• Linda7805

    Tics/tourettes syndrom

    Jag har så länge jag kan minnas haft tics. Förmodligen tourettes syndrom, men har aldrig kollat upp det ordentligt. Min mamma har också mycket tics. Mina tics består av ryckningar i ansiktet och i magmusklerna, nacken och axlarna. Och vissa ljudtics samtidigt. Skäms väldigt mycket över det. Och är livrädd att min dotter har ärvt det. Ibland får jag nästan som träningsvärk i musklerna efter en dag med mycket tics. Vad ska jag göra? Vad finns det för hjälp att få? Tycker det här är så jobbigt!

  • Svar på tråden Tics/tourettes syndrom
  • missloco

    Du skall inte skämmas, du kan alltid ringa 1177. Dom är så snälla ovh hjälpsamma. Om du får hjälp så kan du även kolla upp din dotter efteråt :)

  • Liinaa170513

    Ring vårdcentralen och säg att du vill träffas för en bedömning om du har det eller inte, som det låter så har du ju tics iallafall kanske , Och jag vet att det finns medicin för tourettes och jag vet att det hjälper, visst försvinner det inte helt, Men förändring blir det, har en vän som har tourettes och ocd tvång och hon är en helt annan människa idag , bara tvången som drygar lite men ticsen märker varken hon eller andra längre, så rekommenderar verkligen dig att ta tag i det

  • Stardust74

    Hej, Tycker du ska kolla om du kan få hjälp. Det finns tydligen någon medicin, vet dock inte hur effektiv den är. Min son ( 16 år) har tourettes med tidvis väldigt jobbiga tics. Han fick rådet att "träna" bort ticsen, kräver mycket tålamod dock:) Men tycker absolut du ska ringa och be om hjälp om ticsen försvårar ditt liv. Skämmas ska du absolut inte göra, du är ju du!

Svar på tråden Tics/tourettes syndrom