• Anonym (O)

    Indirekta hot från närstående

    Nu går jag och är konstant orolig och nervös och behöver råd. Antingen juridiska sådana eller för hur man bemöter någon som gör såhär.

    Det finns en person i min närhet som kommer med indirekta hot och anklagelser, ringer/SMS:ar och dyker upp trots att hen vet att det är ovälkommet. Det har pågått i drygt 1 1/2 år, och på senaste tiden har det här vaga hoten eskalerat. I skrift låter det kanske inte så allvarligt, men med tonfall, kroppsspråk och ansiktsuttryck blir det till något helt annat. Hen säger saker som:

    "Du kommer ångra det här"

    "Du ska få se"

    "Jag ska ta det här till en högre nivå"

    "Jag ska ordna detta på mitt eget sätt nu"

    Oftast sägs de sakerna i samband med att hen är ordentligt arg och med höjd röst. När jag säger att jag inte kommer diskutera detta där och då vägrar hen att gå och har vid ett par tillfällen blockerat min ytterdörr så att jag inte kan stänga den.

    Och det låter som sagt inte så allvarligt när jag försöker beskriva det här, men det påverkar min vardag så himla mycket nu. Jag vågar inte låta dörren vara olåst och går konstant omkring och är orolig över att personen ska dyka upp och göra något i affekt.

    Jag spelar redan in hens telefonsamtal och sparar alla meddelanden. Men vad ska jag göra nu? Hur får jag personen att sluta? Att prata lugnt hjälper inte. Jag har provat att ignorera och säga ifrån på skarpen. Att blockera hens nummer är av olika anledningar inget alternativ. Plus att om jag blockerar numret så ökar jag risken att hen ska dyka upp här hemma istället, och det är betydligt värre.

    Jag har barn hemma.

    Jag har antagligen placerat detta i fel forum, men hittade inget bättre där jag kunde vara anonym.

  • Svar på tråden Indirekta hot från närstående
  • Tecum

    Polisanmäl, även om de inte kallar det hot (vilket det är) så är det ofredande och straffbart. Kanske anmälan i sig kan ha en återhållande effekt?

    Varför är det inte möjligt att blocka personen, det talar emot din sak?

  • Anonym (Jadu)

    Skulle säga att det beror på. Om du meddelat personen att kontakten är oönskad kan det handla om ofredande. Handlar det om kontakt ni måste ha om till exempel gemensamma barn kommer du troligtvis ingenstans. Faktum är att mitt ex gjorde just så och särskilt att han blockerade dörren så att jag inte kunde stänga upplevde jag som obehagligt. Så jag polisanmälde men det räckte inte för att klassas som varken ofredande eller hemfridsbrott. Vilket man bara kan tolka som att det är lagligt att hindra någon från att stänga sin egen dörr...

    Nu är jag som du förstår ingen jurist så det finns säkert flera faktorer som kan spela roll.

  • Anonym (O)
    Tecum skrev 2017-08-12 13:05:09 följande:

    Polisanmäl, även om de inte kallar det hot (vilket det är) så är det ofredande och straffbart. Kanske anmälan i sig kan ha en återhållande effekt?

    Varför är det inte möjligt att blocka personen, det talar emot din sak?


    Jag har funderat på anmälan. Har tidigare (och fortfarande) kontakt med andra myndigheter och har hittills känt att det har räckt, men inte nu på senare tid.

    Jag vill inte gå in på detaljer om varför jag inte kan blocka, utan kan bara säga att mitt hem ibland behöver ringa personen. Och så länge hen har en möjlighet att få sina utspel på SMS så känner jag att jag har lite mer kontroll och kan möjligtvis förhindra att hen kommer hit istället.
  • Anonym (Jobbigt)

    Säg att du polisanmäler ,om han inte slutar med hot.För det han säger är hot,fast han inte direkt säger:"jag ska döda".Han vill kontrollera dig och ha makt över dig.När han vet att du blir rädd,då har han kontroll.Bli av med denna person,eller har ni barn ihop?

