• Hyllemor

Hjälp, vart ska jag ställa min säng?

Jag och min 3-åring ska flytta till en fantastiskt fin marklägenhet med låg hyra. Problemet är bara att det egentligen saknas ett rum, och jag vet inte vart jag ska ställa min säng, så hjälp mig gärna med för- och nackdelar.

Vi kan inte dela rum, eftersom jag lider av en kronisk lungsjukdom som gör att jag hostar mycket om nätterna. 3-åringen sover därför helst ensam med stängd dörr, eftersom jag "stör" med min hosta. Jag vill inte ha bäddsoffa, eftersom jag är för lat för att bädda om sängen till soffa varje dag. Det vet jag, eftersom jag har haft bäddsoffa förr. Loftsäng är jag heller inte pigg på.

Kvar finns det 3 alternativ som jag i samtliga fall kan se för- och nackdelar med:

Vardagsrummet: det är trångt och ett förhållandevis litet vardagsrum, å andra sidan så är det väl det mest "normala" stället att ställa en säng på. Om jag sätter in en enkelsäng så får jag inte plats med en stor soffa, vilket jag gärna vill ha. I alla fall inte om jag har för avsikt att försöka dölja sängen, vilket jag gärna vill göra.

Köket: Sängen får plats och man kan dölja den med hjälp av en rumsavdelare i form av en expedit/kallaxhylla. Nackdelen är att det kanske är konstigt att ha en säng i köket och dessutom får jag då ha ett matbord i vardagsrummet istället.

Klädkammaren: Plats finns precis för en enkelsäng, men då har jag plötsligt ingen klädkammare längre. Alternativet är förstås att sätta in ordentligt med förvaring i form av fler garderober i 3-åringens rum och kanske övrig förvaring i vardagsrummet. Ett stort förråd finns i källaren. Nackdelen är att jag är rädd att det kanske blir för varmt i klädkammaren, även om man sover med dörren öppen, men det vet jag ju inte innan jag har provat.

Hur hade ni andra gjort i min situation?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-11 22:27
    Här finns länk till planritningen:

forumbilder.se/G98P2/lghsang
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hjälp, vart ska jag ställa min säng?
  • Anonym (Stina)

Jag hade ställt den i vardagsrummet och skaffat en mindre soffa, ni är bara två så så stor soffa behövs inte

• Hyllemor
    Anonym (Stina) skrev 2017-08-11 22:41:48 följande:

Jag hade ställt den i vardagsrummet och skaffat en mindre soffa, ni är bara två så så stor soffa behövs inte

Ja, det är ett alternativ som jag har övervägt. Men helst hade jag faktiskt velat ha en stor soffa. Under mina "barnfria" helger så tycker jag om att ha många människor omkring mig och är van vid att kunna bjuda in i alla fall 8 personer eller så och då är en stor soffa praktiskt. :) Jag får fundera lite till, i alla fall.
  • Ellie
    Hyllemor skrev 2017-08-11 22:48:30 följande:
    Ja, det är ett alternativ som jag har övervägt. Men helst hade jag faktiskt velat ha en stor soffa. Under mina "barnfria" helger så tycker jag om att ha många människor omkring mig och är van vid att kunna bjuda in i alla fall 8 personer eller så och då är en stor soffa praktiskt. :) Jag får fundera lite till, i alla fall.
    Kan du inte då slänga på någon form av överkast på sängen, där man även kan sitta? Dvs, göra om sängen till soffa enbart när du har gäster.
  • Anonym (Q)

Vardagsrummet, i ett skåp

• Kokoala

Ett hett tips är att använda förvaring som vanligt möblemang så att säga. Dvs, använd en klädbyrå som TV-bänk (både snyggt och praktiskt), köp ett smalt skoskåp (T.ex. Bissa, 249 kr på IKEA) där du förvarar skor och kanske då således får plats med en vanlig garderob för kläder. Krokar på väggarna (finns massa snygga) sparar plats men ger utrymme för gäster att hänga upp ytterkläder. Under sonens säng/soffan/annan undanskymd plats som ändå upptar yta kan du köpa lådor där du förvarar handdukar och sängkläder. Snygga korgar/lådor att ställa på garderober där du förvarar annat som annars upptar plats från golvet. 

Dvs - använd alla ytor för att spara utrymme från golvet! 

