• Anonym (Lågt men får ingen medicin)

Hur ska jag höja mitt testosteron?

Har väldigt lågt testosteron och för min ålder. Är runt 22 år. Jag får inte någon medicin av läkarna. Har ni något tips på hur man höjer sitt testosteron?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-11 18:54
    ska tilläga att jag är en man

• Svar på tråden Hur ska jag höja mitt testosteron?
  • Anonym (Wildrat)

LCHF. Faktiskt kan LCHF rätta till hormonproblem hos både män och kvinnor, helt utan medicin.

• Anonym (motsatt?)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-08-10 16:18:28 följande:

LCHF. Faktiskt kan LCHF rätta till hormonproblem hos både män och kvinnor, helt utan medicin.

Även om man har problem som brist på östrogen?
  • Anonym (Wildrat)
    Anonym (motsatt?) skrev 2017-08-10 16:26:19 följande:
    Även om man har problem som brist på östrogen?
    Ja. LCHF är hormonnormaliserande så män blir manligare och kvinnor kvinnligare dvs hormonerna blir normala nivåer.
  • Ben66

Varför får du inte testosteron av läkaren?

Har hen kollat upp så att det inte är fel på din hypofys?

Hypofysen reglerar tillförsel av hormonet testosteron till mannens kropp.

• Anonym (sara)

Är du man eller kvinna? Jag är kvinna och har haft för lågt testosteron, men tyvärr finns det inga godkända mediciner för behandling av kvinnor. Men det finns för män.

• nonameleft
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-08-10 16:18:28 följande:

Källor på det?
  • Glinda från Oz

På vilket sätt har du problem med din testosteronnivå? Jag menar hur visar det sig i vardagen. Varför får du inte hjälp av sjukvården?

Om sjukvården tycker att allt är normalt och du inte har några medicinska problem tycker jag att det bästa är att bara acceptera läget och försöka lära dig gilla dig själv som du är.

• Anonym (motsatt?)
    Anonym (Wildrat) skrev 2017-08-11 12:10:15 följande:
    Ja. LCHF är hormonnormaliserande så män blir manligare och kvinnor kvinnligare dvs hormonerna blir normala nivåer.

Jag tror att jag vagt hört något om det. Men borde inte alla i övergångsåldern som har lågt östrogen/testosteron äta LCHF då? Eller fungerar det enbart för yngre?

Det borde även vara bra för de som har sköldkörtelproblem?

Ursäkta många frågor men jag har en enorm obalans på mina hormoner och har försökt det mesta, men inget hjälper :(

Ben66 skrev 2017-08-11 12:15:37 följande:

Varför får du inte testosteron av läkaren?

Har hen kollat upp så att det inte är fel på din hypofys?

Hypofysen reglerar tillförsel av hormonet testosteron till mannens kropp.

oki för jag ligger inte under lägsta gränsen för att få medicin dvs under 10 mg testosteron utan 12,
    Det är en definitionsfråga var gränsen ska gå.
    Sjukvården baseras också  gränsen 10 mg testosteron på alla män oavset ålder, trots att jag är 22 år så borde jag ligga högre än 12 mg.  enligt statistick på internet så ligger bara män cirka 85 årsålden på en så låg nivå eftersom man får lägre testosteron naturligt när man blir äldre.
    Det var inte så att jag letade efter en sjukdom först utan jag har symptomer på testosteronbrist.

Glinda från Oz skrev 2017-08-11 12:39:16 följande:

På vilket sätt har du problem med din testosteronnivå? Jag menar hur visar det sig i vardagen. Varför får du inte hjälp av sjukvården?

Om sjukvården tycker att allt är normalt och du inte har några medicinska problem tycker jag att det bästa är att bara acceptera läget och försöka lära dig gilla dig själv som du är.

först vissa saker går inte påverka, men det gör troligen exempelvis så jag har mycket sämre chanser att bli föräldrar.
    Jag har många symptomer på testosteronbrist, exempelvis  lite sexintresse, lite energi, svåra sömnproblem, kortvarigt minne etc
    orsaken varför jag inte får någon medicin är för att jag inte ligger under gränsen 10 utan 12, men det är en tolkningsfråga var gränsen ska gå och de baserat det på alla män över 18 år. enligt statistisk på internet är det bara cirka 85 män som har så lågt testosteron, ju äldre man blir får man lägre testosteronvärden naturligt
    Anonym (sara) skrev 2017-08-11 12:19:39 följande:

Är du man eller kvinna? Jag är kvinna och har haft för lågt testosteron, men tyvärr finns det inga godkända mediciner för behandling av kvinnor. Men det finns för män.

man
Svar på tråden Hur ska jag höja mitt testosteron?