Hjälp, vart ska jag ställa min säng?
Jag och min 3-åring ska flytta till en fantastiskt fin marklägenhet med låg hyra. Problemet är bara att det egentligen saknas ett rum, och jag vet inte vart jag ska ställa min säng, så hjälp mig gärna med för- och nackdelar.
Vi kan inte dela rum, eftersom jag lider av en kronisk lungsjukdom som gör att jag hostar mycket om nätterna. 3-åringen sover därför helst ensam med stängd dörr, eftersom jag "stör" med min hosta. Jag vill inte ha bäddsoffa, eftersom jag är för lat för att bädda om sängen till soffa varje dag. Det vet jag, eftersom jag har haft bäddsoffa förr. Loftsäng är jag heller inte pigg på.
Kvar finns det 3 alternativ som jag i samtliga fall kan se för- och nackdelar med:
Vardagsrummet: det är trångt och ett förhållandevis litet vardagsrum, å andra sidan så är det väl det mest "normala" stället att ställa en säng på. Om jag sätter in en enkelsäng så får jag inte plats med en stor soffa, vilket jag gärna vill ha. I alla fall inte om jag har för avsikt att försöka dölja sängen, vilket jag gärna vill göra.
Köket: Sängen får plats och man kan dölja den med hjälp av en rumsavdelare i form av en expedit/kallaxhylla. Nackdelen är att det kanske är konstigt att ha en säng i köket och dessutom får jag då ha ett matbord i vardagsrummet istället.
Klädkammaren: Plats finns precis för en enkelsäng, men då har jag plötsligt ingen klädkammare längre. Alternativet är förstås att sätta in ordentligt med förvaring i form av fler garderober i 3-åringens rum och kanske övrig förvaring i vardagsrummet. Ett stort förråd finns i källaren. Nackdelen är att jag är rädd att det kanske blir för varmt i klädkammaren, även om man sover med dörren öppen, men det vet jag ju inte innan jag har provat.
Hur hade ni andra gjort i min situation?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-08-11 22:27
Här finns länk till planritningen:
forumbilder.se/G98P2/lghsang