• Kokoala

Sen för att svara på din fråga så skulle jag haft sängen i köket! Att ha matbordet i vardagsrummet ger bara mer social yta tycker jag. Du kan ha flera gäster samlade som alla får sittplatser, sonen och du kan umgås genom måltider/TV-tittande och du slipper ha människor som använder din säng som en soffa. En rumsavdelare i köket gör att i köket lagas det mat (vilket är du, inte sonen) och där sover du också. Skapar kanske känslan av att du har ett eget utrymme?

• karamellflickan

3 åring behöver inte ha eget rum, om jag hade varit du hade jag tagit rummet som du planerat till barnets rum till mitt sovrum, ställt antingen in barnets säng i garderoben eller vardagsrummet. Jag skulle dessutom försökt planera så att jag fick in förvaring i det övriga möblemanget, dvs förvaring under sängarna (kanske en sådan där lägre loftsäng till barnet, då kan leksakerna stå undanstoppade under den dina barnfria veckor för att kunna plockas fram när du har barnet), förvaring under bord, hyllor och skåp uppe på väggarna etc. Visst, de veckor du har barnet kan du inte vara i vardagsrummet när barnet somnat, men många umgås ju i köket och är det tv som lockar så finns ju de mesta på nätet och med wi-fi kan man se var som helst i bostaden.

Fungerar det inte med loftsäng för barnet kan leksakerna istället vara i ditt sovrum, men samtidigt, barn i den åldern leker inte så ofta själv och vill gärna vara där de vuxna är så jag förmodar att leksakerna ändå hamnar ute i lägenheten.

• Frontline

Hade givetvis fixat ett annat boende där det fanns flera rum..

Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Frontline
    karamellflickan skrev 2017-08-12 00:04:16 följande:
    3 åring behöver inte ha eget rum, om jag hade varit du hade jag tagit rummet som du planerat till barnets rum till mitt sovrum, ställt antingen in barnets säng i garderoben eller vardagsrummet. Jag skulle dessutom försökt planera så att jag fick in förvaring i det övriga möblemanget, dvs förvaring under sängarna (kanske en sådan där lägre loftsäng till barnet, då kan leksakerna stå undanstoppade under den dina barnfria veckor för att kunna plockas fram när du har barnet), förvaring under bord, hyllor och skåp uppe på väggarna etc. Visst, de veckor du har barnet kan du inte vara i vardagsrummet när barnet somnat, men många umgås ju i köket och är det tv som lockar så finns ju de mesta på nätet och med wi-fi kan man se var som helst i bostaden. Fungerar det inte med loftsäng för barnet kan leksakerna istället vara i ditt sovrum, men samtidigt, barn i den åldern leker inte så ofta själv och vill gärna vara där de vuxna är så jag förmodar att leksakerna ändå hamnar ute i lägenheten.
    Jaså en treåring behöver visst eget rum..

Här har barnen haft eget rum från dom var 3 månader och du milde så enkelt det är att få barnen att lägga sig själv om kvällarna det är..
    Då har vi 3 barn som självmant hoppar i säng utan bekymmer varje kväll...
    Senast ikväll en fredag sa dottern på 6 år nopp nu går jag och lägger mig och då var klockan strax efter 20, men sen har hon haft eget sen hon var bara några månader gammal med...
    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Farfallos
    karamellflickan skrev 2017-08-12 00:04:16 följande:
    3 åring behöver inte ha eget rum, om jag hade varit du hade jag tagit rummet som du planerat till barnets rum till mitt sovrum, ställt antingen in barnets säng i garderoben eller vardagsrummet. Jag skulle dessutom försökt planera så att jag fick in förvaring i det övriga möblemanget, dvs förvaring under sängarna (kanske en sådan där lägre loftsäng till barnet, då kan leksakerna stå undanstoppade under den dina barnfria veckor för att kunna plockas fram när du har barnet), förvaring under bord, hyllor och skåp uppe på väggarna etc. Visst, de veckor du har barnet kan du inte vara i vardagsrummet när barnet somnat, men många umgås ju i köket och är det tv som lockar så finns ju de mesta på nätet och med wi-fi kan man se var som helst i bostaden. Fungerar det inte med loftsäng för barnet kan leksakerna istället vara i ditt sovrum, men samtidigt, barn i den åldern leker inte så ofta själv och vill gärna vara där de vuxna är så jag förmodar att leksakerna ändå hamnar ute i lägenheten.
    Vad glad jag är att jag inte växt upp med en mamma som tänker som du.
Svar på tråden Hjälp, vart ska jag ställa min säng?