  • Anonym (O)
    Anonym (Jadu) skrev 2017-08-12 13:07:20 följande:

    Skulle säga att det beror på. Om du meddelat personen att kontakten är oönskad kan det handla om ofredande. Handlar det om kontakt ni måste ha om till exempel gemensamma barn kommer du troligtvis ingenstans. Faktum är att mitt ex gjorde just så och särskilt att han blockerade dörren så att jag inte kunde stänga upplevde jag som obehagligt. Så jag polisanmälde men det räckte inte för att klassas som varken ofredande eller hemfridsbrott. Vilket man bara kan tolka som att det är lagligt att hindra någon från att stänga sin egen dörr...

    Nu är jag som du förstår ingen jurist så det finns säkert flera faktorer som kan spela roll.


    Ja det är just det, att jag känner mig hotad och osäker i mitt eget hem, men är rädd att en anmälan ändå inte skulle leda någonstans och istället göra saker värre. Personen har ju aldrig slagit eller kommit med ett konkret hot.
  • Anonym (O)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2017-08-12 13:21:54 följande:

    Säg att du polisanmäler ,om han inte slutar med hot.För det han säger är hot,fast han inte direkt säger:"jag ska döda".Han vill kontrollera dig och ha makt över dig.När han vet att du blir rädd,då har han kontroll.Bli av med denna person,eller har ni barn ihop?


    Jag har sagt att jag har möjlighet att anmäla, men det verkar inte röra hen. Och jag vet att hen villa kontrollera och straffa. Trycker på mina ömmaste punkter (trots att jag lärt mig att inte visa reaktioner) och kommer med de mest bisarra anklagelser.

    Jag kan inte bli av med personen.
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (O) skrev 2017-08-12 13:27:12 följande:

    Jag har sagt att jag har möjlighet att anmäla, men det verkar inte röra hen. Och jag vet att hen villa kontrollera och straffa. Trycker på mina ömmaste punkter (trots att jag lärt mig att inte visa reaktioner) och kommer med de mest bisarra anklagelser.

    Jag kan inte bli av med personen.


    Säg igen att du tänker anmäla.Och blir det värre,måste du göra detta.Även fast det händer ingenting,så har du markerat då.Ring kvinnojuoren .Undvik honom så mycket du kan(inte svara,höra av dig).Prata med någon vän/släkting,berätta!
  • Anonym (O)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2017-08-12 13:33:46 följande:

    Säg igen att du tänker anmäla.Och blir det värre,måste du göra detta.Även fast det händer ingenting,så har du markerat då.Ring kvinnojuoren .Undvik honom så mycket du kan(inte svara,höra av dig).Prata med någon vän/släkting,berätta!


    Ja, jag ska säga det nästa gång.

    Jag undviker redan så mycket det bara är möjligt. Familj och grannar är medvetna om situationen, så det finns alltid någon som kan rycka ut om det skulle behövas. Men helst av allt vill jag förstås förhindra att det skulle behövas alls.
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2017-08-12 13:33:46 följande:
    Säg igen att du tänker anmäla.Och blir det värre,måste du göra detta.Även fast det händer ingenting,så har du markerat då.Ring kvinnojuoren .Undvik honom så mycket du kan(inte svara,höra av dig).Prata med någon vän/släkting,berätta!
    Håller med
  • Anonym (kille)

    Tecum Vad hjälper det att blocka? Personen vet ju var hon bor.

    Alltså känner du dig rädd och personen inte lyssnar eller snappar upp det du säger så finns det bara en sak och göra polisanmälan. 


     


    Nu, även om du gör en polis anmälan, så kommer det antingen få personen att fatta vad som hänt. Eller göra dom mer upprörda. Personen kommer inte försvinna ur ditt liv.


    Det som är bra är ifall du åker på stryk så finns det registrerat att hen har blivit polisanmäld tidigare. 

    Men sen så har ju nyheterna visat att folk som säpo haft koll på och lagt ned intresset för, visat sig vara terrorister. 


    Nu är det den sämsta tiden att råka ut får sånt.  


    Det du måste förstå är exakt hur allvarlig situationen är, finns det risk att du eller någon annan kommer att skadas eller dö?

    Är hen bara sur och förbannad eller sjuk i huvudet. 
    Om fallet är sistnämda så bör du nog flytta till hemlig adress och sedan tala med familjen om den här personen, också dina vänner alla som har kontakt med dig och dina barn om denna person och säga att hen kan göra vad som helst jag är rädd för mitt och mina barns liv. 


