man bostadslån med A-kassa, sjukpenning eller föräldrapenning?
  • Anonym (Qwerty)

Det beror såklart på hur stort lånet är. Vanliga storbanker kommer säga nej om det är så att inkomsten från det fasta jobbet inte kan täcka upp för alla kostnader., för de räknar bara med den fasta inkomsten.

Ni kommer säkert få ja från bluestep osv, men då till mycket högre ränta.

• Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2017-08-10 13:20:31 följande:

Någon som vet om man kan få bostadslån om den enda personen i ett par endast får A-kassa, föräldrapenning eller sjukpenning och den andra har ett fast jobb? Kommer de bara att räkna med den ena, fasta inkomsten? 

Nej
  • Anonym (?)

Alltså det jag undrade var om det går att få högre lån än lånet som man skulle få om endast den ena personen (fastanställd) skulle ansöka. Att en fastanställd kan låna upp till ett visst belopp beroende på bl.a sin lön är självklart men det var inte det jag undrade. 

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (?) skrev 2017-08-10 15:57:37 följande:

Alltså det jag undrade var om det går att få högre lån än lånet som man skulle få om endast den ena personen (fastanställd) skulle ansöka. Att en fastanställd kan låna upp till ett visst belopp beroende på bl.a sin lön är självklart men det var inte det jag undrade. 

Svaret är fortfarande: Det beror på.

Vad var det du inte förstod?
  • Anonym (...)
    Anonym (?) skrev 2017-08-10 15:57:37 följande:

Tror inte att du får något lån alls om det enbart är en som jobbar i familjen. Har ni något lån sedan tidigare tror jag inte att banken höjer lånegränsen om enbart en tjänar in några pengar varje månad. 
  • Anonym (Jo)

Vi fick lån då min sambo jobbade och jag var föräldraledig. Inga problem.

• Anonym (?)
    Anonym (Qwerty) skrev 2017-08-10 16:05:25 följande:
    Svaret är fortfarande: Det beror på.

Vad var det du inte förstod?
    Jag förstod mycket väl och det var därför jag valde att förtydliga då du svarade på något som jag inte frågat. Du verkar fortfarande inte ha förstått frågeställningen. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Jo) skrev 2017-08-10 16:06:58 följande:

Vi fick lån då min sambo jobbade och jag var föräldraledig. Inga problem.

Får jag fråga hos vilken bank? Krävde de också anställningsbevis på dig eller hade du ett fast jobb att komma tilllbaka till? 
  • nevermind

Syrran och hennes sambo fick lån när hon var arbetslös och gravid med tvillingar...

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (?) skrev 2017-08-10 16:15:05 följande:

Jag förstod mycket väl och det var därför jag valde att förtydliga då du svarade på något som jag inte frågat. Du verkar fortfarande inte ha förstått frågeställningen. 

Jo jag förstod ditt problem. Du verkar dock fortfarande inte förstå mitt svar.
Svar på tråden Får man bostadslån med A-kassa, sjukpenning eller föräldrapenning?