• Immie

Efter 2,5 års försök

Så fick vi idag ett plus på stickan!!! Känns helt overkligt!

Vi började för 2,5 år sen, den enda vi berättade för var min mamma, för att ifall de skulle ta tid ha någon att bolla tankar med. Det första mamma sa var att om jag var lite lik henne så kunde de gå väldigt fort, då hon fått alla oss syskon på 1a eller andra försöket. Förhoppningarna var skyhöga efter att jag tagit ut min p-stav. Men månaderna gick... Efter ett halvår köpte vi clearblues fertilitets monitor advance och började testa för att pricka rätt. Månaderna gick... efter 1 1/2 år av försök, besvikelse och frustration startade vi en fertilitetsutredning som visade att vi båda var "normala" jag gjorde även en spolning. Vi skulle kämpa på ett halvår till för att sedan bli beviljade IVF. Under dehär 2,5 åren har jag ökat en del i vikt och vi bestämde oss i början av sommaren för att sluta testa, sluta försöka och att jag efter sommaren skulle ta ett halvår och bara koncentrera mig på vikten för att sen försöka lite till och ev. då göra IVF nästa sommar.

Har haft ömma bröst och känningar i "tjejmagen" ungefär en vecka nu, fått väldigt dålig hy och varit lite yrslig och seg senaste veckan. Startade idag upp monitorn för att egentligen på skoj bara ta ett test, efter fem minuter står där GRAVID.

Men jag kunde inte tro det, köpte ett separat test för ungefär ett halvår sen, det som ska visa vilken vecka man är i och testade även med det, GRAVID i v. 1-2.

Har varit inne och köpt 2 test till, ett till ikväll och ett om en vecka är planen. Vi är så otroligt chokade, lyckliga och ja jag vet inte vad!!!

Det är första gången för oss båda, när ringer man barnmorska? Vad ska man tänka på? (Förutom att inte hoppas för mycket, vilket är det svåraste just nu)

Ge mig allt ni har! ????????

• Svar på tråden Efter 2,5 års försök
  • As86

Vill börja med att säga stort grattis. Det måste kännas underbart :) allt kan hända på vägen men oftast går allt bra också. Våga vara glad för att du faktiskt blivit gravid nu. Ringa barnmorskan kan du göra när du vill och höra dig för hur det brukar gå till just där du bor. Ät extra folsyra och gärna andra vitaminer redan nu från start om du inte redan gör det. Önskar er lycka till på resan :)

• Anonym (Grattis!!!)

GRATTIS!

Vi plussade på midsommardagen efter 20 månaders försök så jag förstår känslan! Man vågar liksom inte tro det?!?

Ring MVC, på många platser i landet har man tidigt hälsosamtal redan runt v 6. Annars inskrivning runt v10-12 ish. (Jag var så stressad på mitt hälsosamtal att jag missade ca 90% av det som sades, fick kissa för att lämna nytt gravtest och fick panikkänsla o ba helvete tänk om det är negativt och de typ åtta test jag tagit hem har visat fel?!? Det var positivt även på mvc.)

Börja med folsyra som det skrevs ovan. Och var glad!!!!

• Immie

Tack så mycket!! :)

Vi har nog fortfarande inte Riiiktigt fattat att det verkligen har hänt, helt Sjuuukt!!

Köpte vitaminer för gravida idag på Apoteket som innehåller bland annat folsyra, så nu blir det sånna 2ggr/dag :)

Ska ringa barnmorskan på måndag får vi se vad dom säger, så himla spännande!!

Jag är inte alls säker på när min senaste mens var, hur viktigt är det att veta det? /:

• Ampa

Vad roligt grattis!!!

Jag ringde barnmorskan nästa direkt efter plus typ i vecka 5 så fick jag tid för hälsosamtal i vecka 7. Bra också att fundera om det finns några risker på ditt jobb (tunga lyft, kemikalier eller liknande), om det finns risker så prata med chef eller HR. Läs på om vad du ska undvika att äta ( viss fisk/ingefära/mkt lakrits/ rött kött/ opastöriserad ostar osv)

Ta hand om dig och våga njuta lite. Själv blev jag trött på alla som säger att tänk på att det kan bli missfall. Jag lovar att i princip alla gravid är 100% medvetna om den risken!

• Ampa

Vad roligt grattis!!!

Jag ringde barnmorskan nästa direkt efter plus typ i vecka 5 så fick jag tid för hälsosamtal i vecka 7. Bra också att fundera om det finns några risker på ditt jobb (tunga lyft, kemikalier eller liknande), om det finns risker så prata med chef eller HR. Läs på om vad du ska undvika att äta ( viss fisk/ingefära/mkt lakrits/ rött kött/ opastöriserad ostar osv)

Ta hand om dig och våga njuta lite. Själv blev jag trött på alla som säger att tänk på att det kan bli missfall. Jag lovar att i princip alla gravid är 100% medvetna om den risken!

Svar på tråden Efter 2,5 års försök