    Jag tycker du bör tala med en jurist. Istället för att sitta på internet. För det är så mycket du utelämnar och så många som inte kan lagen och processen. 


    Lycka till!


     


     

  • Tecum

    Om hon blockar ser polisen att hon gjort allt hon kan för att bryta kontakten. Då kan han direkt dömas för ofredande om han söker upp henne - om de inte har barn ihop förstås....

  • Anonym (O)
    Anonym (kille) skrev 2017-08-12 20:32:50 följande:

    Tecum Vad hjälper det att blocka? Personen vet ju var hon bor.

    Alltså känner du dig rädd och personen inte lyssnar eller snappar upp det du säger så finns det bara en sak och göra polisanmälan. 


     


    Nu, även om du gör en polis anmälan, så kommer det antingen få personen att fatta vad som hänt. Eller göra dom mer upprörda. Personen kommer inte försvinna ur ditt liv.


    Det som är bra är ifall du åker på stryk så finns det registrerat att hen har blivit polisanmäld tidigare. 

    Men sen så har ju nyheterna visat att folk som säpo haft koll på och lagt ned intresset för, visat sig vara terrorister. 


    Nu är det den sämsta tiden att råka ut får sånt.  


    Det du måste förstå är exakt hur allvarlig situationen är, finns det risk att du eller någon annan kommer att skadas eller dö?

    Är hen bara sur och förbannad eller sjuk i huvudet. 
    Om fallet är sistnämda så bör du nog flytta till hemlig adress och sedan tala med familjen om den här personen, också dina vänner alla som har kontakt med dig och dina barn om denna person och säga att hen kan göra vad som helst jag är rädd för mitt och mina barns liv. 


    Jag tycker du bör tala med en jurist. Istället för att sitta på internet. För det är så mycket du utelämnar och så många som inte kan lagen och processen. 


    Lycka till!


     


     


    Jag tror inte att jag skulle bli slagen. Möjligtvis undanputtad. Så det är inte främst rädslan för att jag eller någon annan kommer skadas fysiskt som gnager, utan något mer diffust. Det är något hen hintar om, men jag tror mer det handlar om att göra livet väldigt surt för mig (det har hen iofs redan lyckats med, men på en "högre nivå" för att citera personen själv).

    Jag har kontakt med personer med juridisk kunskap och de råder att dokumentera och polisanmäla om det uppstår en akut situation. Jag är självklart medveten om att FL inte är experter på juridik. Däremot lär det finnas gott om människor med erfarenhet och deras råd kan räcka långt.

    Tack för svar!
  • Anonym (O)
    Tecum skrev 2017-08-12 20:41:14 följande:

    Om hon blockar ser polisen att hon gjort allt hon kan för att bryta kontakten. Då kan han direkt dömas för ofredande om han söker upp henne - om de inte har barn ihop förstås....


    Jag har som sagt i dagsläget inte möjligheten att helt bryta kontakten.
  • Anonym (Lynna)

    Stämmer in med ovanstående du måste anmäla! Kanske hjälper det kanske inte men för att få personen att fatta så behöver du stå upp för dig själv! Vilket sker om du står fast vid ditt ord, att anmäla om du sagt att du ska anmäla. Du säger att du behöver ha kontakt med denna personen men jag tänker att kontakten får ske via en tredje part. Kommunen kan säkert hjälpa till med detta! Mitt ex var lite som personen du beskriver och tillslut blockade jag hans nr och sa att ville han något så fick det gå genom hans mamma. Mamman ställde upp på detta och jag fick därmed inga hot eller samtal om saker som inte var relevanta..

    jag tänker även på din hälsa, detta måste vara sjukt påfrestande för dig och du behöver kanske någon att prata av dig med? Stressen från denna personen kommer ge dig ohälsa och det förtjänar du inte! Stå upp för dig själv nu och ta i med hårdhandskarna! Lycka till

  • Anonym (Lynna)

    Glömde säga det att får personen dig att känna dig rädd går detta som psykisk misshandel och är straffbart!

Svar på tråden Indirekta hot från närstående