• godisslukaren20

kasta kontorsstol i soprum.

Hej. Jag har hört att möbler och sånt ska slängas i något specielt ställe men kan ej transportera stolen dit eftersom jag knappt har bil eller fixat körkort ännu och att min vän som har bil är på semester. Detsutom så känns det onödigt att betala 69 till över 100 kr för taxi bara för att jag vill slänga något.

Jag undrar om det går att skruva isär kontorstolen och slänga delarna i rätt kontainer på sophuset?

Stolen består av plast, metall och troligtvis fake skinn eftersom stolen var väldigt billig när jag köpte den.

Stolen tar så jäkla mycket plats hemma i min etta och källaren är redan full av skräp möbler från ikea som jag tänkt sälja för 500 kr i grupp så att jag får plats för en cykel och en grill så där kan jag inte ha den.

Så är det okej att skruva isär möbler och slänga alla delarna i sophuset? Delarna är inte så stora och jag kan prova att knäcka sönder de så att det blir mindre

• Svar på tråden kasta kontorsstol i soprum.
  • godisslukaren20

[quote=77919384][quote-nick]mammaåten skrev 2017-08-12 12:09:43 följande:[/quote-nick]Skänkden är så kvadat att min bror som skulle sitta i den trillade när den vältes på grund av att stolen var extremt vajig och sne och att den där järn röret i mitten har av någon andledning blivit längre ner än hjulen så att det river som sattan i golvet. Är massa rivmärken på golvet framför skrivbordet. Detsutom så är det stort reva på lädret

Så tror knappast att någon skulle vilja ha en stol som är så kvadad att den utgör fysisk hot både för människor och hemmet

• MajaVira

Stolen räknas som grovsopor och det ändras inte av att du skruvar isär den. De containers som finns för plast, metall, glas etc är för förpackningar, inte andra saker.

• snedtak

Har ni inget grovsoprum? Många lägenheter har ett (iaf hos större bostadsbolag om det är en hyresrätt).

• Carambolan

Vad har ni för behållare? I vårt soprum finns det en för grovsopor där man bland annat får slänga "mindre möbler", med regeln att ingenting får sticka upp ovanför behållaren. En stol i bitar hade absolut fått slängas där.

• godisslukaren20
    MajaVira skrev 2017-08-12 13:06:52 följande:

Stolen räknas som grovsopor och det ändras inte av att du skruvar isär den. De containers som finns för plast, metall, glas etc är för förpackningar, inte andra saker.

Men vad skulle hända om jag slängde den endå där?
  • Dumbledore
    godisslukaren20 skrev 2017-08-12 21:01:55 följande:

Men vad skulle hända om jag slängde den endå där?

Din hyra kommer höjas. Inte direkt förstås, om de inte vet att det är din stol, men för varje gång hyresvärden måste köra bort skräp till återvinningscentralen så kostar det, en kostnad som läggs på allas hyror. Ska du prompt lägga den i soprummet så ställ dit den som den är, det är förpackningar som ska sorteras.
  • Hanaou113

Om de fattar att det är du kan du få böter. Det är faktiskt ett brott att slänga saker på fel ställe. Fattar att det är jobbigt att ha stolen i lägenheten men du kanske kan vänta tills din kompis kommer tillbaka så hen kan skjutsa dig då. Känner du ingen annan som har bil?

• godisslukaren20
    Hanaou113 skrev 2017-08-13 08:56:10 följande:

Om de fattar att det är du kan du få böter. Det är faktiskt ett brott att slänga saker på fel ställe. Fattar att det är jobbigt att ha stolen i lägenheten men du kanske kan vänta tills din kompis kommer tillbaka så hen kan skjutsa dig då. Känner du ingen annan som har bil?

Men om jag sågar isönder delarna så mycket som möjligt tills ingen ser att det är stol

Finns ingen annan jag känner som kan köra det

Detsutom så är det olagligt att ha stolar på bussar vad jag fått veta
  • Loigios
    godisslukaren20 skrev 2017-08-13 11:21:27 följande:

Men om jag sågar isönder delarna så mycket som möjligt tills ingen ser att det är stol

Finns ingen annan jag känner som kan köra det

Detsutom så är det olagligt att ha stolar på bussar vad jag fått veta

Kan lugna ner dig, det är INTE olagligt att ta med en stol på bussen. Vilken lag skulle man bryta emot menar du? Ta annars en promenad till en återvinningscentral? Blir du trött så kan du sätta dig en stund.
  • TQR735

Nej du får inte slänga grovsopor i soprummet om det inte är något ni har.

Om du ska sälja andra möbler se till att de som köper dessa tar med sig din stol mot en liten rabatt.

Svar på tråden kasta kontorsstol i soprum.